Universität Wien

220014 SE FOSE: SE FOSE B Advanced Research Seminar B (2019S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Herczeg , Moodle
2 Sarikakis , Moodle
3 Bauer , Moodle
4 Herczeg , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die Vorbesprechung findet am Do, 14.3. von 15-16.30 im SR4 statt.

Thursday 14.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 21.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 28.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 04.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 11.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 02.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 09.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 16.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 23.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 06.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 13.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 27.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

Thema: Das Verhältnis von Jugendlichen und Journalismus. Im Rahmen des Forschungsseminars soll ausgehend von Studien, die sich damit befassen, wie sich die unter 30-Jährigen informieren, der Frage nachgegangen werden, welche Einstellungen junge Erwachsene zum Journalismus haben. Dabei soll erhoben werden wie junge Menschen "den" Journalismus sehen und u.a. welchen Stellenwert dieses Berufsbild für ihre eigenen beruflichen Entscheidungen einnimmt. Parallel dazu sollen Projekte, die Jugendlichen einen Zugang zum Journalismus eröffnen möchten, untersucht werden und es sollen auch junge JournalistInnen zu ihren Erfahrungen befragt werden.
- Gemeinsam mit den Studierenden soll in Diskussionen und Präsentationen das Forschungsvorhaben umgesetzt werden.

Assessment and permitted materials

- Kontinuierliche Mitarbeit
- Erstellung eines Forschungskonzeptes
- Planung und Durchführung einer empirischen Studie
- Abgabe einer Forschungsarbeit Gruppenarbeiten sind möglich (Gruppengröße: 3 - max. 4 Personen)

Minimum requirements and assessment criteria

Konzeption und Durchführung von empirischen Studien, wobei sowohl quantitative als auch qualitative Methoden eingesetzt werden (Stichwort: Methodenmix). Im Seminar werden die empirischen Zugänge gemeinsam diskutiert und erarbeitet.

Examination topics

- Es muss Literatur recherchiert, gelesen und reflektiert werden
- Es müssen Forschungsfragen formuliert und ein Forschungsdesign entwickelt werden
- Es müssen methodische Kenntnisse - quantitative und qualitative Befragungen umgesetzt werden

Reading list

Wird zu Beginn der LV auf Moodle hochgeladen und zur Verfügung gestellt.

Group 2

max. 20 participants
Language: German, English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

If you have any questions regarding this FOSE B, please contact Markos Mpadanes (markos.mpadanes@univie.ac.at).

Thursday 07.03. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 14.03. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 28.03. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 11.04. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 02.05. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 16.05. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 13.06. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

"Researching Children, Democracy and the Media in Europe"

This is a designated Jean Monnet course associated with the Jean Monnet Chair of Professor Sarikakis.

This FOSE B course will address research questions, methods and ethical considerations on doing research with and about children in the field of media governance.
Children are to be understood as citizens in their own right, both in a state of need for protection and also with rights and as active agents of their own lives. The course focuses on European integration and civil rights dimensions by exploring children's roles, needs and positions as the future makers and leaders in European Union societies.
The course will address in particular the media governance questions and ethics about
>> children and privacy,
>> children and the news.

The language of instruction is English.
Nevertheless, your final project report can be written in German as well.

Assessment and permitted materials

original research project: to be assessed through
a. in class participation and presentation 20%
b. a blog post as science communication task 20%
c. final project report 60%

The best blog posts will be published on the Media Governance and Industries Research Lab website as part of the Jean Monnet stream of work (http://mediagovernance.univie.ac.at ).

Minimum requirements and assessment criteria

The presence in the first session is obligatory. Otherwise, only one session may be missed without affecting the final grade.
1 (sehr gut) --> 100-87 points
2 (gut) --> 86-75 points
3 (befriedigend) --> 74-63 points
4 (genügend) --> 62-50 points
5 (nicht genügend) --> 49-0 points.

In order to ensure good scientific practice, the course instructor may require an oral reflection on the seminar paper submitted, which must be successfully completed.

Examination topics

Presentations, written final project report (Seminararbeit), engagement in discussions, work in small groups, public communication of scientific work, reflection on ethical aspects of your planned research project.

Reading list

a list of recommended literature will be provided in the first unit.

Group 3

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

ATTENTION: The seminar, cooperated with students from Pennstate University, is scheduled for the timeframe of July 10 to August 10. But there will not every day happen a meeting. In fact there will take place - next to individually scheduled buddy meetings - around 7 plenum meetings. More precise information will follow.
This course will take place in the summer of 2019 - along with a PennState University course - between 10th July and 10th August 2019. Dates of the 7 meetings can only be scheduled more exactly after the number of participants, both from the University of Vienna and PennState University is known, and even then dates can change at short notice due to weather conditions. It is therefore not recommended to attend this course in addition to full employment unless you can respond flexibly.

Course communication will be in ENGLISH.

Friday 08.03. 16:45 - 18:15 Seminarraum 8, Währinger Straße 29 1.OG
Thursday 16.05. 18:15 - 19:45 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Monday 29.07. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Tuesday 30.07. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Wednesday 31.07. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 01.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Friday 02.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Monday 05.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Tuesday 06.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Wednesday 07.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 08.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Friday 09.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Monday 12.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Tuesday 13.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Wednesday 14.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 15.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Friday 16.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Monday 19.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Tuesday 20.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Wednesday 21.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 22.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG
Friday 23.08. 13:00 - 17:00 Seminarraum 3, Währinger Straße 29 1.UG

Aims, contents and method of the course

In contrast to most other FOSE, the focus of this course is on teaching: Students of the University of Vienna are to teach undergraduates of PennState University in the field of European Union, media, public, and society.

Due to the number of participants last year, it can be assumed that without exception work has to be done in groups.

More about the content (based on recent years): https://michaelzita.at/course-understanding-europe-intercultural-media-education/

Assessment and permitted materials

1. Teaching concept
2. Teaching materials
3. Teaching unit
4. Term Paper [Theoretical Presentation / Derivation of Teaching Concept and Content, Protocol of Teaching, Reflection of Teaching, Reflection of Intercultural Experience, possibly Comparative Research Section (depending on number of participants)]

Minimum requirements and assessment criteria

1. Participation in preliminary discussion (15.03.2018 15: 00-16: 30)
2. Participation in Theoretical Introduction (expected 09. or 10. July / 1 afternoon)
3. Holding a lesson (second half of July / probably 1 full day)
4. Writing a term paper
5. Overall, a presence of at least 32 hours is assumed

Assessment Scale:
60% term paper (builds on the other assignments)
20% teaching unit
20% other assignments

Examination topics

Reading list

will be recommended during the course based on priorities

Group 4

max. 20 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die Vorbesprechung findet am Do, 14.3. von 15-16.30 im SR4 statt.

Thursday 14.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Thursday 21.03. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 28.03. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 04.04. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 11.04. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 02.05. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 09.05. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 16.05. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 23.05. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 13.06. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 27.06. 16:30 - 18:00 Seminarraum 9, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Thema: Das Verhältnis von Jugendlichen und Journalismus. Im Rahmen des Forschungsseminars soll ausgehend von Studien, die sich damit befassen, wie sich die unter 30-Jährigen informieren, der Frage nachgegangen werden, welche Einstellungen junge Erwachsene zum Journalismus haben. Dabei soll erhoben werden wie junge Menschen "den" Journalismus sehen und u.a. welchen Stellenwert dieses Berufsbild für ihre eigenen beruflichen Entscheidungen einnimmt. Parallel dazu sollen Projekte, die Jugendlichen einen Zugang zum Journalismus eröffnen möchten, untersucht werden und es sollen auch junge JournalistInnen zu ihren Erfahrungen befragt werden.
- Gemeinsam mit den Studierenden soll in Diskussionen und Präsentationen das Forschungsvorhaben umgesetzt werden.

Assessment and permitted materials

- Kontinuierliche Mitarbeit
- Erstellung eines Forschungskonzeptes
- Planung und Durchführung einer empirischen Studie
- Abgabe einer Forschungsarbeit Gruppenarbeiten sind möglich (Gruppengröße: 3 - max. 4 Personen)

Minimum requirements and assessment criteria

Konzeption und Durchführung von empirischen Studien, wobei sowohl quantitative als auch qualitative Methoden eingesetzt werden (Stichwort: Methodenmix). Im Seminar werden die empirischen Zugänge gemeinsam diskutiert und erarbeitet.

Examination topics

- Es muss Literatur recherchiert, gelesen und reflektiert werden
- Es müssen Forschungsfragen formuliert und ein Forschungsdesign entwickelt werden
- Es müssen methodische Kenntnisse - quantitative und qualitative Befragungen umgesetzt werden

Reading list

Wird zu Beginn der LV auf Moodle hochgeladen und zur Verfügung gestellt.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:38