Universität Wien FIND

Due to the COVID-19 pandemic, changes to courses and exams may be necessary at short notice (e.g. cancellation of on-site teaching and conversion to online exams). Register for courses/exams via u:space, find out about the current status on u:find and on the moodle learning platform.

Further information about on-site teaching and access tests can be found at https://studieren.univie.ac.at/en/info.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

070250 EX Field Trip - Holocaust (Auschwitz - Birkenau) (2019S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Continuous assessment of course work
KPHPH-WIEN

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Sonntag, 12. Mai bis Donnerstag, 16. Mai 2019
Krakow/Krakau, Gedenkstätte Auschwitz, Gedenkstätte Auschwitz-Birkenau.
Vier Nächtigungen in Krakow/Krakau
Krakau mittelalterliche Stadt, Königsstadt, Wawel
Bustransfer zur Gedenkstätte Auschwitz-Birkenau, Führung, Workshop im Archiv
Jüdisches Krakow/Krakau: Kazimierz. Ehemaliges Ghetto Podgorze,
Schindler's Fabrik
An- und Abreise gemeinsam mit der Eisenbahn Wien - Krakow - Wien
Vor- und Nachbesprechungen 11.3. (13.15 Uhr), 6. 5., 27. 5. 2019
15-16.30 Uhr

Monday 11.03. 13:15 - 16:30 Seminarraum 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock
Monday 06.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock
Monday 27.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 3.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Kenntnis der wissenschaftlichen Annäherung an wichtige Objekte der
Erinnerungskultur (Museen, Denkmäler, Archive, Bibliotheken etc.)
• Kenntnis aktueller Diskurse der Geschichts- und Politikkultur sowie
Kenntnis ihrer historischen Dimensionen
Kenntnis didaktischer Methoden zur Erschließung von
außerschulischen Lernorten und zur Organisation von komplexen
Lernprozessen
Fähigkeit, didaktische Zugänge zu diesen Orten in Form von
Lehrausgängen, Exkursionen, Diskussionsveranstaltungen und größer
angelegten Projekten für den Schulunterricht zu entwickeln und
aufzubereiten
• Fähigkeit, ein Portfolio über diesen Lern- und Arbeitsprozess zu führen
Fähigkeit zur Dekonstruktion und kritischen Reflexion aktueller
Narrative im Zusammenhang mit den Räumen der Geschichts- und
Politikkultur

Assessment and permitted materials

Vor- und Nachbereitung, Exkursionsportfolio

Minimum requirements and assessment criteria

Examination topics

Shoah - Holocaust, Gedenkstätte Auschwitz und Auschwitz-Birkenau, Gedenkstätten in Krakow/Krakau

Reading list

ADORNO Theodor W. (1971), Erziehung zur Mündigkeit, Suhrkamp Verlag: Frankfurt am Main.
BASTEL Heribert, MATZKA Christian, MIKLAS Helene (2015), Holocaust Education in Austria – A (Hi)story of Complexity and Prospects for the Future. In: STEVICK Doyle, GROSS Zehavit (Eds.) (2015), As the Witnesses Fall Silent: 21st Century Holocaust Education in Curriculum, Policy and Practice. Springer and UNESCO International Bureau of Education: Cham, Heidelberg, New York, Dordrecht, London. 407 – 425.
BURG Avraham (2008), The Holocaust is over. We must rise from its ashes, Palgrave McMillan: New York.
BURG Avraham (2009), Hitler besiegen, Campus: Frankfurt/New York.
GERLACH Christian (2016), The Extermination of the European Jews, Cambridge University Press: New York.
HACKL Erich (2002), Die Hochzeit von Auschwitz, Diogenes Verlag: Zürich.
HACKL Erich (2015), Drei tränenlose Geschichten, Diogenes Verlag: Zürich.
LANGBEIN Hermann (1980), Menschen in Auschwitz, Ullstein: Frankfurt am Main/Berlin/Wien.
MORRIS Heahther (2018), The tattooist of Auschwitz, Zaffre Publishing: London.
ROSENBERG Göran (2014), Ein kurzer Aufenthalt auf dem Weg von Auschwitz, Rowohlt Taschenbuch Verlag: Reinbek bei Hamburg.
SHORT Geoffry, REED Carole Ann (2004), Issues in Holocaust Education, Ashgate Publishing Limited: Aldershot.
SZPILMAN Wladyslaw (2000), The Pianist. The Extraordinary Story of One Man’s Survival in Warsaw, 1939-45, Phoenix: London.
WIESEL Elie (2006), Night, Penguin Books: London/New York.
WORM Alfred et al. (Hrsg.) (2003), A Letter To The Stars, Briefe in den Himmel, Schüler schreiben Geschichte, Verlag Verein Lernen aus der Zeitgeschichte: Wien.

Association in the course directory

BA UF: Exkursion ÖG II (4 ECTS)
MEd Lehramt: GSP 02 (4 ECTS)

Last modified: We 21.04.2021 13:54