190097 SE M3b Gegenstandstheorie II: Lehren und Lernen (2015W)
Concepts of Discontinuity in Teaching and Learning
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Di 01.09.2015 09:00 bis Mo 21.09.2015 09:00
- Anmeldung von Do 24.09.2015 09:00 bis Mo 28.09.2015 09:00
- Abmeldung bis Mo 19.10.2015 09:00
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
Dienstag
20.10.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
03.11.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
17.11.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
01.12.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
15.12.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
12.01.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
12.01.
16:45 - 18:15
Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Dienstag
26.01.
13:15 - 16:30
Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag
26.01.
16:45 - 18:15
Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
German educational philosophy, based on the tradition of the philosophy of experience (or phenomenology of experience, or phenomenology of lifeworld) has developed a rich discourse on the experience of breach, break, rupture and discontinuity, often termed "negativity of experience" (Negativität der Erfahrung) and also "negative experience" (negative Erfahrung). This course takes up this discourse to verify the negativity of experience, which arises in our encounters with difference and otherness, as the begininnings of learning. This in turn is taken up in an empirical research project to make sense of the irritations and tensionalities in "difficult" teaching and learning situations, charcterized by expereinces of frustration, confusion, perplexity and resistance, to corroborate this "negative experience" as a basis for learning.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Active participation, self-reflective assignment, report of empirical inquiry
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
The course aims to provide a sustained study oft he educative meaning of discontinuiity in teaching and learning processes.
Prüfungsstoff
Discussion of assigned readings and literature research, conducting an empirical narrative inquiry
Literatur
Required readings will be assigned.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
M3b
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:37