080099 SE Where is God? Visualising Religious Themes in the Mosque (2024S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 14.02.2024 10:00 to We 21.02.2024 10:00
- Deregistration possible until Fr 08.03.2024 10:00
Details
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Note: First session 12 March, not 5 March
- Tuesday 05.03. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 19.03. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 09.04. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 16.04. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 30.04. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 07.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 14.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 21.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 28.05. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 04.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 11.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 18.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
- Tuesday 25.06. 10:45 - 12:15 Seminarraum 2 d. Inst. f. Kunstgeschichte UniCampus Hof 9 3F-EG-20
Information
Aims, contents and method of the course
The seminar discusses how religious themes are visualized in the architecture of medieval and early modern mosques, that is, content and semantics of art in the mosque. It thus poses a question that has been raised less frequently in recent times. In the research of past decades, visual phenomena in mosque building, beyond the history of forms, have primarily been considered from historical-political, socio-economic and functional perspectives. Above all, the interpretative perspective of architecture as representation, as a medium that refers to the patron and his/her position and power, has been in the foreground. These perspectives are all justified, but result in an intellectual secularization of the mosque. To be sure, the categorization 'profane' and 'sacred' applies to mosques only to a limited extent: the mosque is first and foremost a meeting place for the prayer ritual in community, not a 'sacred' place. Nevertheless, it should not be forgotten that the mosque is primarily a place of religious practices and that the formal and artistic design of the mosque can, and must, be viewed from this perspective.The seminar pursues the visualization of religious themes in elements, motifs and their visual design in mosque construction, such as: the spatial structure with dome or accentuated nave; the minaret tower; the mihrab (the prayer niche); the pictorial and decorative furnishings; the placement, form and content of inscriptions; the minbar (the pulpit). Here it is less about the element itself, which serves as a framework for the question, but more about the artistic design and its communicative content. The question discusses an iconicity of such design and is methodologically situated in the realms of iconography. The seminar does not seek a history of development, but rather discusses topics in a thematic structure using concrete examples from different regions and times.
Assessment and permitted materials
- aktive Beteiligung an Diskussionen
- Referat
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (etwa 40.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
- Referat
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit (etwa 40.000 Zeichen Fließtext)
- Mit der Anmeldung zu dieser LV stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen in Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.
Minimum requirements and assessment criteria
Mindestanforderung:
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Seminararbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann der/die Lehrveranstaltungsleiter/in Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Referat und Präsentation 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%
- Anwesenheitspflicht. Bei Absenz wegen Krankheit oder familiärer Ausnahmesituation ist ein schriftlicher Nachweis vorzulegen.
- Für einen positiven Abschluss der Lehrveranstaltung müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
- Seminararbeit: Zur Sicherung der guten wissenschaftlichen Praxis kann der/die Lehrveranstaltungsleiter/in Studierende zu einem notenrelevanten Gespräch nach Abgabe der Arbeit einladen, welches positiv zu absolvieren ist.Beurteilungsmaßstab:
- aktive Beteiligung an Diskussionen 15%
- Referat und Präsentation 30 %
- Vertiefung in Form einer schriftlichen Hausarbeit 55%
Examination topics
Siehe Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab.
Reading list
Introductory overview of formal elements and architectural themes in mosque construction:
Robert Hillenbrand, Islamic Architecture (Edinburgh 1994), chapter "The Mosque", introductory parts
Robert Hillenbrand, Islamic Architecture (Edinburgh 1994), chapter "The Mosque", introductory parts
Association in the course directory
Last modified: Tu 07.05.2024 09:45