Universität Wien

140410 VO+UE VM4 / VM6 - The Postcolonial Debate in Latin America (2018S)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
MOB

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Montag 12.03. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Montag 19.03. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Montag 16.04. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Montag 30.04. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Montag 14.05. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Montag 04.06. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)
Montag 18.06. 18:00 - 21:00 (ehem. Seminarraum Internationale Entwicklung Afrikawissenschaften UniCampus Hof 5 2Q-EG-05)

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course examines the genealogy of the Postcolonial discourse from a Latin American perspective. Starting with the analysis of the Founding Statement of the Latin American Subaltern Studies Group (1993) it discusses the main topics of the Latin American postcolonial outlook: eurocentrism, racism, indigenization of the knowledge production, colonialism, anti-colonialism and decolonization and center-periphery.

Learning Outcomes
• Evaluation of Latin American intellectual efforts to integrate the South-Asian Subaltern Debate into the continent´s context.
• A critical understanding of the main debates and problems of Latin American postcolonial thought.
• Understanding the criticism of postcolonial approaches within Latin American scholarship.

All texts will be provided as pdf files. If possible, students are encouraged to read the texts in their original language (Spanish).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Attendance, assignments of small written exercises & participation 60%
Final essay (5-6 Pages) 40%

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Literatur

Latin American Subaltern Studies Group 1993. Founding Statement, boundary 2,
Vol. 20, No. 3: 110-121
Verdesio, Gustavo 2005: Latin American Subaltern Studies revisited: Is there Life after the Demise of the Group?, Dispositio, Vol. 25, No. 52 : 5-42
Grosfoguel, Ramón 2011. Decolonizing Post-Colonial Studies and Paradigms of Political Economy: Transmodernity, Decolonial Thinking, and Global Coloniality, TRANSMODERNITY: Journal of Peripheral Cultural Production of the Luso-Hispanic World, 1(1):
Quijano, Aníbal 2007. Coloniality and Modernity/Rationality , Cultural Studies, 21:2-3, 168-178
Rivera Cusicanqui, Silvia 2012. Ch’ixinakax utxiwa: A Reflection on the Practices and Discourses of Decolonization, The South Atlantic Quarterly 111:1

Book (we will read selected chapters):
Moraña, Mabel et.alli (eds) 2008. Coloniality at Large: Latin America and the Postcolonial Debate, Duke University Press

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

VM4 / VM6; MA Globalgeschichte und Global Studies, Module Exkursion und Global Studies (Modulteil Global Studies)

Letzte Änderung: Mi 21.04.2021 13:31