Universität Wien

190097 SE M3b Gegenstandstheorie II: Lehren und Lernen (2015W)

Concepts of Discontinuity in Teaching and Learning

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch, Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 20.10. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 03.11. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 17.11. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 01.12. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 15.12. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 12.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 12.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG
Dienstag 26.01. 13:15 - 16:30 Seminarraum 5 Sensengasse 3a 1.OG
Dienstag 26.01. 16:45 - 18:15 Seminarraum 7 Sensengasse 3a 2.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

German educational philosophy, based on the tradition of the philosophy of experience (or phenomenology of experience, or phenomenology of lifeworld) has developed a rich discourse on the experience of breach, break, rupture and discontinuity, often termed "negativity of experience" (Negativität der Erfahrung) and also "negative experience" (negative Erfahrung). This course takes up this discourse to verify the negativity of experience, which arises in our encounters with difference and otherness, as the begininnings of learning. This in turn is taken up in an empirical research project to make sense of the irritations and tensionalities in "difficult" teaching and learning situations, charcterized by expereinces of frustration, confusion, perplexity and resistance, to corroborate this "negative experience" as a basis for learning.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active participation, self-reflective assignment, report of empirical inquiry

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

The course aims to provide a sustained study oft he educative meaning of discontinuiity in teaching and learning processes.

Prüfungsstoff

Discussion of assigned readings and literature research, conducting an empirical narrative inquiry

Literatur

Required readings will be assigned.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

M3b

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:37