210257 PS G2, G3: Complex Emergencies and the Transformation of the Humanitarian Field (2007W)
A Comparison of the Rwanda and the Darfur Crisis
Continuous assessment of course work
Labels
Details
max. 50 participants
Language: English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Thursday
11.10.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
18.10.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
25.10.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
08.11.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
15.11.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
22.11.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
29.11.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
06.12.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
13.12.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
10.01.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
17.01.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
24.01.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Thursday
31.01.
19:00 - 20:30
Hörsaal 2 (H2), NIG 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
" Einstiegspaper mit folgenden Punkten (Motivation für den Besuch der LV; Darlegung des inhaltlichen Interesses am Thema; organisatorische Erwartungen an die Lehrveranstaltung; Skizze der eigenen Themenvorstellungen für die Proseminararbeit mit mindestens relevanten Literaturhinweisen. Umfang ca. 2-4 Seiten) - (wird muss spätestens in der 2. Einheit abgegeben werden)
" Regelmäßige Teilnahme (max. 2-malige, begründete Abwesenheit)
" Aktive Teilnahme am Seminar, inkl. der Lektüre und Diskussion von Basistexten (werden jeweils eine Woche vor der Diskussion bekannt gegeben)
" Regelmäßige Bearbeitung kurzer schriftlicher Aufgabenstellungen,
" Abschlussarbeit zu einem selbstgewählten Thema, 10-12 Seiten.
" Regelmäßige Teilnahme (max. 2-malige, begründete Abwesenheit)
" Aktive Teilnahme am Seminar, inkl. der Lektüre und Diskussion von Basistexten (werden jeweils eine Woche vor der Diskussion bekannt gegeben)
" Regelmäßige Bearbeitung kurzer schriftlicher Aufgabenstellungen,
" Abschlussarbeit zu einem selbstgewählten Thema, 10-12 Seiten.
Examination topics
Reading list
Unter http://politikwissenschaft.univie.ac.at/index.php?id=16992 ist eine LV-begleitende Webseite eingerichtet.
" de Waal, Alex (1997): Famine Crimes. Politics & the Disaster Relief Industry in Africa (African Issues): London: African Rights, International Africa Institute. Oxford: James Currey. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
" de Waal, Alex (2005 [11989]): Famine that kills, Darfur, Sudan. Oxford: Oxford University Press
" Joint Evaluation of Emergency Assistance to Rwanda (1996): The International Response to Conflict and Genocide. Lessons from the Rwanda Experience Copenhagen: Steering Committee for the Joint Evaluation of Emergency Assistance to Rwanda (5 volumes)
" Prunier, Gerard (20055): The Rwanda Crisis. History of a Genocide. London: Hurst
" Prunier, Gerard (2005): Darfur. The Ambiguous Genocide. London: Hurst
" Teitel, Ruti (2000): Transitional Justice. Oxford: Oxford University Press
" de Waal, Alex (1997): Famine Crimes. Politics & the Disaster Relief Industry in Africa (African Issues): London: African Rights, International Africa Institute. Oxford: James Currey. Bloomington & Indianapolis: Indiana University Press
" de Waal, Alex (2005 [11989]): Famine that kills, Darfur, Sudan. Oxford: Oxford University Press
" Joint Evaluation of Emergency Assistance to Rwanda (1996): The International Response to Conflict and Genocide. Lessons from the Rwanda Experience Copenhagen: Steering Committee for the Joint Evaluation of Emergency Assistance to Rwanda (5 volumes)
" Prunier, Gerard (20055): The Rwanda Crisis. History of a Genocide. London: Hurst
" Prunier, Gerard (2005): Darfur. The Ambiguous Genocide. London: Hurst
" Teitel, Ruti (2000): Transitional Justice. Oxford: Oxford University Press
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:38
1) The roots of violence: historical factors, radicalised ethnicity and the post-colonial state in Africa
2) The immediate context of the crises, "early warning signs" and early international responses
3) Massive violence, humanitarian aid and humanitarian intervention
4) Dealing with the consequences of massive violence - peace building vs. justice