Universität Wien

110053 SE Sprachwissenschaftliches Seminar (MA) - Spanisch (2020S)

La marcación diferencial del objeto en español: cuestiones empíricas, gramaticales y tipológicas

6.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 11 - Romanistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Voraussetzungen lt. Studienplan:
MA: s. Studienplan; Lehramt (Master): keine

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Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Spanisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 09.03. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 16.03. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 23.03. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 30.03. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 20.04. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 27.04. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 04.05. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 11.05. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 18.05. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 25.05. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 08.06. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 15.06. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 22.06. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8
  • Montag 29.06. 11:15 - 12:45 Seminarraum ROM 10 (3B-O1-22A) UniCampus Hof 8

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Este seminario se dedica a cuestiones actuales en el estudio de la marcación diferencial de objeto en español. Los objetivos son: (i) Conocer a fondo los fenómenos morfosintácticos relevantes – sobre todo el ‘acusativo preposicional’, pero también la reduplicación de clíticos, el leísmo, etc. (ii) Descubrir y comprender las interdependencias entre ellos, los diferentes sistemas que encontramos en las variedades vernáculas, como también la relevancia de los estudios de la marcación diferencial española para la tipología lingüística. (iii) Practicar las etapas consecutivas del trabajo científico y refinar su dominio.

Durante las clases se tratarán las preguntas y controversias más discutidas en la actualidad a partir de presentaciones orales preparadas por los estudiantes y de la lectura individual de textos seleccionados. Además, se llevarán a cabo pequeños trabajos empíricos en grupos con diferentes tipos de datos (entrevistas, experimentos, corpus).

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Referat (40%)
Multiple Choice-Klausur über 2 zu lesende Texte (20%)
Hausarbeit (40%)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Anwesenheit bei Präsenzeinheiten und aktive Mitarbeit bei höchstens 2x unentschuldigtem Fehlen. Während der Zeit des "home-learning" aktive Teilnahme an allen nicht-optionalen Moodle-Aktivitäten.

Benotungsschema:
‒ 85-100% : 1
‒ 70-84% : 2
‒ 60-70% : 3
‒ 50-60% : 4
‒ Minimum : 50%

Prüfungsstoff

Bossong, Georg. 1991. “Differential object marking in Romance and beyond.” In: D. Wanner & D. A. Kibbee (eds.), New analyses in Romance linguistics. Selected papers from the XVIII Linguistic Symposium on Romance Languages Urbana-Champaign, April 7-9, 1988. Amsterdam: Benjamins: 143-170.

Fábregas, Antonio. 2013. “Differential object marking in Spanish: the state of the art.” Borealis: An International Journal of Hispanic Linguistics, 2(2): 1–80.

Literatur

Bossong, Georg. 1982. “Historische Sprachwissenschaft und empirische Universalienforschung.” Romanistisches Jahrbuch 33: 17-51.

Bossong, Georg, 1985. Empirische Universalienforschung. Differentielle Objektmarkierung in den neuiranischen Sprachen. Tübingen: Narr.

Bossong, Georg. 1991. “Differential object marking in Romance and beyond.” In: D. Wanner & D. A. Kibbee (eds.), New analyses in Romance linguistics. Selected papers from the XVIII Linguistic Symposium on Romance Languages. Amsterdam: Benjamins: 143-170.

Fábregas, Antonio. 2013. “Differential object marking in Spanish: the state of the art.” Borealis: An International Journal of Hispanic Linguistics, 2(2): 1–80.

Flores, Marcela & Melis, Chantal. 2007. “El leísmo desde la perspectiva del ‘marcado diferencial de objeto’.” RHLE 2: 83-107.

García García, Marco. 2014. Differentielle Objektmarkierung bei unbelebten Objekten im Spanischen. Berlin/Boston: de Gruyter.

García García, Marco. 2015. “Entwicklung und historischer Stillstand – zur DOM im Spanischen.” In: M. Bernsen, E. Eggert & A. Schrott (eds.), Historische Sprachwissenschaft als philologische Kulturwissenschaft. Festschrift für Franz Lebsanft zum 60. Geburtstag. Bonn: Bonn University Press/V&R Unipress: 317–333.

Haspelmath, Martin. 2010. “Comparative concepts and descriptive categories in crosslinguistic studies.” Language 86(3): 663–687.

von Heusinger, Klaus & Kaiser, Georg A. 2005. “The Evolution of Differentiated Object Marking in Spanish.” In: E. Stark, K. von Heusinger & G. A. Kaiser (eds.), Specificity and the Evolution/Emergence of Nominal Determination Systems in Romance. Arbeitspapier 119. Fachbereich Sprachwissenschaft, Universität Konstanz: 33-69.

von Heusinger, Klaus & Kaiser, Georg A. 2007. “Differential object marking and the lexical semantics of verbs in Spanish.” In: G. A. Kaiser & M. Leonetti (eds.), Proceedings of the Workshop “Definiteness, Specificity and Animacy in Ibero-Romance Languages”. Arbeitspapier 122. Universität Konstanz: Fachbereich Sprachwissenschaft: 83-109.

von Heusinger, Klaus & Kaiser, Georg A. 2011. “Affectedness and differential object marking in Spanish.” Morphology 21: 593-617.

Kabatek, Johannes. 2016. “Wohin strebt die differentielle Objektmarkierung im Spanischen?” Romanistisches Jahrbuch 67(1): 211-239.

López, Luis. 2012. Indefinite Objects. Scrambling, Choice Functions and Differential Marking. Cambridge, MA: MIT Press.

Schwenter, Scott. 2014. “Two kinds of differential object marking in Portuguese and Spanish.” In: P. Amaral & A. M. Carvalho (eds.), Portuguese-Spanish Interfaces. Diachrony, Synchrony and Contact. Amsterdam: John Benjamins: 237-260.

Tippets, Ian. 2011. “Differential object marking: Quantitative evidence for underlying hierarchical constraints across Spanish dialects.” In: L. A. Ortiz-López (ed.), Selected proceedings of the 13th Hispanic Linguistics Symposium. Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project: 107–117.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Master: MAR 01/03/05/06/07/08/09 a/b; Lehramt (MA): UF MA S 02; Lehramt (Diplom): 691-S

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:20