Universität Wien

210123 SE M9: Osteuropastudien (2022W)

Rethinking Economic Dependency in the European context (engl.)

9.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 21 - Politikwissenschaft
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
VOR-ORT

Eine Anmeldung über u:space innerhalb der Anmeldephase ist erforderlich! Eine nachträgliche Anmeldung ist NICHT möglich.
Studierende, die der ersten Einheit unentschuldigt fernbleiben, verlieren ihren Platz in der Lehrveranstaltung.

Achten Sie auf die Einhaltung der Standards guter wissenschaftlicher Praxis und die korrekte Anwendung der Techniken wissenschaftlichen Arbeitens und Schreibens.
Plagiierte und erschlichene Teilleistungen führen zur Nichtbewertung der Lehrveranstaltung (Eintragung eines 'X' im Sammelzeugnis).
Die Lehrveranstaltungsleitung kann Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch über erbrachte Teilleistungen einladen.

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 11.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 18.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 25.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 08.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 15.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 22.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 29.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 06.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 13.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 10.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 17.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 24.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
  • Dienstag 31.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Dependency theories have emerged in Latin America in the 1960s and 1970s to make sense of the unequal effects of global economic relations. Studying the terms of trade, sectoral inequalities, and the main economic actors of their time – most importantly Multinational Firms - these theories draw attention to the structural asymmetries of the world economy, as manifested in core-periphery relations. While the focus on dependency has since come somewhat out of fashion, its research agenda keeps inspiring analyses of international inequalities. In Europe, the eastern enlargement of the European Union (EU) and the re-emergence of core-periphery relations in the wake of the eurozone crisis have inspired political economy analyses that draw heavily on dependency theory. At the same time, the COVID-19 pandemic and the Russian war in Ukraine have highlighted situations of dependency – on migrant care work and on fossil fuels – that have not been part of earlier dependency theories.
This course seeks to evaluate in how far the analytical framework of dependency theories can be useful to understand contemporary core-periphery relations and situations of dependency in Europe. To this aim, we will first review the classical dependency debate, as well as more recent reformulations and applications. We then move on to concrete analyses of core-periphery relations in Europe, and to issues of energy dependency and care chains. The course ends with a workshop where we will discuss first ideas of students’ research papers.

Aims and Learning Outcomes
By the end of the course, students should have a basic understanding of the dependency debate, including its advantages and shortcomings, its applications to contemporary Europe, and possible extensions. The course seeks to enhance students’ critical-analytical thinking as well as basic academic skills – i.e. writing, presenting and providing constructive feedback.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Seminar presence and participation
short discussion papers
theory paper
final paper expose, presentation, discussion
final paper

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Seminar presence and participation (10%)
3 short discussion papers (10%)
theory paper(15%)
final paper exposé (15%)
Presentation of exposé and discussion of a colleague`s exposé (15%)
Final paper (35%)
Please note that written assignments might be checked for plagiarism using the “Turnitin” software.

Prüfungsstoff

readings, class discussions, independent research

Literatur

see moodle page

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Di 13.09.2022 16:28