Universität Wien

190049 PS BM 4 Doing Education Science Using an Illustrative Theme (MP+SP) (2020S)

Bildungswissenschaftliches Arbeiten am Beispiel des Digital Storytelling

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 19 - Bildungswissenschaft
Continuous assessment of course work

Gute Englischkenntnisse sind Voraussetzung für dieses Proseminar.
BM 4 PS (AHP) + BM 1 PS (2011)

Bitte beachten Sie die Leistungsvoraussetzungen bei der Anmeldung zu diesem Proseminar!
BM4 / BM1 ist gemeinsam mit einer Bibliotheks-Führung und einer Schulung zu besuchen.
https://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/fuehrungen-bw-bm4.html

Beachten Sie ferner, dass es sich um eine prüfungsimmanente LV handelt, d.h. es besteht Anwesenheitspflicht.
Die Anwesenheit in der ersten PS-Einheit ist Voraussetzung für die Teilnahme an der LV.
Die SPL empfiehlt als Grundlage für den Besuch von weiteren Proseminaren den erfolgreichen Abschluss des Bm4/BM1-Proseminars.
Die in BM4/BM1 erworbenen Kompetenzen werden in den nachfolgenden Proseminaren vorausgesetzt.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 35 participants
Language: German, English

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die Lehrveranstaltung findet zur Zeit in Form von home-learning statt und nicht in den Räumlichkeiten der Universität Wien.

Nähere Hinweise finden Sie auf moodle. Bitte beachten Sie die Ankündigungen auf der Moodle Plattform und nutzen die dort gebotenen Möglichkeiten.

Monday 02.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 09.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 16.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 23.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 30.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 20.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 27.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 04.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 11.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 18.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 25.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 08.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 15.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 22.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG
Monday 29.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 1 Sensengasse 3a 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

Content:
In the context of digital storytelling, media-pedagogy problems will be discussed with special consideration of the media. In the seminar, approaches and theories of digital storytelling are investigated on the basis of self-researched literature.

Objectives:
The students can research and analyze scientific works on approaches and theories of digital storytelling, and justify their own position in a scientific argumentation.

Methods:
The students will carry out the steps for the development of a scientific position in a blended learning setting. The steps include the research of literature, the analysis of literature, the presentation of the analysis results and the construction of a scientific work. Participation in UB library tour and research training is expected.

Assessment and permitted materials

Active participation in in-class activities, reflection paper, pro-seminar paper, creating a digital story are required to finish the course successfully.

Minimum requirements and assessment criteria

Regular participation is mandatory. Students need good command of English to be able to follow the seminar. The assignments for this pro-seminar should be handed in English. At the end of the seminar, students have rights to speak about all part of performance with the instructor. In case of plagiarism in a part of assignments, the whole seminar will be considered as plagiarized.

All students must complete a UB library tour and research training.

Link for the guides:
http://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/fuhrungen_fur_studierende_2.html

Link for the training:
http://bibliothek.univie.ac.at/fb-bsvl/schulungen_fur_studierend.html

Please bring your laptop with you to the training session.

Examination topics

Reading list

Sesink, Werner: Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten
Hug, Theo (2001): Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten
Yuksel Arslan, P., Robin, B. & Yildirim, S. (2014). A case study of digital storytelling activities in a kindergarten classroom. Appraising Digital Storytelling across Educational Contexts. Carmen Gregori-Signes &Anna Brigido Corachan. Universitat de València Press. p. 189-204.
Yuksel Arslan, P., Yildirim, S. & Robin, B. (2016) A phenomenological study: teachers’ experiences of using digital storytelling in early childhood education. Educational Studies DOI: 10.1080/03055698.2016.1195717

Die zu verwendende Literatur wird selbst recherchiert.

Association in the course directory

BM 4 PS (MP+SP) + BM 1 PS (2011)

Last modified: Mo 07.09.2020 15:21