Universität Wien

390050 DK PhD-L: Advanced Stochastic Modelling (2016W)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 15 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 10.10. 09:45 - 14:45 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Dienstag 11.10. 08:00 - 16:30 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 12.10. 09:45 - 13:10 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 12.10. 13:15 - 14:45 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 12.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock
    Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Donnerstag 13.10. 08:00 - 11:15 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Donnerstag 13.10. 11:35 - 13:00 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Donnerstag 13.10. 13:15 - 14:50 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Donnerstag 13.10. 15:00 - 16:30 Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Freitag 14.10. 09:45 - 14:45 Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Dynamic (or real-time) vehicle routing (VR) is characterized by the fact that part of the data become known during the execution of the routes only, so that planning and execution are interlinked. While the algorithms used for dynamic VR are mainly the same as for static VR – in particular metaheuristics –, the planning scenarios are quite different and occur in many variants.
The focus of this course is less on algorithms, but rather on the various fields of application, problem settings, and planning frameworks, which entail specific requirements for the algorithms.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Students write, in teams of two, a working paper on an agreed special subject and present it in the class. The following (not exhaustive) list specifies potential themes, each with a recent paper as entry point to the relevant literature:
Time-dependant travel times (Potvin et al, 2006)
The dynamic dial-a-ride problem (Attanasio et al, 2004)
Urban/Home delivery (Magalhaes et al, 2006)
Internal transport (Le Anh et al, 2010)
Agent-based planning (Mes et al, 2010)
Waiting strategies (Pureza et al, 2008)
Evaluation and Grading
The course grades will be based on the following criteria:
class participation 20 %
working paper 40 %
presentation 40 %

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Literatur


Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:46