Universität Wien FIND

Kehren Sie für das Sommersemester 2022 nach Wien zurück. Wir planen Lehre überwiegend vor Ort, um den persönlichen Austausch zu fördern. Digitale und gemischte Lehrveranstaltungen haben wir für Sie in u:find gekennzeichnet.

Es kann COVID-19-bedingt kurzfristig zu Änderungen kommen (z.B. einzelne Termine digital). Informieren Sie sich laufend in u:find und checken Sie regelmäßig Ihre E-Mails.

Lesen Sie bitte die Informationen auf https://studieren.univie.ac.at/info.

180142 SE The Epistemology of Disagreement (2016S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 45 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 08.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 15.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 05.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 12.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 19.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 26.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 03.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 10.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Samstag 21.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 3E NIG 3.Stock
Dienstag 24.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 31.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 07.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 14.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 21.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock
Dienstag 28.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2i NIG 2.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Course topic: Disagreement is ubiquitous in human interactions. The epistemological interest of disagreement emerges in the following questions: If you are arguing with a subject you regard as your peer, and you discover that the two of you disagree about a certain subject matter, how should you change your beliefs? Does disagreement constitute evidence that you are wrong, or that you are more likely to be so? Or, to the contrary, should it bolster your confidence that you are right, or more likely to be so?

Course aim: The students will become familiar with the debate about the epistemology of disagreement and with the different positions that have been defended by contemporary authors: among these, so-called conciliatory and steadfastness strategies. They will become acquainted with the main arguments that militate in favour or against each of these alternatives and will develop the capacity to defend one or the other view through original, independent strategies.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assessment: The method of assessment will include the presentation of one of the papers/chapters listed as course reading, the evaulation of the student's participation in the class, and a final 2500 words essay.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Literatur

Texts (Provisional)
Frances, B., Disagreement. Polity Press, 2014.
Lackey, J. and Christensen, D. (eds.), The Epistemology of Disagreement: New Essays. New York: Oxford University Press, 2013.
Further readings will be made available by the teacher.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

BA M 5.3, PP 57.3.3

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:36