Universität Wien FIND

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Vor-Ort-Lehre und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein. Melden Sie sich für Lehrveranstaltungen/Prüfungen über u:space an, informieren Sie sich über den aktuellen Stand auf u:find und auf der Lernplattform moodle. ACHTUNG: Lehrveranstaltungen, bei denen zumindest eine Einheit vor Ort stattfindet, werden in u:find momentan mit "vor Ort" gekennzeichnet.

Regelungen zum Lehrbetrieb vor Ort inkl. Eintrittstests finden Sie unter https://studieren.univie.ac.at/info.

040167 VO Strategy (2017W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften

Attendance: This is a VOrlesung, so attandence is not mandatory.

This course is blocked.

This course is held in English.

Details

Sprache: Englisch

Prüfungstermine

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Mittwoch 18.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 24.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Mittwoch 25.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 31.10. 11:30 - 14:45 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 07.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 14.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 21.11. 11:30 - 14:45 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course introduces the elementary concepts and frameworks used in strategy analysis helping you to understand and assess the organizational environment and a firm’s internal organization impact on corporate performance.
The course will also touch upon the basic ideas of corporate and global strategy (corporate scope, vertical integration, diversification, internationalization).
Finally, it will revisit some of the current trends in strategy research.

What is Strategy?
Strategic Goals, Values, Performance Analysis
Industry Analysis; Five Forces Framework
Competitive Analysis; Segmentation and Strategic Groups
Analyzing and Developing Internal Resources and Capabilities; Value Chains
Strategic Planning; Organizational Design
The Industry Life Cycle; Managing Organizational Strategic Change
Managing Innovation: To Lead or to Follow?
Corporate strategy: Vertical Integration; Diversification; Corporate Management, Governance
External Growth Strategies: Mergers, Acquisitions, and Alliances
Globalization and Multinational Strategies
New Trends in Strategic Management

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Written closed form individual Final Exam (100%) at the end of the course. You need to achieve at least 51 points for a pass grade.
Note: additional registration for the exam is needed (via UNIVISonline). Details will be explained during the lecture.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

1. To introduce you to the basic concepts in strategic management and organizational theory that can be elaborated upon later in the Master level strategy classes.
2. To provide you with an introductory toolkit of frameworks and tools that can be successfully applied to analyze a firm’s strategy.
3. To provide you with an opportunity to further develop your skills in analytical thinking and problem solving in the business arena.

Prüfungsstoff

Material covered during the course of the lecture

Literatur

The course is primarily based on the book of Grant, Robert M. (2013) Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases, John Wiley & Sons (8th Edition).

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:28