Universität Wien

040169 UK Quantitative Assessment of Public and Non-Proft Strategies I (2016W)

(Benchmarking)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine

Max. 25 Students

Language: Englisch

DO, 06.10.2016, 08:30-12:30 h, SR 13

DO, 13.10.2016, 08:30-12:30 h, SR 13

DO, 20.10.2016, 08:30-12:30 h, SR 13

DO, 10.11.2016, 08:30-12:30 h, SR 13

DO, 24.11.2016, 08:30-12:30 h, SR 13

DO, 01.12.2016, 08:30-12:30 h, SR 13

Diese LV wird nur im WS angeboten: Berufsfeld Public- and Non-profit Management. Zusätzlich: Bac BWL Public and Non-Profit Management (2014), Bac (I)BWL Individuelles Wahlmodul (2014), ABWL (2014), Wirtschaftswissenschaftliche Wahlfächer (WiWi) (2014), Individuelle Vertiefung (2014), Grundzüge der Allgemeinen Betriebswirtschaftslehre (2011), Wahlmodul (2011), Bac Stat Individuelle Vertiefung (2014), Bac Stat Freie Wahlfächer (VWL, BWL) (2011).

Infos: http://www.univie.ac.at/itm/lehre/index.html

Bitte beachten Sie vor allem die Hinweise der Lehrenden ! Danke !


Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course focuses on the economic assessment of public and non-profit companies/institutions by using benchmarking as an instrument for strategic planning and control.

The main part of the course consists of benchmarking Decision Making Units (DMUs) such as public institutions, associations, and hospitals. An introduction on benchmarking approaches is provided with a special focus on Data Envelopment Analysis (DEA). Different efficiency concepts are illustrated on several examples.

http://www.univie.ac.at/itm/lehre/ws16/berufsfeld_npo_uk_quantitative_1_040169_ws16.html

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Each student group selects a particular economic sector (e.g., education, environment/energy, health, disaster management, recreation) to benchmark DMUs. First, each student group reports on a selected topic of pitfalls and protocols in DEA (homework 1). Second, each student group discusses and presents particularities of the selected economic sector and the related DMUs (homework 2). Third, each student group investigates a selected research paper from the literature of the selected economic sector (e.g., education, environment/energy, health, disaster, recreation).

http://www.univie.ac.at/itm/lehre/ws16/berufsfeld_npo_uk_quantitative_1_040169_ws16.html

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Requirements for a positive grade (min. 50%)
• Positive collaboration during the blocked classes (max. 30%)
• Homework 1 (oral: 5%; written slides: 5%)
• Homework 2 (oral: 10%; written slides: 20%)
• Homework 3 (oral: 10%; written slides: 20%)
http://www.univie.ac.at/itm/lehre/ws16/berufsfeld_npo_uk_quantitative_1_040169_ws16.html

Prüfungsstoff

Literatur


Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:28