Universität Wien

240014 PS Qualitative Forschungsmethoden (2023S)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Hirzer , Moodle
2 Yuksel Pecen , Moodle
3 Üllen , Moodle
4 Caglar , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Die Lehrveranstaltung soll nach Möglichkeit in Präsenz durchgeführt werden. Aufgrund der jeweils geltenden Abstandsregelungen und anderer Maßnahmen kann es zu Anpassungen kommen.

Donnerstag 02.03. 15:00 - 18:15 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Donnerstag 09.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 16.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 23.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 30.03. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 27.04. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 04.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 11.05. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 25.05. 16:45 - 20:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 01.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 15.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 22.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Donnerstag 29.06. 15:00 - 18:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Die Lehrveranstaltung gibt einen praxisorientierten Einblick in die qualitativen Methoden der Kultur- und Sozialanthropologie. Der Fokus liegt auf Beobachtungsverfahren (teilnehmende Beobachtung), Interviewverfahren (verschiedene Formen qualitativer Interviews), Dokumentation und Auswertung von Daten sowie ethnographischen Methoden offline und online. Es werden alle Phasen eines qualitativen Forschungsprozesses von der Fragestellung bis zur Auswertung und Präsentation der Ergebnisse besprochen und von den Studierenden durch die Durchführung eines kleinen Forschungsprojekts zu einem selbst gewählten Thema erprobt. Die Einheiten setzen sich aus Vortrags-, Diskussions- und Anwendungsteilen zusammen.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Voraussetzung für die Leistungskontrolle sind regelmäßige Teilnahme (max. 2 Einheiten dürfen gefehlt werden), aktive Mitarbeit, termingerechte Abgabe von Arbeitsaufgaben, Kenntnis der Pflichtliteratur, die Präsentation des Forschungsprojekts sowie die Darstellung und Reflexion des Forschungsprozesses anhand einer Einzelarbeit mit Rückbezug zur Pflichtliteratur (ca. 10-12 A4-Seiten).

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Für die Absolvierung dieser Lehrveranstaltung erhalten die Studierenden 10 ECTS-Punkte, was einem Arbeitsumfang von 250 Stunden entspricht. Für einen positiven Abschluss müssen folgende Teilleistungen erbracht werden:
- Anwesenheit und aktive Mitarbeit (20 Punkte)
- Arbeitsaufgaben während dem Semester (40 Punkte)
- Schriftliche Abschlussarbeit (40 Punkte)

Notenschlüssel sehr gut (91-100 Punkte), gut (81-90 Punkte), befriedigend (71-90 Punkte), genügend (61-70 Punkte) nicht genügend (0-60 Punkte)

Prüfungsstoff

Die LV wird digital begleitet. Materialien, Arbeitsaufgaben und Pflichtliteratur werden auf der Lernplattform Moodle zur Verfügung gestellt.

Literatur

Zur Pflichtliteratur zählt u.a.

Emerson, Robert et al. (1995) Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press
Helfferich, Cornelia (2011) Die Qualität qualitativer Daten. Manual zur Durchführung qualitativer Interviews. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften
Mason, Jennifer (2002) Qualitative Researching. London: Sage Publication
Strübing, Jörg (2014) Qualitative Sozialforschung. Eine komprimierte Einführung für Studierende. München: Oldenbourg Verlag

Gruppe 2

Participation at first session is obligatory!

The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

If possible, the course is to be conducted in presence. Due to the respective applicable distance regulations and other measures, adjustments may be made.

Montag 06.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Dienstag 14.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock
Montag 20.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 27.03. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 17.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 24.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 08.05. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 15.05. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 05.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 12.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 19.06. 13:15 - 16:30 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Dienstag 20.06. 13:15 - 16:30 Seminarraum A, NIG 4. Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course explores research practices in the discipline of anthropology, with attention to the main methodological challenges and questions in the discipline as well as practical aspects of designing and conducting research such as finding a research topic, narrowing it down to a research question, participant observation, interviewing, note-taking, diary-keeping, making use of secondary sources, assessing the evidence, and framing it.
The course is constructed as an interactive and practice-oriented process. On the one hand, it offers assigned literature, which tackles the questions of differences between anthropology and its disciplinary neighbors, definitions of "the field" and fieldwork, relations between researchers and their interlocutors, and the qualitative research methods of the discipline. On the other hand, it provides an interactive space where the assigned material is demonstrated/challenged by the participants with hands-on field experience.
In the end, the participants are expected to write a research paper based on short-term ethnographic research.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

1. Regular attendance and active participation in class; active and critical engagement with the assigned literature; 15-mins presentation of one of the assigned texts -- 20 points
2. A research project proposal in groups (including literature overview, background research, elaboration of the research concept) – 10 points
3. Group presentations on the research process and preliminary results – 15 points
4. Implementation of the research concept in ethnographic field research and individual submission of a research dossier (i.e., records of one's work, ethnographic diary, interview reports and transcriptions, audio and visual documents, other relevant documents) – 15 points
5. A final ethnographic group paper in which each contribution is marked. – 40 points

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Your final paper should be submitted as a group project, but each individual contribution should be marked. If you do not submit a final paper, you will fail the course. No late papers will be accepted.
To pass the course, a minimum of 61 points is required.
91-100 = 1, excellent
81-90 = 2, good
71-80 = 3, satisfactory
61-70 = 4, sufficient
0-60 = 5, fail.
Attendance at the first meeting is mandatory. Students may miss only one session without an excuse.

Prüfungsstoff

The first half of each 3-hour seminar will be devoted to a discussion of the readings. Participants should come prepared to discuss the assigned material, clarify the readings’ key arguments and explore their implications. The second half of each seminar will be devoted to the discussion of field exercises and projects.

Literatur

Madden, Raymond. 2010. Introduction and Chapter 1: ‘Definitions’, Methods and Applications. In: Being Ethnographic, 1-34.
Kelly, Tobias. 2014. “Getting Started: The Search for Anthropological Questions. “ In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, London: Routledge, 6-20.
Jefferey, Laura and Natalie Konopinski. 2014. “Planning Your Research Project. “ In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, London: Routledge, 21–36.
Thin, Neil. 2014. “On the Primary Importance of Secondary Research. “ In: Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, London: Routledge, 37-54.
Hammersley, M. and Atkinson, P., 2007. ‘Access’ In: Ethnography: Principles in Practice. Routledge, 41-76.
Emerson, Robert M., Rachel I. Fretz, Linda L. Shaw (2001), Participant observation and fieldnotes, in: Paul Atkinson et al. (Hg.), Handbook of ethnography, 352-368.
Fife, Wayne. 2005. Doing Fieldwork: Ethnographic Methods for Research in Developing Countries and Beyond, chapter 5, (Participant Observation as a Research Method). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 71-92.
Harper, Ian (2014) Ethics, in: Natalie Konopinski (ed.), Doing Anthropological Research. London: Routledge, 91–102.
Sanjek, Roger. 1990. A Vocabulary for Field Notes. in Sanjek, Roger (ed.) Fieldnotes, 92-121.
Briggs, Charles. 1983. Learning How to Ask. Cambridge: CUP. Chapter 5 (Listen before you leap: toward methodological sophistication. 93-111.
Hoek, Lotte. 2014. “Sorting Things Out” In Doing Anthropological Research ed. Natalie Konopinski, London: Routledge, 103-117.

Gruppe 3

Anwesenheitspflicht in der ersten Einheit!

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware Turnitin zum Einsatz.

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Die Lehrveranstaltung soll nach Möglichkeit in Präsenz durchgeführt werden. Aufgrund der jeweils geltenden Abstandsregelungen und anderer Maßnahmen kann es zu Anpassungen kommen.

Mittwoch 15.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 22.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 29.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 19.04. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 03.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 10.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 17.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 24.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 31.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 07.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 14.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Mittwoch 21.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Im Rahmen des Proseminars Qualitative Forschungsmethoden werden die Studierenden die Möglichkeit bekommen, zentrale Forschungsmethoden der Sozialanthropologie in der Praxis selbständig anzuwenden. Der Fokus wird dabei auf Beobachtungsverfahren (teilnehmende Beobachtung), Interviewverfahren (unterschiedliche Arten der Interviews), Verschriftlichung (Schreiben von Feldnotizen, Transkription, Erstellen von Beobachtungs- und Gesprächsprotokollen, Schreiben von analytischen Memos) und Auswertungsverfahren gelegt. Reflexion und Diskussion über relevante Fragen des Forschungsprozesses (Zugang, Positionierung des Forschenden, ethische Fragen oder Fragen der Repräsentation) werden uns das gesamte Semester begleiten.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Regelmäßige Anwesenheit im Proseminar: Von den 12 Lehrveranstaltungseinheiten darf max. 3 Einheiten (9 Stunden) gefehlt werden.
Kontinuierliche Mitarbeit im Proseminar
Fristgerechte Abgabe der schriftlichen Arbeitsaufgaben (Forschungskonzept, Beobachtungprotokolle, Interviewleitfaden, Interviewtranskript, Analyse des Interviews)
Erstellung einer Abschlussarbeit

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Für die Absolvierung dieser Lehrveranstaltung erhalten die Studierenden 10 ECTS-Punkte. Dies entspricht einem Arbeitsumfang von 250 Stunden. Ein Teil davon entfällt auf die Präsenzeinheiten mit Anwesenheitspflicht, einen weitaus größeren Teil werden die Studierenden bei Arbeiten im "Feld" verbringen.

Arbeitsaufgaben (40%): schriftliche Arbeitsaufgaben, die selbständig und außerhalb der LV durchgeführt werden (z.B. Beantwortung von Fragen zur Pflichtliteratur, Erstellen von Konzepten, Protokollen, Leitfäden, Durchführung von Beobachtungen & Interviews,...). Die einzelnen Arbeitsaufgaben werden in den Präsenzeinheiten vorgestellt und die Hinweise dazu finden sich auf der Lernplattform Moodle. Die schriftlichen Arbeitsaufgaben sind dazu rechtzeitig auf die Lernplattform hochzuladen. Die Aufgaben werden entweder in der nächsten LV besprochen und kommentiert oder die Studierenden erhalten dazu ein schriftliches Feedback.

Mitarbeit (20%): Die Mitarbeit und das Engagement bei den partizipativen Übungen in der LV werden ebenfalls wahrgenommen und in die Notengebung miteinbezogen.

Proseminararbeit (40%): im Abschlussbericht (7-10 A4 Seiten) sollen die Übungen und Themen, die während des Semesters erarbeitet wurden, nochmals zusammengeführt und reflektiert werden. Dabei sollen sowohl die eigenen Erfahrungen mit den verschiedenen Methoden und Vorgehensweisen, als auch die Literatur miteinbezogen werden.

Benotungsschema:
100 Punkte (40 für die Aufgaben, 20 für die Mitarbeit und 40 für die PS-Arbeit).
1= 100-90
2= 89-77
3 = 76-63
4 = 62-48

Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.
Plagiierte oder erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis). Es kommt die Plagiatssoftware (‘Turnitin') zum Einsatz.

Prüfungsstoff

Prüfungsstoff setzt sich zusammen aus den Arbeitsaufgaben, Mitarbeit und der Abschlussarbeit

Literatur

Burrell, Jenna (2009) The Field Site as a Network: A Strategy for Locating Ethnographic Research. In: Field Methods Vol. 21(2): 181-199.

Coralie McCormack (2000) From Interview Transcript to Interpretive Story: Part 1-Viewing the Transcript through Multiple Lenses. In: Field Methods 12(4): 282-297.

Coralie McCormack (2000) From Interview Transcript to Interpretive Story: Part 2 - Developing an Interpretive Story. In: Field Methods 12(4): 298-315.

Emerson, Robert, Rachel Fretz and Linda Shaw (1995) Writing ethnographic fieldnotes. Chicago: Chicago Press.

Gobo, Giampietro (2007) Doing Ethnography. London: Sage Publications.

Magolda, Peter (2000) Accessing, Waiting, Plunging in, Wondering, and Writing: Retrospective Sense-Making of Fieldwork. In: Field Methods Vol. 12(3): 209-234.

Mason, Jennifer (2002) Qualitative researching. London: Sage Publications.

Okely, Judith (2012) Anthropological Practice. Fieldwork and the Ethnographic Method. London.

O’Reilly, Karen (2005) Ethnographic Methods. London: Routledge.

Gruppe 4

Participation at first session is obligatory!

The lecturer can invite students to a grade-relevant discussion about partial achievements. Partial achievements that are obtained by fraud or plagiarized result in the non-evaluation of the course (entry 'X' in certificate). The plagiarism software 'Turnitin' will be used for courses with continuous assessment.

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

If possible, the course is to be conducted in presence. Due to the respective applicable distance regulations and other measures, adjustments may be made.

UPDATE 08.02.2023: Changed dates!

Dienstag 07.03. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Donnerstag 23.03. 08:00 - 11:15 Seminarraum D, NIG 4. Stock
Dienstag 28.03. 09:45 - 13:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
Montag 24.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Mittwoch 03.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
Dienstag 09.05. 09:45 - 13:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
Mittwoch 31.05. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 05.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Montag 19.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum A, NIG 4. Stock
Montag 26.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Dienstag 27.06. 09:45 - 13:00 Hörsaal C, NIG 4. Stock
Mittwoch 28.06. 09:45 - 13:00 Seminarraum D, NIG 4. Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course, which is geared for students preparing for a first encounter with qualitative methods and particularly ethnographic fieldwork, provides an introduction to some of the principal methods for conducting field research in anthropology. It offers a general preface to what fieldwork is and its challenges, covering participant-observation, taking ethnographic field notes and keeping an ethnographic diary, conducting ethnographic interviews, making use of archives and policy papers and analyzing collected data. It accompanies students through the first stages of constructing texts premised on ethnographic research. Constructed as an interactive process, the course combines the assigned literature with hands-on field experience on the part of course participants.

Learning Outcomes:
At the end of the semester, students will

1) be fluent in the location of ethnographic fieldwork in anthropology and the key concepts and issues used in designing ethnographic fieldwork and be able to use them properly in their own attempts to formulate research questions with poignant, doable research work programs

2) be reflexive and pragmatic about procedures associated with entering the ethnographic field, establishing balanced, useful and effective contacts with gate-keepers, informants and knowledge brokers in the field, and have a sense of how versions of their own identity as researchers are produced and circulated within the community

3) be familiar with the importance of and techniques used in keeping a detailed and faithful ethnographic diary, annotating it and reading and re-reading it in due course

4) be familiar with the key distinction between different forms of interviews and be proficient, comfortable and confident in their ability to design, carry out and analyze open, semi-structured and structured interviews and recognize the challenges of ethnographic interviews in the context of globalization

5) be familiar with a variety of participant observation techniques and their limitations

6) be aware of the pitfalls of reducing fieldwork to participant observation and ethnographic interviews

7) be able to pragmatically and reflexively extract qualified data and begin constructing arguments based on data gathered using these techniques.

Course Structure:

The course structure will reflect the combination of covering different literature on qualitative methods and hands-on ethnographic research. It will combine lectures, presentations of the assigned literature and the group work on the assigned tasks, and their presentation, as well as their discussion.

Discussion in class will be based on selected readings and on the input provided by the lecturer. For the practical exercises, students will work in small groups carrying out a small research project. Every team presents its findings to the other seminar participants and writes a comprehensive research report based on preliminary findings.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Course requirements and assessment:
The course counts for 10 ECTS which equals a workload of 250 working hours/student. These working hours are approximately divided as follows:
50 hours participation in class
75 hours in the field
125 hours individual work and team work (reading, writing, preparing presentations etc.)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Individual and group assessment:

- Attendance + active participation in class based on reading of the course materials including the short presentation of the readings (15% of the course grade)
- An ethnographic project in Vienna designed and carried out in small teams comprising of the following elements:
An individual written ethnographic account clearly marked as part of the final group paper (40% of course grade).
A group research proposal (750-1000 words written as a group 10% of the grade)
Group presentations in class by the team of their work in progress including the final group presentation (20% of course grade).
Individual ethnographic diary, analytical notes, interview recordings, interview reports, transcriptions, photos and other relevant documents-each data set will be assigned to a student who participated in the group project). (15% of course grade).

- Groups are required to submit all data collected during the research process (including field notes, analytical notes, interview recordings, interview reports, transcriptions, photos and other relevant documents).

Assessment criteria:
Quality of class participation and presentations (time management, structure and content of presentation as well as the quality of the presentation).
Final ethnography: Structure and empirical grounding of the paper, use of literature (proper referencing); language and style; reflexivity and originality of paper.

Please note every single part of the assesmment must be positive, e.g. you cannot make up with a good presentation for a failed paper and vice versa, every component must have at least a pass grade.

Prüfungsstoff

Knowledge of the readings is crucial for a successful completion of the group ethnography.

Literatur

Kelly, Tobias. “Getting Started: The Search for Anthropological Questions.“ In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski , 6-20. London: Routledge, 2014.

Jefferey, Laura and Natalie Konopinski, “Planning Your Research Project.“ In Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 21–36. London: Routledge, 2014.

Fine, Wayne (2005) Doing Fieldwork: Ethnographic Methods for Research in Developing Countries and Beyond, chapter 5, 71-92. (Participant Observation as a Research Method). Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2005.

Fontein, Jost (2014). “Doing Research: Anthropology and Ethnographic Fieldwork.“ In: Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 55-70. London: Routledge, 2014.

Thin, Neil. “On the Primary Importance of Secondary Research. “In: Doing Anthropological Research, edited by Natalie Konopinski, 37-54. London: Routledge, 2014.

Emerson, Robert et al. (2001) “Participant Observation and Fieldnotes” in Handbook of Ethnography, ed. P. Atkinson et al., 352-368 Thousand Oaks, Calif.: Sage.

Sanjek, Roger (1990) “A Vocabulary for Field Notes.” Pp 92-121 in Sanjek, Roger (ed.) Fieldnotes.

Emerson, R.M., R. I Fretz, and L. L. Shaw (2001 [1995]) “Ethnographic Fieldnotes.” Ch 1, pp: 1-21.

Madden, Raymond (2010) Being Ethnographic: A Guide to the Theory and Practice of Ethnography, chapter 3 (Talking to People: Negotiations, Conversations and Interviews). Thousand Oaks, Calif.: Sage.

Flick, Uwe (2009) An Introduction to Qualitative Research, pp: 147-210 (verbal data). 4th ed. Londonn: Sage.

Hammersley, Martyn and Paul Atkinson (1983) “The Process of Analysis.” In: Hammersley and Atkinson, Ethnography: Principles and Practice. London: Routledge.

Feldmann, G (2011) “If ethnography is more than participant-observation, then relations are more than connections: The case for nonlocal ethnography in a world of apparatuses.” Anthropological Theory 11: 375-395.

Hoek, Lotte (2014) “Sorting Things Out” In Doing Anthropological Research ed. Natalie Konopinski pp:103-117 London: Routledge.

Harries, John (2014) “Communicating the Research and Writing Up”. In Doing Anthropological Research ed. Natalie Konopinski pp: 118-143, London: Routledge.

Additional literature:

Bernard, R (1995) Unstructured and semi-structured interviewing. In Bernard R., Research Methods in Anthropology.

Briggs, Charles (1983) Learning How to Ask. Cambridge: CUP. Chapter 5 (Listen before you leap: toward methodological sophistication. Pp 93-111).

Holstein, James and Jaber Gubrium (1997) “Active interviewing.” In: Silverman, David (ed.) Qualitative research : theory, method, and practice. London: Sage.

Agar, Michael (1980) The Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. NY: Academic Press. Pp 93-117.

Bernard, R (1995) Structured Interviewing. In Bernard R., Research Methods in Anthropology.

Stephen Schensul et al (1999) “Structured ethnographic data collection.” In Schensul, S et al Essential Ethnographic Methods. Walnut Creek: Altamira Press.

Barker, Joshua (2012) “The Ethnographic Interview in an Age of Globalization.” In . In R. Fardon et al. eds., The Sage Handbook of Social Anthropology. Vol. 2: 54-69.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Sa 04.03.2023 16:08