Universität Wien

180057 VO-L Discourses and ways of thinking in philosophy with a view to their intercultural relevance (2022S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

For organizational or other questions please contact:
ralph.schwarzenbacher@univie.ac.at

Wednesday 09.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 16.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 23.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 30.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 06.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 27.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 04.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 11.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 18.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 25.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 01.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 08.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 15.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7
Wednesday 22.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 7 Hauptgebäude, Hochparterre, Stiege 7

Information

Aims, contents and method of the course

The lecture focuses on two main points, which are intended to illuminate each other in terms of their prerequisites and conditions: On the one hand, it is about the intrinsic structures of historical and systematic discourse approaches, which are presented and discussed with regard to their respective forms of thought, on the other hand, this is to be done with a view to non-European philosophical concepts are addressed. So it's not about comparing so-called European-Western and non-European thinking, which would be too easy anyway and would also encourage certain stereotypes such as "East and West" or "West versus East". Nevertheless, the focus of the lecture will be on the intercultural relevance of philosophical forms of thought, even if these may have been decidedly western or eastern when they were created. Only over the course of the globally active history of thought it became increasingly clear that and how one owes one another the acceptance and knowledge of the respective other side, also in order to prevent one's own hegemony efforts.
In view of its far-reaching subject matter, the lecture will have to leave out a lot, but it would like to bring paradigmatic Western-Western and East-Asian concepts into the conversation in such a way that both older and newer ways of thinking become apparent with regard to their forms and shapes. How do ancient Greek and ancient Chinese ways of thinking meet? What experiences and perspectives are involved? How do "knowledge" and "experience" relate to each other, what does "transcendental" mean compared to "empirical thinking"? What are criticisms of a life-relevant philosophy? What do "hermeneutic" and/or "phenomenological" thinking want to show? Can post-structuralist and post-Marxist conceptions be combined, especially when they are instructed to be post- and decolonial?
Another focus and constant point of reference will be dedicated to the question of the differently dimensioned "language forms", how they differ from one another and at the same time remain related to one another, as if there were: concept, word, metaphor, image.
The event also sees itself as a "discussion lecture" where questions from the students are welcome.

Assessment and permitted materials

schriftliche Prüfung ("Essayformat"), insg. 4 Termine.

Minimum requirements and assessment criteria

Die Anforderung zur positiven Absolvierung der Lehrveranstaltung ist ein grundlegendes Verständnis der in der Vorlesung thematisierten Inhalte sowie der angegebenen Texte, welches im Zuge einer schriftlichen Abschlussklausur dargelegt werden soll.
Als Prüfungsstoff gelten alle Inhalte der VO (Aufzeichnungen, Präsentationen, angegebene Texte etc.).
Insgesamt sind 2 aus 4 Fragen auszuwählen und in klaren, ganzen Sätzen auf nachvollziehbare Weise zu beantworten. In der Beantwortung soll auf die als „prüfungsrelevant“ angegebenen Texte der VO Bezug genommen werden. Auszuwählen sind hierbei eine kurz und präzise zu beantwortende Frage (einige Zeilen – 1-seitige Beantwortung,) UND eine Essayfrage (ca. 2-seitige Beantwortung).
Beurteilung: – längere Essayfrage: max. 10 Punkte; kürzere Frage: max. 6 Punkte – insgesamt 16 zu erreichende Punkte; ab 8 Punkten gilt die Prüfung als bestanden.
Notenschlüssel:
0 – 7 Punkte = Note 5
8 – 9 Punkte = Note 4
10 – 12 Punkte = Note 3
13 – 14 Punkte = Note 2
ab 15 Punkten = Note 1

Examination topics

Als Prüfungsstoff gelten alle Inhalte der VO (Aufzeichnungen, angegebene Texte etc.). Näheres hierzu wird im Laufe der VO noch bekanntgegeben.

Reading list

Die Literatur wird spätesten zu VO-Beginn bekanntgegeben.

Association in the course directory

Last modified: Th 11.05.2023 11:27