122226 SE Linguistics Seminar / BA Paper / MA historical & descriptive linguistics / MA applied linguistics (2011W)
Introduction to Cognitive Grammar
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Fr 16.09.2011 00:00 bis So 25.09.2011 23:59
- Anmeldung von Do 29.09.2011 14:00 bis Di 04.10.2011 23:59
- Abmeldung bis Mo 31.10.2011 23:59
Details
max. 18 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 12.10. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 19.10. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 09.11. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 16.11. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 23.11. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 30.11. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 07.12. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 14.12. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 11.01. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 18.01. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
- Mittwoch 25.01. 12:00 - 14:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Students will be assessed on the basis of a midterm assignment, a presentation (part of a mini-conference) and a final essay. Active participation is required.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The aim of this course is to acquaint students with the basic principles of Cognitive Linguistics, as well as with some of the most important cognitive models and approaches, and to teach them to apply one of these models to (certain areas of) the English language.
Prüfungsstoff
Readings, assignments, classroom discussions, presentation, individual research project
Literatur
Günther Radden & Rene Dirven, 2007. Cognitive English Grammar. Amsterdam: John Benjamins
Dirk Geeraerts (ed.), 2006. Cognitive Linguistics: Basic readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Dirk Geeraerts (ed.), 2006. Cognitive Linguistics: Basic readings. Berlin: Mouton de Gruyter.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Studium: Diplom 343, UF 344, BA 612, ME 812;
Code/Modul: Diplom 222, 226/228, 236/238, 721-723, 821, UF 4.2.3-222, BA06.2, M04, M05
Lehrinhalt: 12-0312
Code/Modul: Diplom 222, 226/228, 236/238, 721-723, 821, UF 4.2.3-222, BA06.2, M04, M05
Lehrinhalt: 12-0312
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:33
In this course we will:
- Discuss a number of influential papers to trace the origin and development of the cognitive approach to language description and to become familiar with its underlying principles and the most important basic concepts and terminology.
- Discuss a number of topics of special interest for cognitive linguistics, such as conceptual structure and organization, the relationship between language and thought, the experiential and pragmatic background of language-in-use, the issue of embodiment, figurative language (metaphor and metonymy), prototypicality and systematic polysemy
- Apply the theory of Cognitive Grammar (as developed by Ronald Langacker) to some core areas of the English language.