090107 SE Magic, amulets and superstition in Late Antique and Early Christian periods (2018W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mi 05.09.2018 06:00 bis Mi 26.09.2018 23:59
- Anmeldung von Mo 22.10.2018 06:00 bis Do 25.10.2018 12:00
- Abmeldung bis Mi 31.10.2018 23:59
Details
max. 15 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Mittwoch
10.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
17.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
24.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
31.10.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
07.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
14.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
21.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
28.11.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
05.12.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
12.12.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
09.01.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Mittwoch
16.01.
14:15 - 15:45
Seminarraum d. Inst. f. Klassische Archäologie Franz-Klein-Gasse 1.OG
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The word phylacterium – to protect was used in the Early Christian and in the Byzantine context to describe a wide range of objects. Sources point out that a amulets could be a religious object as for example cross, an icon, a holy book or a pilgrim vessel. Yet, simple everyday objects in many cases acquired special apotropaic and healing properties through Christian worship, such as, for example, the consecrated oil, or soil, stones collected at martyrial shrines, were also considered amulets. Thus objects of personal devotion were widely spread among the local society some even bore pagan imagery. The seminar will cover the aspects connected to the use of magic in daily life in the 4th -8th centuries according to visual and written sources, It will also consider the iconography of the amulets and the contexts of discovery.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Students will be required to choose a theme from a list of subjects for a presentation and must submit a paper (minimum 20 pages).
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
regular and active participation 40% - presentation 30% - paper to be submitted at the end 30%
Participation is required and only missing two/three lectures is allowed.
Participation is required and only missing two/three lectures is allowed.
Prüfungsstoff
active participation - presentation - written paper
Literatur
C.Bonner, Studies in Magical Amulets Chiefly Graeco-Egyptian, (University of Michigan Studies: Humanistic Series 49) Ann Arbor 1950
P. Brown, Sorcery, Demons, and the Rise of Christianity from Late Antiquity into the Middle Ages, in M. Douglas (ed.): Witchcraft, Confessions and Accusations, London 1970. 17-45.
J. Engemann, Zur Verbreitung magischer Übelabwehr in der nichtchristlichen und christlichen Spätantike, JAC 18, 1975, pp. 22-48.
V. A. Foskolou, The Magic of the Written word: the Evidence of Inscriptions on Byzantine Magical Amulets, in Deltion of the Christian Archaeological Society 35 (2014), pp. 329-348.H. Maguire (ed.), Byzantine Magic, Dumbarton Oaks 2009.J. Russell, The Evil Eye in Early Byzantine Society, XVI. Internationaler Byzantinistenkongress, Wien 1981, Akten II/3 (JÖByz, 32, 3), Wien 1982, pp. 539-548.
G. Vikan, Art, Medicine and Magic in Early Byzantium, DOP 38, 1984, pp. 65-86.
P. Brown, Sorcery, Demons, and the Rise of Christianity from Late Antiquity into the Middle Ages, in M. Douglas (ed.): Witchcraft, Confessions and Accusations, London 1970. 17-45.
J. Engemann, Zur Verbreitung magischer Übelabwehr in der nichtchristlichen und christlichen Spätantike, JAC 18, 1975, pp. 22-48.
V. A. Foskolou, The Magic of the Written word: the Evidence of Inscriptions on Byzantine Magical Amulets, in Deltion of the Christian Archaeological Society 35 (2014), pp. 329-348.H. Maguire (ed.), Byzantine Magic, Dumbarton Oaks 2009.J. Russell, The Evil Eye in Early Byzantine Society, XVI. Internationaler Byzantinistenkongress, Wien 1981, Akten II/3 (JÖByz, 32, 3), Wien 1982, pp. 539-548.
G. Vikan, Art, Medicine and Magic in Early Byzantium, DOP 38, 1984, pp. 65-86.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Anrechenbar: im BA für frühchristliche Arch.
im BA: APM früh, gr. u. kl. Vertiefung, BM;
im MA: nicht anrechenbar!
im BA: APM früh, gr. u. kl. Vertiefung, BM;
im MA: nicht anrechenbar!
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:31