135050 VO VO: History of Reading: Overview and Challenges (2025W)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 07.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 14.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 21.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 28.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 04.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- N Tuesday 11.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 18.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 25.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 02.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 09.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 16.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 13.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
- Tuesday 20.01. 16:45 - 18:15 Hörsaal 16 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 5
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Schriftliche Prüfung am Semesterende, bei der sowohl Faktenwissen als auch Anwendungswissen abgefragt wird. Die Verwendung von KI-Tools und anderen digitale Hilfsmitteln ist nicht gestattet.
Minimum requirements and assessment criteria
Schriftliche Prüfung
Benotung: 50-45: sehr gut // 44-40 gut // 39-34 befriedigend // 33-26 genügend // 25-0 n.g.
Benotung: 50-45: sehr gut // 44-40 gut // 39-34 befriedigend // 33-26 genügend // 25-0 n.g.
Examination topics
Folien und Inhalte der LV (Materialien, Aufzeichnungen und ergänzende Lektüren auf Moodle)
Reading list
u.a. Texte aus
Cavallo, Guglielmo; Roger Chartier (Hg.): Histoire de la lecture dans le monde occidental. Paris: Seuil 2001.
Hammond, Mary; Jonathan Rose (Hg.): The Edinburgh History of Reading. 4 Bde. Edinburgh University Press 2020
Martus, Steffen; Carlos Spoerhase (Hg.): Gelesene Literatur. Populäre Lektüre im Medienwandel. Göttingen: Text + Kritik 2018
Ong, Walter J.: Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 30th Anniv. Edition. London: Routledge 2002.
Rautenberg, Ursula; Ute Schneider (Hg.): Lesen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Berlin: De Gruyter 2015.
Towheed, Shafquat; Rosalind Crone and Katie Halsey (Hg.): The History of Reading. A Reader. London: Routledge 2011
Cavallo, Guglielmo; Roger Chartier (Hg.): Histoire de la lecture dans le monde occidental. Paris: Seuil 2001.
Hammond, Mary; Jonathan Rose (Hg.): The Edinburgh History of Reading. 4 Bde. Edinburgh University Press 2020
Martus, Steffen; Carlos Spoerhase (Hg.): Gelesene Literatur. Populäre Lektüre im Medienwandel. Göttingen: Text + Kritik 2018
Ong, Walter J.: Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. 30th Anniv. Edition. London: Routledge 2002.
Rautenberg, Ursula; Ute Schneider (Hg.): Lesen. Ein interdisziplinäres Handbuch. Berlin: De Gruyter 2015.
Towheed, Shafquat; Rosalind Crone and Katie Halsey (Hg.): The History of Reading. A Reader. London: Routledge 2011
Association in the course directory
BA M5; EC
Last modified: We 13.08.2025 18:26
We are also concerned with questions of reading for oneself, being read to and listening. In addition, we consider gendered aspects of reading, differences in reading and materiality from an international perspective and the creative interaction with literary text, e.g. in fanfiction and fandom.Method:
Every week, we will consider a topic based on practical examples. Readings with background information will be provided beforehand. In the classroom, we will focus on the discussion of theoretical and practical difficulties with sources and methodology.Goals:
- You are able to critically reflect on a major field of literary scholarship
- You are familiar with central research concepts of (the history of) reading
- You know about certain practical limits of empirical and source-based scholarship