051913 VO Introduction to media education (2023W)
Labels
MIXED
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
-
Wednesday
10.01.2024
15:00 - 16:30
PC-Unterrichtsraum 2, Währinger Straße 29 1.OG
PC-Unterrichtsraum 4, Währinger Straße 29 1.OG
PC-Unterrichtsraum 5, Währinger Straße 29 2.OG
PC-Unterrichtsraum 6, Währinger Straße 29 2.OG -
Wednesday
31.01.2024
15:00 - 16:30
PC-Unterrichtsraum 2, Währinger Straße 29 1.OG
PC-Unterrichtsraum 4, Währinger Straße 29 1.OG
PC-Unterrichtsraum 5, Währinger Straße 29 2.OG
PC-Unterrichtsraum 6, Währinger Straße 29 2.OG -
Tuesday
19.03.2024
15:00 - 16:30
PC-Unterrichtsraum 5, Währinger Straße 29 2.OG
PC-Unterrichtsraum 6, Währinger Straße 29 2.OG -
Tuesday
04.06.2024
15:00 - 16:30
PC-Unterrichtsraum 5, Währinger Straße 29 2.OG
PC-Unterrichtsraum 6, Währinger Straße 29 2.OG
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday 04.10.2023 15:00 - 16:30: Introduction / Organization
Wednesday 10.01.2024 15:00 - 16:30 1. Exam sitting, PC-classrooms 2, 4, 5, 6
Wednesday 31.01.2024 15:00 - 16:30: 2. Exam sitting, PC-classrooms 2, 4, 5, 6
- Wednesday 04.10. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 11.10. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 18.10. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 25.10. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 08.11. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 15.11. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 22.11. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 29.11. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 06.12. 15:00 - 16:30 Digital
- Wednesday 13.12. 15:00 - 16:30 Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Parallel to the lecture reading of some short introductory texts.
- In addition to attendance, active participation in the discussion as much as possible
- Marble groups to discuss the material
- Final single-choice test
- In addition to attendance, active participation in the discussion as much as possible
- Marble groups to discuss the material
- Final single-choice test
Minimum requirements and assessment criteria
- Parallel to the lecture reading of some short introductory texts.
- In addition to attendance, active participation in the discussion as much as possible
- Marble groups to discuss the material
- In addition to attendance, active participation in the discussion as much as possible
- Marble groups to discuss the material
Examination topics
The exam material will be presented with PowerPoint during each lecture and then made available as a pdf in the Moodle system. The following aspects of media pedagogy will be covered in the exam:Wednesday 18.10.: Media Competence / Digital Basic Education (Baacke): On the definitions of competence in media education.
Wednesday 25.10.: Media Competence / Media Performance
Wednesday 08.11.: Media Socialization / Sociology of Education (Bourdieu)
Wednesday 15.11.: Theories of Media Education I
Wednesday 22.11.: Theories of Media Education II
Wednesday 29.11.: Media Theories / Media Science
Wednesday 06.12.: Habitus / Media Habitus / Digital Habitus
Wednesday 13.12.: Action-oriented media education
Wednesday 25.10.: Media Competence / Media Performance
Wednesday 08.11.: Media Socialization / Sociology of Education (Bourdieu)
Wednesday 15.11.: Theories of Media Education I
Wednesday 22.11.: Theories of Media Education II
Wednesday 29.11.: Media Theories / Media Science
Wednesday 06.12.: Habitus / Media Habitus / Digital Habitus
Wednesday 13.12.: Action-oriented media education
Reading list
Baacke, Dieter (1973a): Kommunikation und Kompetenz: Grundlegung einer Didaktik der Kommunikation und ihrer Medien, Weinheim/München: Juventa.
Bourdieu, Pierre (1988): Homo Academicus, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel (1981): Die Ordnung des Diskurses, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hönigswald, Richard (1997): Geschichte der Erkenntnistheorie, Hamburg: Meiner.
Krämer, Sybille (1988): Symbolische Maschinen. Die Idee der Formalisierung in ge-schichtlichem Abriss, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Meder, Norbert (2004): Der Sprachspieler. Der postmoderne Mensch oder das Bildungsideal im Zeitalter der neuen Technologien, Würzburg: Königshausen & Neumann.
Meyer-Drawe, Käte (1996): Menschen im Spiegel ihrer Maschinen, München: Fink.
Niesyto, Horst (2009): Handlungsorientierte Medienarbeit, in: Handbuch Mediensozialisation, hrsg. von Ralf Vollbrecht und Claudia Wegener, Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften, 396-403.
Bourdieu, Pierre (1988): Homo Academicus, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel (1981): Die Ordnung des Diskurses, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Hönigswald, Richard (1997): Geschichte der Erkenntnistheorie, Hamburg: Meiner.
Krämer, Sybille (1988): Symbolische Maschinen. Die Idee der Formalisierung in ge-schichtlichem Abriss, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Meder, Norbert (2004): Der Sprachspieler. Der postmoderne Mensch oder das Bildungsideal im Zeitalter der neuen Technologien, Würzburg: Königshausen & Neumann.
Meyer-Drawe, Käte (1996): Menschen im Spiegel ihrer Maschinen, München: Fink.
Niesyto, Horst (2009): Handlungsorientierte Medienarbeit, in: Handbuch Mediensozialisation, hrsg. von Ralf Vollbrecht und Claudia Wegener, Wiesbaden: VS-Verlag für Sozialwissenschaften, 396-403.
Association in the course directory
Last modified: We 06.03.2024 13:25
The general arc of the lecture starts from behaviorism and constructivism to arrive at the end at action-oriented (media) pedagogy.Contents:In the course of the lecture, the following topics and focal points of media pedagogy will be discussed chronologically at the respective dates.Wednesday 18.10.: Media Competence / Digital Basic Education (Baacke): On the definitions of competence in media education.
Wednesday 25.10.: Media Competence / Media Performance
Wednesday 08.11.: Media Socialization / Sociology of Education (Bourdieu)
Wednesday 15.11.: Theories of Media Education I
Wednesday 22.11.: Theories of Media Education II
Wednesday 29.11.: Media Theories / Media Science
Wednesday 06.12.: Habitus / Media Habitus / Digital Habitus
Wednesday 13.12.: Action-oriented media educationMethodsElements of the Flipped Classroom will be implemented on an equal footing. The lecture also follows the principles of relational web didactics (Moodle, homepage, text download, Power-Point presentations etc.).