Universität Wien

126720 VK BEd 7.2: VK Principles of English Language Teaching (Methodology, Materials, Media) (2022W)

4.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

1 Rieder-Bünemann , Moodle
2 Heaney , Moodle
3 Heaney , Moodle
4 Mehlmauer-Larcher , Moodle
5 Mehlmauer-Larcher , Moodle

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 23 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Mittwoch 05.10. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 12.10. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 19.10. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 09.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 16.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 23.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 30.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 07.12. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 14.12. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 11.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 18.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 25.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 2

max. 23 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 06.10. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 13.10. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 20.10. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 27.10. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 03.11. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 10.11. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 17.11. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 24.11. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 01.12. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 15.12. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 12.01. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 19.01. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 26.01. 10:15 - 12:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 23 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 06.10. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 13.10. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 20.10. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 27.10. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 03.11. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 10.11. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 17.11. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 24.11. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 01.12. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 15.12. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 12.01. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 19.01. 16:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Donnerstag 26.01. 16:00 - 18:15 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 4

max. 23 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Mittwoch 05.10. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 12.10. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 19.10. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 09.11. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 16.11. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 23.11. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 30.11. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 07.12. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 14.12. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 11.01. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 18.01. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Mittwoch 25.01. 08:15 - 10:30 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 5

max. 23 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 11.10. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 18.10. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 25.10. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 08.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 15.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 22.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 29.11. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 06.12. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 13.12. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 10.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 17.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 24.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
Dienstag 31.01. 11:45 - 14:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Aims and contents
The course aims at developing a reflective and critical understanding of English Language Teaching in students through a consideration of the guiding principles underlying professional ELT. Within each of these principles, a selection of thematic areas will be discussed.

The key principles of ELT discussed will cover:

- Principles of technology-enhanced EFL teaching
(topics: integrating New Media in language teaching)
- Principles of research-based teaching
(topics: the relevance of ‘theory’ for teaching practice; EFL teaching as a profession)
- Principles of accountability in teaching
(topics: connections between the CEFR, educational standards, ELP & EPOSTL, E8 standards testing and the standardized Matura)

- Principles of inclusive teaching
(topics: multilingual in the ELT classroom, individual learner differences, inclusion of neurodiverse learners)

In addition, the course will encourage in-depth engagement by students with a range of current approaches to EFL teaching. This will include:
- Presenting, trying out and evaluating selected approaches to EFL teaching
- Discussion of the ‘post-method era’
- English as a Lingua Franca and its influence on teaching
- Teaching English for Specific Purposes.

A mixture of methods will be employed, including
- both individual and group (online) activities in and outside of class time
- synchronous discussions in class
- short presentations by the lecturer
- group presentations by students.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Course work (active participation in class activities, regular reading & other assignments, participation in discussions & moodle activities, etc.); presenting an ELT approach (group presentation/peer teaching); two portfolio tasks; two-part written exam.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Assessment:
1) Course work (22%)
2) Presenting an approach (20%)
3) Portfolio tasks: New Media (17%), ESP (12%)
4) Written exam: part 1 application (13%), part 2 reflection (16%)

Mimimum requirements:
- Regular attendance (max. 2 absences)
- Assessment components 3 (portfolio) and 4 (exam) must be positive.

Grading scale: 1 (sehr gut) 100-90%; 2 (gut) 89-80%; 3 (befriedigend), 79-70%; 4 (genügend) 69-60%; 5 (nicht genügend) 59-0%.

Prüfungsstoff

Group presentation, 2 portfolio tasks, 2-part written exam, course work, as listed above, based on topics covered in class (see Ziele, Inhalte und Methode/course schedule). Details on assignments given in class and on moodle.

Literatur

Anthony, Laurence. 2018. Introducing English for specific purposes. New York: Routledge.

Hall, Graham. 2016. "Method, methods and methodology: Historical trends and current debates". In Hall, Graham (ed.). The Routledge handbook of English language teaching. London: Routledge, Ch. 15.

Hinkel, Eli. (Ed.). 2005. Handbook of research in second language teaching and learning. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Langer de Ramirez, Lori. 2010. Empower English language learners with tools from the web. Thousand Oaks: Corwin.

Richards, Jack C.; Rodgers, Theodore S. 2014. Approaches and methods in language teaching (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Widdowson, Henry. G. 2003. Defining issues in English language teaching. Oxford: Oxford University Press.

Plus reading provided in class and on Moodle.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Studium: BEd 046 / 407
Code/Modul: UF BEd 07.2
Lehrinhalt: 12-0609

Letzte Änderung: Di 13.12.2022 15:08