Universität Wien

180052 SE Ethics of Blame (2023W)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Hinweis der SPL Philosophie:

Das Abgeben von ganz oder teilweise von einem KI-tool (z.B. ChatGPT) verfassten Texten als Leistungsnachweis (z.B. Seminararbeit) ist nur dann erlaubt, wenn dies von der Lehrveranstaltungsleitung ausdrücklich als mögliche Arbeitsweise genehmigt wurde. Auch hierbei müssen direkt oder indirekt zitierte Textstellen wie immer klar mit Quellenangabe ausgewiesen werden.

Die Lehrveranstaltungsleitung kann zur Überprüfung der Autorenschaft einer abgegebenen schriftlichen Arbeit ein notenrelevantes Gespräch (Plausibilitätsprüfung) vorsehen, das erfolgreich zu absolvieren ist.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 12.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 19.10. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 09.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 16.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 32 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
  • Thursday 23.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 30.11. 15:00 - 16:30 Hörsaal 32 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 9
  • Thursday 07.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 11.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
  • Thursday 18.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
  • Thursday 25.01. 15:00 - 16:30 Hörsaal 29 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7

Information

Aims, contents and method of the course

This course focuses on the ethics of blame. Blame is a central topic in normative ethics, and plays an essential role in our moral responsibility practices. In this course, we focus on various aspects of the ethics of blame. We will focus on different theories about the role and nature of blame (e.g., Strawson, Wallace, Shoemaker, Scanlon, Smith, Sher, Hieronymi, Fricker, etc.). We will further investigate topics such as epistemic blame, the standing to blame, and hypocritical blame.

By the end of this course, the student should be able to:
- Explain the central role blame plays in theories of moral responsibility
- Explain the differences between cognitive, emotional, conative, and functional theories of blame.
- Have insight into the various conditions under which blame and expressions of blame are fitting.

Assessment and permitted materials

Assessment:
Final Paper: 60%
Outline for final paper: 20%
Reflection: 20%
Active Participation/Reading questions: No grade, but mandatory.

Minimum requirements and assessment criteria

On each assignment, students will receive points. The grades are distributed as follows:
1: 87-100 points
2: 75-86 points
3: 63-74 points
4: 50-62 points
5: 0-49 points

Examination topics

The final paper must be based on the literature on blame we read in class.

Reading list

To be announced in the first class. The course will concentrate on the contemporary debate on blame (Wallace, Shoemaker, Scanlon, Smith, Sher, Hieronymi, Fricker, etc.)

Association in the course directory

Last modified: Th 28.09.2023 16:27