Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
160020 VO The Past is a Foreign Country. On History and Ethnomusicology (2020S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Friday
26.06.2020
10:00 - 13:00
Digital
Wednesday
30.09.2020
10:00 - 12:00
Digital
Monday
16.11.2020
16:45 - 18:15
Digital
Monday
18.01.2021
16:45 - 18:15
Digital
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday
04.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
11.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
18.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
25.03.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
01.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
22.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
29.04.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
06.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
13.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
20.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
27.05.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
03.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
10.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Wednesday
17.06.
11:30 - 13:00
Hörsaal B UniCampus Hof 2 2C-EG-02
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
UPDATE 20.05.2020: 1. Prüfungstermin: Digitale schriftliche Prüfung in Form eines "Take Home Exam"
UPDATE 26.06.2020: 2. Prüfungstermin: Digitale schriftliche Prüfung in Form eines "Take Home Exam"
Weitere Prüfungstermine voraussichtlich schriftliche Prüfung in Präsenz.
UPDATE 14.10.2020: Auch der 3. und 4. Prüfungstermin finden als digitale schriftliche Prüfung in Form eines "Take Home Exam" statt.
UPDATE 26.06.2020: 2. Prüfungstermin: Digitale schriftliche Prüfung in Form eines "Take Home Exam"
Weitere Prüfungstermine voraussichtlich schriftliche Prüfung in Präsenz.
UPDATE 14.10.2020: Auch der 3. und 4. Prüfungstermin finden als digitale schriftliche Prüfung in Form eines "Take Home Exam" statt.
Minimum requirements and assessment criteria
Teilnahme an der schriftlichen Prüfung
Examination topics
Reading list
Allen, W. D. (1962 [1939]). Philosophies of Music History. A Study of General Histories of Music. 1600-1960. New York: Dover Publications, Inc.
Ankersmit, F. (1990). [Historiography and Postmodernism: Reconsiderations]: Reply to Professor Zagorin. History and Theory, 29(3), 275-296.
Bielawski, L. (1985). History in Ethnomusicology. Yearbook for Traditional Music, 17, 8-15.
Bithell, C. (2006). The Past in Music: Introduction. Ethnomusicology Forum, 15(1), 3-16.
Bohlman, P. V. (2008). Returning in the Ethnomusicological Past. In G. Barz & T. J. Cooley (Ed.), Shadows in the Field. New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. Oxfrod New York: Oxford University Press.
Dahlhaus, C. (1974). Fragen an die Musikethnologie. Neue Zeitschrift für Musik, 3, 150.
Dahlhaus, C. (1977). Grundlagen der Musikgeschichte. Köln: Musikverlag Hans Gerig.
Danto, A. C. (1985). Narration and Knowledge. New York: Columbia University Press.
Hempel, C. G. (1942). The Function of General Laws in History. The Journal of Philosophy, 39(2), 35-48.
Jenkins, K. (2008). Re-thinking History. London y New York: Routledge.
Knepler, G. (1977). Geschichte als Weg zum Musikverständnis. Leipzig: Reclam Verlag.
Lissa, Z. (1977). Zum Konzept einer Weltgeschichte der Musik. Die Musikforschung, 30, 141-143.
Merriam, A. P. (1990). The use of music as a technique of reconstructing culture history in Africa.
Nettl, B. (1997). Ethnomusicological Views of History: Questions of Emphasis. In C. H. Mahling & H. Münch (Ed.), Ethnomusikologie und historische Musikwissenschaft - Gemeinsame Ziele, gleiche Methoden? Erich Stockmann zum 70. Geburtstag (pp. 98-104). Tutzing: Hans Schneider.
Popper, K. R. (1971). Das Elend des Historizismus. Stuttgart: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck Tübingen).
Popper, K. R. (1975). Die offene Gesellschaft und ihre Feinde 2. Falsche Propheten. München: Francke Verlag München.
Seeger, A. (1991). When Music Makes History. In Steven Blum, Philip Bohlman und Daniel Neuman (Ed.), Ethnomusicology and modern music history (pp. 23-34). Urbana & Chicago: University of Illinois Press.
Treitler, L. (1990). Music and the historical imagination. Cambridge, Mass.; London: Harvard University Press.
Veyne, P. (1984). Geschichtsschreibung. Und was sie nicht ist. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Wachsmann, K. (1971). Musical Instruments in Kiganda Tradition and their Place in the East African scene. Essays on music and history in Africa., 93-135.
White, H. (1975). Historicism, History, and the Figurative Imagination. History and Theory, 14(4), 48-67.
White, H. (1978). Tropics of Discourse. Essays in Cultural Criticism. Baltimore y London: The John Hopkins University Press.
White, H. (1987). The Content of the Form. Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore y Loondon: The John Hopkins University.
White, H. (1999). Figural Realism. Studies in the Mimesis Effect. Baltimore & London: The John Hopkins University Press.
White, H. V. (2015). Metahistory: the historical imagination in nineteenth-century Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Ankersmit, F. (1990). [Historiography and Postmodernism: Reconsiderations]: Reply to Professor Zagorin. History and Theory, 29(3), 275-296.
Bielawski, L. (1985). History in Ethnomusicology. Yearbook for Traditional Music, 17, 8-15.
Bithell, C. (2006). The Past in Music: Introduction. Ethnomusicology Forum, 15(1), 3-16.
Bohlman, P. V. (2008). Returning in the Ethnomusicological Past. In G. Barz & T. J. Cooley (Ed.), Shadows in the Field. New Perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology. Oxfrod New York: Oxford University Press.
Dahlhaus, C. (1974). Fragen an die Musikethnologie. Neue Zeitschrift für Musik, 3, 150.
Dahlhaus, C. (1977). Grundlagen der Musikgeschichte. Köln: Musikverlag Hans Gerig.
Danto, A. C. (1985). Narration and Knowledge. New York: Columbia University Press.
Hempel, C. G. (1942). The Function of General Laws in History. The Journal of Philosophy, 39(2), 35-48.
Jenkins, K. (2008). Re-thinking History. London y New York: Routledge.
Knepler, G. (1977). Geschichte als Weg zum Musikverständnis. Leipzig: Reclam Verlag.
Lissa, Z. (1977). Zum Konzept einer Weltgeschichte der Musik. Die Musikforschung, 30, 141-143.
Merriam, A. P. (1990). The use of music as a technique of reconstructing culture history in Africa.
Nettl, B. (1997). Ethnomusicological Views of History: Questions of Emphasis. In C. H. Mahling & H. Münch (Ed.), Ethnomusikologie und historische Musikwissenschaft - Gemeinsame Ziele, gleiche Methoden? Erich Stockmann zum 70. Geburtstag (pp. 98-104). Tutzing: Hans Schneider.
Popper, K. R. (1971). Das Elend des Historizismus. Stuttgart: J.C.B. Mohr (Paul Siebeck Tübingen).
Popper, K. R. (1975). Die offene Gesellschaft und ihre Feinde 2. Falsche Propheten. München: Francke Verlag München.
Seeger, A. (1991). When Music Makes History. In Steven Blum, Philip Bohlman und Daniel Neuman (Ed.), Ethnomusicology and modern music history (pp. 23-34). Urbana & Chicago: University of Illinois Press.
Treitler, L. (1990). Music and the historical imagination. Cambridge, Mass.; London: Harvard University Press.
Veyne, P. (1984). Geschichtsschreibung. Und was sie nicht ist. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Wachsmann, K. (1971). Musical Instruments in Kiganda Tradition and their Place in the East African scene. Essays on music and history in Africa., 93-135.
White, H. (1975). Historicism, History, and the Figurative Imagination. History and Theory, 14(4), 48-67.
White, H. (1978). Tropics of Discourse. Essays in Cultural Criticism. Baltimore y London: The John Hopkins University Press.
White, H. (1987). The Content of the Form. Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore y Loondon: The John Hopkins University.
White, H. (1999). Figural Realism. Studies in the Mimesis Effect. Baltimore & London: The John Hopkins University Press.
White, H. V. (2015). Metahistory: the historical imagination in nineteenth-century Europe. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Association in the course directory
BA: ETH-V, INT, FRE
MA: M02, M03, M04, M05, M08, M13, M16
EC: MDW2
MA: M02, M03, M04, M05, M08, M13, M16
EC: MDW2
Last modified: We 14.10.2020 10:09
Ausgehend von diesen Überlegungen möchte ich in dieser Vorlesung auf die Frage eingehen, wie Geschichte in die ethnographische bzw. musikethnographische Arbeiten eingebunden wurde, wird oder werden könnte. Zunächst sollen die geschichtsphilosophischen Ansätze von Carl Gustav Hempel (1942), Thomas Kuhn (1962), Arthur Danto (1965), Karl Popper (1971), Paul Veyne (1971), Hayden White (1973) und Frank Ankersmit (2004) vorgestellt werden, welche die Geschichtsschreibung im 20. Jahrhunderts nachhaltig geprägt haben. Ebenfalls sollen die wenigen expliziten Ideen zu einer Philosophie der Geschichte in der Musikwissenschaft (Georg Knepler 1977, Carl Dahlhaus 1977) bzw. in der Musikethnologie (Alan Merriam 1964, Bruno Nettl 1983, Ludwik Bielawski 1985 und Philip Bohlman 1997, 2008), präsentiert und kritisch hinterfragt werden. Dazu werden relevante musikethnologische Texte bezüglich ihrer, nicht selten impliziten, Auffassungen von Geschichte kritisch gelesen, um zu reflektieren, welche Rolle die Geschichte im musikethnographischen Schreiben hatte und hat und wie eine reflexive Musikethnologie Geschichte in die Forschung integrieren kann.