200072 SE Anwendungsseminar: Geist und Gehirn (2017W)
Continuous assessment of course work
Labels
Dieses Anwendungsseminar kann für alle Schwerpunkte absolviert werden.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 21.08.2017 09:00 to Mo 25.09.2017 09:00
- Deregistration possible until Th 28.09.2017 09:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Weitere Termine nach Übereinkunft.
- Wednesday 11.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 11.10. 18:30 - 20:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 18.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 25.10. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 08.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 08.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 15.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
- Wednesday 22.11. 16:45 - 18:15 Hörsaal E Psychologie, Liebiggasse 5 1. Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
active participation, regular attendance, final paper
Minimum requirements and assessment criteria
active participation, regular attendance, quality of final paper
Examination topics
n.a.
Reading list
Przyborski, A. (2017) Bildkommunikation. Qualitative Bild- und Medienforschung. Oldenbourg: De GruyterBohnsack, R. ( 2011) Qualitative Bild- und Videointerpretation. Die dokumentarische Methode. Opladen: Verlag Barbara Budrich (UTB),A. Przyborski & T. Slunecko (2012) Linie und Erkennen: Die Linie als Instrument sozialwissenschaftlicher Bildinterpretation. Journal für Psychologie, 20, 3. http://www.journal-fuer-psychologie.de/index.php/jfp/article/view/239/285Imdahl, Max (1996) Giotto – Arenafresken. Ikonographie – Ikonologie – Ikonik. München : Wilhelm Fink.
Imdahl, Max (1996) Giotto. Zur Frage der ikonischen Sinnstrukturen. In Gottfried Boehm (Hrsg.), Max Imdahl. Reflexion. Theorie. Frankfurt (Suhrkamp), S. 424-464.
Imdahl, Max (1996) Pose und Indoktrination. Gesammelte Werke Bd. 3 575-589. Frankfurt: SuhrkampT. Slunecko, N. Ruck & B. Wienigk (2014) Panikmache. Zur bildlichen Konstruktion von Pathologie in psychologischen Lehrbüchern. Psychologie & Gesellschaftskritik, 38, 3, 27-48M. Wieser & T. Slunecko (2013) Images of the invisible: An account of iconic media in the history of psychology. Theory & Psychology, 23, 4, 435-457
Imdahl, Max (1996) Giotto. Zur Frage der ikonischen Sinnstrukturen. In Gottfried Boehm (Hrsg.), Max Imdahl. Reflexion. Theorie. Frankfurt (Suhrkamp), S. 424-464.
Imdahl, Max (1996) Pose und Indoktrination. Gesammelte Werke Bd. 3 575-589. Frankfurt: SuhrkampT. Slunecko, N. Ruck & B. Wienigk (2014) Panikmache. Zur bildlichen Konstruktion von Pathologie in psychologischen Lehrbüchern. Psychologie & Gesellschaftskritik, 38, 3, 27-48M. Wieser & T. Slunecko (2013) Images of the invisible: An account of iconic media in the history of psychology. Theory & Psychology, 23, 4, 435-457
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:37
Dazu werden wir gemeinsam Grundlagentexte lesen, die zumeist nicht aus der Psychologie kommen und sie auf ihre Relevanz für die psychologisch qualitative Arbeit mit Bilder hin prüfen. Wir werden zudem Einblicke in laufende und abgeschlossen Forschungsprojekte geben, die sich unter anderem mit Bildkommunikation, dem Bild als Zugang zu Paardynamiken oder gegenwärtigen Bildpraxen - auch solche in der Wissenschaft - beschäftigen. Nicht zuletzt werden Einblicke in die konkrete empirische Forschungspraxis in der Arbeit mit Bildern gegeben.