Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180034 KU Introduction to Confucianism (2023W)

Einführung in die ostasiatische Ästhetik

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Hinweis der SPL Philosophie:

Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.

Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 12.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 19.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 09.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 16.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 23.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 30.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 07.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 14.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 11.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 18.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 25.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien

Information

Aims, contents and method of the course

This introductory course presents an alternative approach to beauty that cultivates aesthetic reflection and formulates it with philosophical precision. As the study of beauty, the term “aesthetics” was not common in China or Japan in its present form as a collective term until around the 19th century. Nevertheless, aesthetic discourses on Chinese and Japanese literature, painting, dance, calligraphy, horticulture, etc.-as well as on their basic concepts, underlying these pursuits-had already existed for centuries. In China, for example, poetry, painting, and calligraphy were known as the “Three Perfections” that a cultivated learner should acquire. Aesthetic sensibilities, which are defined by terms such as cut (kire), finesse (iki), balanced harmony (dao/ki), aesthetic self-cultivation, pathos of things (mono no aware) or simple beauty (wabi-sabi), testify to a sophisticated, subtle perception of beauty. The beginnings of this subtle aesthetic lie in the distant past yet are still used today in and through contemporary media (anime, etc.) as well as in the martial arts. The concepts and the arts have developed under Buddhist, Confucianist, Shinto influence and convey a detailed and deep reflection on art, theatre, film, literature, calligraphy, tea ceremony, horticulture, etc. In the first part of the course, important aesthetic concepts such as “iki”, “kire”, “ma” and the “three perfections” will be analyzed and presented using various sources within literature, film, painting, and calligraphy. In the second part of the course, important Japanese and Chinese aesthetics texts will be read and analysed. In addition to the explanations offered by the course instructor, texts and films in German and English will be made available to the students. These sources show the practical application of the concepts presented and should therefore be read in advance. The aims of the course are:
1. Providing an introduction to central concepts of East Asian aesthetics
2. Prompting critical reflection on traditional and contemporary approaches to aesthetics in a broader intercultural context
3. Developing the ability to apply the concepts learned in practice.

Assessment and permitted materials

Die Gesamtnote setzt sich aus der Beurteilung folgender Teilleistungen zusammen: Mitarbeit, Kurzreferat und Hausarbeit.

Minimum requirements and assessment criteria

Maximal 2 Fehleinheiten. Teilnahme an der Diskussion, fristgerechte Abgabe des Referats und der Hausarbeit. Regelmäßige Teilnahme an der Diskussion (30%), Kurzreferat (30%), Hausarbeit (40%).

Alle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht zeitgerecht abgemeldet haben (Abs. 5) oder unverzüglich nach Wegfall des Hindernisses einen wichtigen Grund für die Nichtdurchführung der Abmeldung glaubhaft machen. (§ 10, Abs. 6 der Satzung).

Examination topics

Keine Prüfung. Die Lektüre für die Diskussionsteilnahme, für das Kurzreferat sowie für die Erarbeitung der Hausarbeit werden unter "Literatur" und auf Moodle zugänglich gemacht.

Reading list

Die Textgrundlage wird im Moodle zur Verfügung gestellt. Zusätzlich werden Beilagentexte und einführende Literatur unterstützend zur Verfügung gestellt.
Literaturliste:
Berthier, François: Reading Zen in the Rocks: The Japanese Dry Landscape Garden, Graham Parkes (trans.), Chicago and London: University of Chicago Press 2000.
Cheng, Xiangzhan: Ecosophy and Ecoaesthetics: A Chinese Perspective, in: Handbook of Ecocriticism and Cultural Ecology, H. Zapf (ed.), Berlin: de Gruyter 2016.
Izutsu, Toshihiko und Toyo: Die Theorie des Schönen in Japan. Beiträge zur klassischen japanischen Ästhetik, Köln: DuMont 1988.
Jullien, François: The Great Image Has No Form, or on the Nonobject through Painting, Chicago: University of Chicago Press: 2009.
Kuki, Shuzo: Die Struktur von Iki. Eine Einführung in die japanische Ästhetik und Phänomenologie, Egelsbach/Frankfurt a. M.: Hänsel-Hohenhausen 1999.
Miller, Mara, Koji, Yamasaki: Japanese (and Ainu) Aesthetics and Philosophy of Art, in: The Oxford Handbook of Japanese Philosophy, Oxford: Oxford University Press 2020.
Tanizaki, Jun’ichirō: Lob des Schattens. Entwurf einer japanischen Ästhetik, Zürich: Manesse 2010. Ohashi, Ryosuke: Kire. Das Schöne in Japan. Philosophisch-ästhetische Reflexionen zu Geschichte und Moderne, Köln: DuMont 1994.
Zhu, Liyan, Gene Blocker: Contemporary Chinese Aesthetics, New York: Peter Lang 1995.


Association in the course directory

Last modified: Th 28.09.2023 16:27