Universität Wien

180135 PS Force (2022W)

Gender specific, phenomenological and ethical challenges

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 45 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Thursday 13.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 20.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 27.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 03.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 10.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 17.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 24.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 01.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 15.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 12.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 19.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien
  • Thursday 26.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3D, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/3. Stock, 1010 Wien

Information

Aims, contents and method of the course

A basic understanding of nonviolent and gender-responsive communication will be provided and how helpful a philosophical analysis can be in this process.
The connection between violence and gender relations will be explored and reflected upon in philosophical, phenomenological and feminist perspectives.

Assessment and permitted materials

The course is made up as follows: reading, discussions, exercises (moving from topic to questions, working answers, taking notes systematically, building a research argument, summarize appropriately, giving and receiving feedbacks), the writing of a position paper (with integration of quotations) and keeping a double-entry journal according to predefined criteria.

Minimum requirements and assessment criteria

The basic requirement for a positive grade is regular attendance with a maximum of two unexcused absences. From 60% the course is positively completed, the remaining grades result from 10% increments.

Examination topics

Grades will be based on active participation (text reading and discussion, giving and taking feedback, collaboration in terms of think-paire-share), keeping a double-entry journal, and writing a position paper. (More details on Moodle)

Reading list

Kate Mann: Down Girl. Die Logik der Misogynie. Frankfurt a. M. Suhrkamp 2019, 11-27, 129-137, 143-163.
Bernhard Waldenfels: Aporien der Gewalt, 9-24; Kurt Röttgers: Philosophie und Politik im Angesicht von Gewalt, 130-138; In: Mihran Dabag, Antje Kapust, Bernhard Waldenfels (Hg.), Gewalt. Strukturen, Formen, Repräsentationen. München: Fink 2000.
Carol Hagemann-White: Begriffsbestimmung: Gewalt im Geschlechterverhältnis. In: Dies.: Strategien der Gewalt im Geschlechterverhältnis. Pfaffenweiler: Centaurus 1992, 21-27.
Carol Pateman: Der Geschlechtervertrag. In: Erna Appelt / Gerda Neyer (Hg.), Feministische Politikwissenschaft. Wien: Verlag für Gesellschaftskritik 1994, 73-95.
Thomas Hobbes: Leviathan. (Kapitel 13+14) Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Hansen, Brigitte: »Geschlechterverhältnis und politische Philosophie des 17. Jahrhunderts«. In: Feministische Studien, 1993, Vol. 11 (1), 65-80.
Fang Ng, Su: »Hobbes and the Bestial Body of Sovereignty«. Hirschmann, Nancy J.; Wright, Joanne (eds.). Feminist Interpretations of Thomas Hobbes. State College: Penn State UP 2012, 83-101.
John Locke: Über den wahren Ursprung, die Reichweite und den Zweck der staatlichen Regierung. In: Zwei Abhandlungen über die Regierung, herausgegeben und eingeleitet von Walter Euchner. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2006.
Simone Zurbuchen: Ist Lockes politische Philosophie 'sexistisch' und 'rassistisch'? Formen der Herrschaft im häuslichen Verband der Familie (Kap. 1+4+6+15). In: Bernd Ludwig, Michaela Rehm. John Locke: Zwei Abhandlungen über die Regierung. De Gruyter Akademie Forschung (Klassiker Auslegen, Bd. 13). 2012, 17-34.
Elsa Dorlin: Hobbes oder Locke, zwei Philosophen der Verteidigung von sich. In: Dies.: Selbstverteidigung. Eine Philosophie der Gewalt. Frankfurt a. M.: Suhrkamp 2022, 105-116.
Pascal Delhom: Verletzungen, 279-296. In: Mihran Dabag, Antje Kapust, Bernhard Waldenfels (Hg.), Gewalt. Strukturen, Formen, Repräsentationen. München: Fink 2000.
Susan Brison: Aftermath : Violence and the Remaking of a Self. Princeton: UP 2011 (Ch.2: On the Personal as Philosophical)
Ann Cahill: Rethinking Rape. Ithaca: Cornell 2001. (Buch in Print Format über UB nicht erhältlich, Reviews online erhältlich).
Nussbaum, Martha: Objectification and Internet Misogyny. In The Offensive Internet. Harvard: UP 2022, 68-88.
Gabriele Dietze: Sexueller Exzeptionalismus. (Kap. 3: Weiße, liberale, alte, zornige, junge Männer – in der Krise). Bielefeld: transcript 2019, 59-97.
Alcoff Linda: Discourses of Sexual Violence in a Global Framework. Philosophical Topics vol. 37, no. 2, fall 2009, 123-139.
Adriana Cavarero, Judith Butler, Timothy Huzar, Clare Woodford (eds), Toward a feminist ethics of nonviolence. New York: Fordham University Press 2021, 3-26.
Luce Irigaray: Ethik der sexuellen Differenz. In: Dies., Ethik der sexuellen Differenz. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 138-153.
Eine Liste der relevanten Zusatzlektüre wird auf Moodle gestellt. Folien und weitere prüfungsrelevante Unterlagen werden auf Moodle gestellt.

Association in the course directory

Last modified: Th 26.01.2023 09:49