230086 FPR FPR Research Practice 2: Resilience and COVID-19 (2022S)
Continuous assessment of course work
Labels
Im Rahmen dieser Lehrveranstaltung kann eine Bachelorarbeit verfasst werden.Covid19 Information zum Unibetrieb - aktuelle Bestimmungen:
https://www.univie.ac.at/ueber-uns/weitere-informationen/coronavirus/?pk_campaign=HomeDE&pk_kwd=Covid-InfolinkRahmenbedingungen für digitale Prüfungen (Soziologie) https://soziologie.univie.ac.at/info/digpruef/Allgemeiner Hinweis: Für die Teilnahme an Lehrveranstaltungen in digitaler Form sind eine - möglichst stabile - Internetverbindung und die technischen Möglichkeiten erforderlich, um an Online-Einheiten partizipieren zu können (Computer, Mikro, ggf. Webcam).
https://www.univie.ac.at/ueber-uns/weitere-informationen/coronavirus/?pk_campaign=HomeDE&pk_kwd=Covid-InfolinkRahmenbedingungen für digitale Prüfungen (Soziologie) https://soziologie.univie.ac.at/info/digpruef/Allgemeiner Hinweis: Für die Teilnahme an Lehrveranstaltungen in digitaler Form sind eine - möglichst stabile - Internetverbindung und die technischen Möglichkeiten erforderlich, um an Online-Einheiten partizipieren zu können (Computer, Mikro, ggf. Webcam).
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 02.02.2022 10:00 to Mo 21.02.2022 10:00
- Deregistration possible until Su 20.03.2022 23:59
Details
max. 22 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Teilnahme an dieser Lehrveranstaltung ist nur möglich, wenn Sie am Forschungspraktikum 1 "Resilenz und Covid 19" im Wintersemester 2021 partizipiert haben.
Alle Teilnehmer*innen des Fopra 1 werden gebeten, sich rechtzeitig während der Anmeldephasen für den zweiten Teil vorzumerken (organisatorische Notwendigkeit). Die niedrigste Anmeldepriorität/präferenz ist ausreichend - Sie haben einen Fixplatz im zweiten Teil.
Monday
07.03.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
14.03.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
21.03.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
28.03.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
04.04.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
25.04.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
02.05.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
09.05.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
16.05.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
23.05.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
30.05.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
13.06.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
20.06.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Monday
27.06.
15:00 - 17:15
Inst. f. Soziologie, Seminarraum 1, Rooseveltplatz 2, 1.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Compulsory attendance, students are allowed two unexcused
absences.
- The presentation is mandatory.
- To ensure good scientific practice, the course leaders may invite
students to a grade-relevant discussion after interim submissions.
- A minimum of 60 points is required for a positive assessment.
absences.
- The presentation is mandatory.
- To ensure good scientific practice, the course leaders may invite
students to a grade-relevant discussion after interim submissions.
- A minimum of 60 points is required for a positive assessment.
Minimum requirements and assessment criteria
Regular participation and willingness to work in groups (10%), synthesis of results in evaluation protocol 20%, literature review 20%, presentation of results (10%), final report/article as group work: documentation and reflection of data collection and data evaluation, 15-20 pages (40%). Total: oral (20%), written (80%).1: 100-90 points
2: 89-81 points
3: 80-71 points
4: 70-60 points
5: 59-0 points
2: 89-81 points
3: 80-71 points
4: 70-60 points
5: 59-0 points
Examination topics
Methodological, methodical and thematic input of the course leaders, teamwork, presentations, field work.
Reading list
Endreß, Martin; Maurer, Andrea. 2014. Resilienz Im Sozialen. Theoretische und empirische Analysen. Wiesbaden: Springer FachmedienLorenz, Laura; Kolb, Bettina. 2020. Visual Ethnography in Health and Healthcare. Concepts, Steps and Good Practices. In: Hackett, Paul M.W.; Hayre, Christoph M. (Ed.): Handbook of Ethnography in Healthcare Research. Abingdon, Oxon; New York, NY: Routledge. 167-180Lyssenko, Lisa; Bengel, Jürgen. 2016. Resilienz und Schutzfaktoren. In: Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Hg.). 2018. Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention. Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden, E-Book: https://www.leitbegriffe.bzga.de, 841-846.Mitchell, W.J.T. 2008. Bildtheorie. Hrsg. und mit einem Nachwort von Frank, Gustav. Frankfurt am Main: SuhrkampPangallo, Antonio; Zibarras, Lara; Lewis, Rachel; Flaxman, Paul. 2015. Resilience Through the Lens of Interactionism. A systematic review. Psychological Assessment, 27(1), 1-20. doi: 10.1037/pas0000024Przyborski, Aglaja; Wohlrab-Sahr, Monika. 2014. Qualitative Sozialforschung: Ein Arbeitsbuch. München: Oldenbourg Verlag
Association in the course directory
in 505: BA A3 Forschungspraktikum 2
Last modified: Th 03.03.2022 15:28
Resilience research is becoming increasingly important in "COVID-19 times", the major changes in everyday life have an impact on the most diverse fields of action and all areas of human coexistence. The collective impact of the crisis caused by the pandemic on all members of society is reflected not only in changes in everyday interaction with regard to hygiene and distance rules, but also in the mobilization of protective resources in different contexts of life.Objectives:
- Connection to current social issues and debates
- Implementation and reflection of a research process
- Acquaintance with qualitative and visual methodsMethods:
Starting from the individual concern, the topic is reflected and prepared visually and narratively in a process of understanding by means of the methods of self-observation and autoethnography. Subsequently, we place selected questions on this in a broader social context. After the conception of the research design and the development of a research question, the focus will be on the collection of material as well as the analysis, interpretation and evaluation of the visual and text-based data.The detailed course program will be presented at the beginning of the semester and will be accessible via the learning platform Moodle.