Universität Wien FIND
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

180142 SE Didactics in Psychology (2019W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 18 - Philosophie
Continuous assessment of course work

Summary

1 Fraissl, Moodle; We 29.01. 09:45-11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
2 Katschnig, Moodle
3 Katschnig, Moodle
4 Schlamadinger, Moodle; Fr 31.01. 13:15-14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Registration/Deregistration

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 09.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 16.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 23.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 30.10. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 06.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 13.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 20.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 27.11. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 04.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 11.12. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 08.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 15.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Wednesday 22.01. 09:45 - 11:15 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Das Ziel der Lehrveranstaltung besteht darin, dass die Teilnehmerinnen und Teilnehmer ihr psychologiedidaktisches Wissen und Können erweitern, vertiefen, umsetzen und erproben können. Im Zentrum hierfür steht die Planung, Durchführung und Diskussion von Unterrichtseinheiten. Dadurch werden wir die theoretischen Grundlagen und praktischen Rahmenbedingungen des Psychologieunterrichts kennen lernen.

Mit diesen Themen und Praxisfelder werden wir uns im Seminar beschäftigen: Ziele und Grenzen des guten Psychologieunterrichts, psychologiedidaktische Ansätze und ihre Methoden, Einsatz von Fallbeispielen, die geltenden Lehrpläne, die inhaltlichen Kernbereiche und eine Auswahl an geeigneten psychologischen Themen, Idee und Anwendung und Kritik der Kompetenzorientierung, das Verhältnis zwischen (fachwissenschaftlichem) Inhalt und (didaktischer) Methode, Jahres- aber vor allem Stundenplanung, das Entwickeln von Stundenbildern, schließlich das Verfassen von inhaltlichen und methodischen Unterrichtsunterlagen, die dann längerfristig der Praxis dienlich sein sollen.

Assessment and permitted materials

Individuell:
1. Anwesenheit – max. drei Mal fehlen
2. Aktive Mitarbeit in Unterrichtseinheiten und in Feedbackrunden
3. Beobachten einer Unterrichtsstunde (im Seminar)

In 3er-Gruppen:
4. Unterrichtseinheit planen und durchführen
5. Stundenplanung entwickeln (inkl. Stundenbild)
6. Unterrichtsunterlagen verfassen; soll wissenschaftlichen Anforderungen entsprechen (ähnlich einer Seminararbeit), Aufarbeitung von Inhalt und Methode inkl. Unterrichtsmaterialien

Minimum requirements and assessment criteria

Alle Teilleistungen sind für eine positive Beurteilung zu erbringen. Die finalen Unterrichtsunterlagen sind die wichtigste Beurteilungsgrundlage für die Gesamtnote.

Die Unterrichtsunterlagen (Seminararbeit) werden von den SeminarteilnehmerInnen auf Moodle hochgeladen. Hierzu muss das Folgende erwähnt werden: Mit der Anmeldung zu dieser Lehrveranstaltung stimmen Sie zu, dass die automatisierte Plagiatsprüfungs-Software Turnitin alle von Ihnen im Moodle eingereichten schriftlichen Teilleistungen prüft.

Reading list

Literatur über allgemeine Didaktik und vor allem Psychologiedidaktik wird im Seminar bekannt gegeben und teilweise auf Moodle zur Verfügung gestellt. Darüber hinaus soll relevante psychologische Fachliteratur eigenständig recherchiert werden.

Wenn Sie Zeit und Muße haben, können Sie als Vorbereitung für das Seminar das folgende, gut lesbare, aktuell neu aufgelegte und psychologiedidaktisch relevante Werk lesen: Hans-Peter Nolting und Peter Paulus: Psychologie lernen: Eine Einführung und Anleitung. 15. Auflage. Beltz: Weinheim 2018.

Group 2

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Unterstützung dieser LV durch eine Fachmentorin, mit welcher zusätzliche verpflichtende Termine in der LV ausgemacht werden.

Friday 11.10. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 25.10. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 08.11. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 22.11. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 06.12. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

At the center of this seminar are the hours of study designed by the students themselves. In addition to content input on didactic possibilities, forms of teaching etc. problems of the students were asked for, discussed and solved together (clarification of terms, search for literature, editing of scientific texts, examination modalities, etc.). Students' own learning experiences (learning histories) also play an important role. For personal reflections of the different expectations of the students to your profession will also be in this seminar time. Last but not least, in this course of study the field of work of the teachers is investigated.

Assessment and permitted materials

The contents of the course are elaborated through lectures, practical exercises and discussion. Literature on the individual aspects is given in the seminar. The participants will be given the opportunity to ask questions between the individual sections. The aim is to examine the basic principles of didactics as well as to deal with predefined literature and self-activity (individually or in a team, holding a teaching unit, literature studies, discussions).

Minimum requirements and assessment criteria

Presentation, writing, cooperation, Se-Arbeit

Examination topics

Content of the course

Reading list

Will be announced in the course

Group 3

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Unterstützung dieser LV durch eine Fachmentorin, mit welcher zusätzliche verpflichtende Termine in der LV ausgemacht werden.

Friday 04.10. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 18.10. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 15.11. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 29.11. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 13.12. 08:00 - 11:15 Hörsaal 3F NIG 3.Stock

Aims, contents and method of the course

The course will provide theoretical insight into the teaching methodology of the subject. Based on the curriculum we will reflect on aims and content of psychology lessons, discuss the criteria of good lessons and analyse different teaching methods and exam strategies. Creating a schedule for the whole school year and for individual lessons as well as getting to know and analysing different school books is supposed to prepare the participants for their professional practice.
The participants are expected to plan and give lessons in the seminar and to reflect on them critically. Lessons of other students will offer the opportunity to observe, analyse and evaluate the teaching reality. Dealing with the rules and regulations of the new competence oriented school leaving exam will make the participants aware of the necessary adjustments concerning the psychology lessons.
Participants are expected to critically deal with expert literature, to plan lessons individually and to give lessons in front of the course group. The individual teaching skills will improve on the basis of information relevant for the professional practice, reflection and constructive feedback.

Assessment and permitted materials

Attendance, reading expert literature, accomplishing assignments, participation (discussions, feedback), planning and giving lessons, final paper (lesson plan with lesson material, description and analysis of the lesson, reflexion of one's own and the observed lessons based on expert literature).

Minimum requirements and assessment criteria

Siehe oben!

Examination topics

Siehe oben!

Reading list

Literatur wird im Seminar bekannt gegeben. Darüber hinaus soll relevante psychologische Fachliteratur eigenständig recherchiert werden.

Group 4

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Freitag 13-15 Uhr ab 11.10.2019

Friday 11.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 18.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Friday 25.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 08.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 15.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 22.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 29.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3F NIG 3.Stock
Friday 13.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3C, NIG Universitätsstraße 7/Stg. II/3. Stock, 1010 Wien
Friday 10.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3B NIG 3.Stock
Friday 17.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock
Friday 24.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal. 2H NIG 2.Stock

Aims, contents and method of the course

The course will provide theoretical insight into the teaching methodology of the subject. Based on the curriculum we will reflect on aims and content of psychology lessons, discuss the criteria of good lessons and analyse different teaching methods and exam strategies. Creating a schedule for the whole school year and for individual lessons as well as getting to know and analysing different school books is supposed to prepare the participants for their professional practice.
The participants are expected to plan and give lessons in the seminar and to reflect on them critically. Lessons of other students will offer the opportunity to observe, analyse and evaluate the teaching reality. Dealing with the rules and regulations of the new competence oriented school leaving exam will make the participants aware of the necessary adjustments concerning the psychology lessons.
Participants are expected to critically deal with expert literature, to plan lessons individually and to give lessons in front of the course group. The individual teaching skills will improve on the basis of information relevant for the professional practice, reflection and constructive feedback.

Assessment and permitted materials

Attendance, reading expert literature, accomplishing assignments, participation (discussions, feedback), planning and giving lessons, final paper (lesson plan with lesson material, description and analysis of the lesson, reflexion of one's own and the observed lessons based on expert literature).

Minimum requirements and assessment criteria

Siehe oben!

Examination topics

Siehe oben!

Reading list

Literatur wird im Seminar bekannt gegeben. Darüber hinaus soll relevante psychologische Fachliteratur eigenständig recherchiert werden.

Association in the course directory

Last modified: Tu 21.01.2020 09:28