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220075 SE MASTER: SE MASE Master Seminar (2019S)

Continuous assessment of course work

Summary

1 Hanusch , Moodle
2 Lecheler , Moodle
3 Sarikakis , Moodle
4 Einwiller , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 15 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 11.03. 13:15 - 16:15 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Monday 25.03. 13:15 - 16:15 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Monday 08.04. 13:15 - 16:15 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Monday 06.05. 13:15 - 16:15 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Monday 20.05. 13:15 - 16:15 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Monday 17.06. 13:15 - 16:15 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

Dieses Seminar richtet sich an Studierende die ihre Masterarbeit im Bereich der Journalismusforschung verfassen möchten. Ausschlaggebend für die Wahl dieses Seminars sollte ausschließlich (!) das Interesse für dieses Themenfeld sein.

Assessment and permitted materials

1. Aktive Mitarbeit bei Diskussionen
2. Präsentationen und Peer-review Feedback in der LV
3. Schriftliches Konzept für eine empirisch angelegte Magisterarbeit in der
Journalismusforschung

Minimum requirements and assessment criteria

Abgabe eines schriftlichen Konzepts zur Masterarbeit im Bereich Journalismusforschung, aktive Mitarbeit bei Diskussionen, Präsentationen einzelner Arbeitsabschnitte, Peer-review der Präsentationen anderer Studierender

Reading list

Franklin, Bob & Eldridge II , Scott A. (Hrsg.) (2017): The Routledge Companion to Digital
Journalism Studies. New York: Routledge.
Löffelholz, Martin & Rothenberger, Liane (Hrsg.) (2009): Handbuch Journalismustheorien.
Wiesbaden: Springer.
Meier, Klaus & Neuberger, Christoph (Hrsg.) (2016): Journalismusforschung. Stand und
Perspektiven. Baden-Baden: Nomos.
Wahl-Jorgensen, Karin & Hanitzsch, Thomas (Hrsg.) (2009). The handbook of journalism
studies. New York: Routledge.

Sowie weitere in der LV bekanntgegebene Literatur.

Group 2

max. 15 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

27.05 fällt aus.

Monday 18.03. 13:15 - 16:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Monday 01.04. 13:15 - 16:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Monday 29.04. 13:15 - 16:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Monday 13.05. 13:15 - 16:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Monday 27.05. 13:15 - 16:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Monday 17.06. 13:15 - 16:15 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde

Aims, contents and method of the course

Studierende können in diesem Seminar ein Konzept zur Masterarbeit im Bereich der politischen Kommunikationsforschung erarbeiten.

Zusammen erarbeiten wir dieses Semester Forschungskonzepten, die in einen oder mehrere der folgenden aktuellen Themenbereiche passen:

• Medien und die Europawahl 2019
• Brexit: Die Verantwortung der Medien?
• Fake News und die „Vertrauenskrise“ in Journalismus und Politik
• Politischer Journalismus und Chancen der Digitalisierung
• Innovative Forschungs- und Messmethoden in der politischen Kommunikationsforschung

Studierende bekommen die Chance, ihr Konzept schriftlich auszuarbeiten, zu diskutieren, und zu präsentieren. Besonderer Wert wird auch auf die Ausarbeitung einer passenden Methodologie gelegt, die den Studierenden die Chance gibt, ihre Masterarbeit mit interessanten und sozial relevanten Resultaten abzuschließen.

Assessment and permitted materials

Aktive Mitarbeit im Seminar; Präsentationen & Debatten; schriftliches Konzept für Masterarbeit

Reading list

Wird in der LV bekannt gegeben

Group 3

max. 15 participants
Language: German, English
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

If you have any questions regarding this MASE, please feel free to contact Markos Mpadanes (markos.mpadanes@univie.ac.at).

Thursday 21.03. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 04.04. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 09.05. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 23.05. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 06.06. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG
Thursday 27.06. 09:45 - 12:45 Seminarraum 10, Währinger Straße 29 2.OG

Aims, contents and method of the course

The Master seminar (MASE) offers the opportunity to develop your research ideas into a research project proposal for your MA thesis. This means you will have the opportunity to explore a research question in detail and interrogate the best methods to answer it. You will have to justify the reasons why certain methods are more suitable than others to answer the very specific question of your project.

During the course, you will learn to
• conduct a comprehensive literature review
• identify and discuss the ‚state of the art’ of research in the field of research you choose
• situate your work within the relevant scholarly field
• articulate persuasively the reasons why your proposed research project is of social relevance
• design a research project
• compile a realistic research project proposal

The MASE, as well as the MA thesis, belong to the final stages of your degree.
Therefore, considerable self-management is required.
This course is a preparation for your MA thesis, in learning to study and research independently.

Overall, you are welcome to register for this course on most topics of your interest.
However, particularly relevant here are proposals exploring various *media governance* and *media and society* topics.
Some examples are below:

• media freedom and freedom of the press,
• censorship,
• hate speech,
• disinformation/fake news and the governance of quality news
• media ethics,
• information, culture and copyright
• privacy and social media, privacy and young people
• media literacy with a focus on children & adolescents,
• gender dimensions of media, sexualisation in the media industries
• feminist research in the media and communication science
• students with interest in the role of gender research in communication are invited to join a project with particular reference of the role of gender and feminist research at the Institut
• representation of women in the media
• public service media,
• refugees and migration in the media
• media industries such as film, press, "the silicon valley“,

The language of instruction is English.
Nevertheless, your research concept, as well as your MA thesis, can be written in German as well.

This is a designated Jean Monnet course associated with the Jean Monnet Chair of Professor Sarikakis.

Assessment and permitted materials

65 % - final research concept: individual work,
25 % - participation and presentations (research idea, literature review, research concept),
10 % - a reflection on the ethical aspects of your planned research project.

Minimum requirements and assessment criteria

The presence in the first session is obligatory. Otherwise, only one session may be missed without affecting the final grade.

1 (sehr gut) --> 100-87 points
2 (gut) --> 86-75 points
3 (befriedigend) --> 74-63 points
4 (genügend) --> 62-50 points
5 (nicht genügend) --> 49-0 points

The first Submission Date of your final research concept (10-15 pages): Sunday, June 30th.
Additional submission date will be offered.

In order to ensure good scientific practice, the course instructor may require an oral reflection on the seminar paper submitted, which must be successfully completed.

Examination topics

Presentations, written seminar paper, engagement in discussions, work in small groups, reflection on ethical aspects of your planned research project.

Reading list

a list of recommended literature will be provided in the first unit.

Group 4

max. 15 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 20.03. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Wednesday 03.04. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Wednesday 15.05. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Wednesday 22.05. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Wednesday 05.06. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Wednesday 12.06. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde
Wednesday 19.06. 11:30 - 14:30 Seminarraum 1 2H316 UZA II Rotunde

Aims, contents and method of the course

Im Rahmen des Seminars werden die Konzepte für die Masterarbeit in PR Forschung erarbeitet, präsentiert und diskutiert.
Die Schwerpunktthemen, zu denen das Konzept verfasst werden muss, sind:
- Management von Kommunikationsinhalten und Themen, Content Marketing
- Konfliktmanagement und Krisenkommunikation
- Beschwerden und Beschwerdemanagement
- Electronic Word-of-Mouth und Social Media Kommunikation
- Identifikation und Dis-Identifikation mit Marken und Unternehmen
- CSR-Kommunikation
- Mitarbeiterkommunikation

Assessment and permitted materials

Konzept für die Masterarbeit

Minimum requirements and assessment criteria

Regelmäßige Anwesenheit, Präsentation des Konzepts für die Masterarbeit, Konzept für die Masterarbeit

Examination topics

Entwicklung eines Konzepts für die Masterarbeit

Reading list

Startliteratur zu den verschiedenen Themenfeldern wird in der LV bekannt gegeben.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:39