Universität Wien
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160165 PS PS Advanced Topics in Linguistics II (2019S)

Language Origins: Evolution, Genetics, and the Brain

Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 40 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 05.03. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 19.03. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 26.03. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 02.04. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 09.04. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 30.04. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 07.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 14.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 21.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 28.05. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 04.06. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 18.06. 16:00 - 17:30 Seminarraum 3 Sensengasse 3a 1.OG
  • Tuesday 25.06. 15:00 - 18:30 PC-Seminarraum 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Untergeschoß

Information

Aims, contents and method of the course

Language is a universal attribute of humankind. The are between 5,000 to 8,000 across the globe. How do these languages compare, and how are they historically connected? Was there a single "original" language from which our modern tongues all evolved?

This course first explores today’s language families, and the methods by which linguists attempt to make valid comparisons and reconstructions of an¬cient tongues. It then addresses a set of major ques¬tions: is our language faculty inborn (i.e., genetically encoded) or acquired? Where and how did human lan¬guage ori¬ginate? How did it spread around the globe? Did speech evolve and "progress" over time, so that only the fittest languages managed to survive (cp. Darwinism)? And why are there so many languages in the world?

Linguists have been able to formulate plausible but so far unproven answers to these questions. Re¬cently, however, advances in research on
(1) popula¬tion genetics (DNA) and (2) brain imaging have given great stimulus to re-examining them. This course pre¬sents new and old evidence, and weighs up the prospects for success in unlocking one of the great mysteries of human evolution.

Assessment and permitted materials

Regelmäßige Teilnahme, max. 2 Absenzen mit Entschuldigungsmail
(Nachholen von Referat und Klausur bzw. spätere Abgabe der Arbeit nur mit ärztlichem Attest)
- Vorbereitende Lektüre im Seminarreader
- Aktive Teilnahme an den Einzel- und Gruppenarbeiten sowie den Diskussionen im Plenum

Minimum requirements and assessment criteria

- Gewichtung der Teilleistungen (Summe: 100 Punkte) - wenn nicht anders besprochen:
.) 40 Punkte: Seminararbeit (8-10 Seiten)
.) 50 Schlussexamen (letzte Woche): Inhalt = assigned readings + Schwegler's lectures
.) 10 Punkte: quizzes
- keine Wiederholung oder Nachbesserung möglich
- Bewertungskriterien: see my FOLDER "Merkblätter" and relevant info contained therein.
- NOGOs (-->0 Punkte):
.) Referat & Hausarbeit: komplette Missachtung der Formalia, Themaverfehlung
.) Referat: Vorlesen (auch von Karteikarten)
.) Hausarbeit: unbeabsichtigtes Plagiat, verspätete Abgabe, Über- und Unterschreiten
der geforderten Länge, Zitate-Collage, weniger als 5 Werke in der Bibliographie,
Seiten oder Kapitel auf Basis eines einzigen Werks
- keine Bewertung bei nachweislich absichtlicher Verwendung unerlaubter Hilfsmittel: **www.
to be completed later

Examination topics

Hausarbeit
- Fragestellung: frei wählbar im Rahmen des Seminarthemas, mit mir abgesprochen
- Länge (wenn nicht anders besprochen, ohne Deckblatt, Inhaltsverzeichnis, Bibliographie,
Anhang):
.) Proseminararbeit: 8-10 Seiten Text (min./max.) --> Formatierung: Siehe "Vorbild
#1 einer Schlussarbeit").
.) Abfassung der Hausarbeit: auf Englisch oder Deutsch
.) Abgabetermin: SoSe: Ende der Vorlesungszeit oder 30.08.
- Abgabe als Papierausdruck mit Spiralbindung im Zentralsekretariat & PDF per Mail
- Unterschriebenes Formblatt "Regeln der guten wissenschaftlichen Praxis":
**www. to be completed later

Reading list

- Prüfungsstoff für alle: Seminarreader (see pertinent Weblink distributed by Prof. Schwegler)
- Literatur auf Englisch.
- Grundlage der Referate: 5 Werke in Bibliographie + mind. 3 selbst recherchierte Werke

Association in the course directory

BA-M12

Last modified: Mo 07.09.2020 15:36