Universität Wien

290080 PS Introduction to the Teaching of the Subject "Geography and Economics" (2020W)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 29 - Geographie
Continuous assessment of course work

Summary

1 Reimann , Moodle
2 Reimann , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 50 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

INFO: Die Veranstaltung findet ab November ausschließlich digital statt.

Stand 30.09.2020 findet das Proseminar am 02.10.2020 im Hörsaal statt. Zu drei weiteren Terminen ist online-Anwesenheitspflicht. Zusätzlich müssen Arbeitsaufträge über Moodle abgegeben werden.

  • Friday 02.10. 13:30 - 17:00 Hörsaal 4C Geographie NIG 4.OG C0409
  • Friday 04.12. 13:30 - 17:00 Digital
  • Friday 11.12. 13:30 - 17:00 Digital
  • Friday 15.01. 13:30 - 17:00 Digital

Aims, contents and method of the course

The course is designed as a guideline which is meant to give students the opportunity to thoroughly reflect their choice of studies, to analyse the requirements of teacher training and teaching practice. Students have the
opportunity to challenge their choice of profession and will be prepared for continuative courses.

Reflection, monitoring and support of students at the crossroads between school and university education in GW.
Reflection on and challenge of students' motivation for choosing the particular field of study and the teaching profession.
Confrontation of students with the aims and requirements of teaching and the university education for becoming teacher in "geography and economics".

Various modern teaching methods will be used and tried out by students themselves, which will facilitate a reflection process (e.g. action research, open (student-centred) learning, project-oriented learning, design
of mental maps, pair- and group work, portfolio work)

Assessment and permitted materials

Presentations, active participation in group discussions, work assignments – delivered on time.

Portfolio (learning journal, work assignments, reflection papers – please see power point slides for more details) handed in timely.

The format of the seminar is a course requiring attendance with a final exam. The first class will take place on site at the University of Vienna, all other classes will be online as e-learning courses. Three classes will be conducted as online conferences (4.12.2020, 11.12.2020 and 15.1.2021) and require compulsory attendance!

If you are registered for a course requiring compulsory attendance and do not attend without unsubscribing, you will receive a negative grade for this class. In that case, the entire course has to be taken again.

Reading list

Mayer, Hilbert (2009): Was ist guter Unterricht? Cornelsen: Berlin 192 S.

Pichler, Herbert (2013): Kritische Kompetenzorientierung konkret. Fachdidaktische Leitgedanken für die Umsetzung einer kritisch gewendeten Kompetenzorientierung im GW-Unterricht und für die Erstellung von Aufgaben für die kompetenzorientierte Reife- und (Diplom-)Prüfung. In: GW-Unterricht 130/2013, S. 15-22.

Pichler, Herbert, Christian Fridrich, Christian Vielhaber und Felix Bergmeister(2017): Der fachdidaktische Grundkonsens 2.0 in der Verbundregion Nordost – Perspektiven einer zukunftsfähigen Orientierungshilfe im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 146, S.60-62.

Salner-Gridling, Ingrid (2009): Querfeldein: individuell lernen – differenziert lehren. (Österreichisches Zentrum für Persönlichkeitsbildung und soziales Lernen.

AHS-Lehrpläne:
https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008568

GWK-Lehrplan AHS Sek II: https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/unterricht/lp/lp_neu_ahs_06_11858.pdf?61ebyi

GWK-Lehrplan AHS Sek I:
http://www.gym-hartberg.ac.at/gym/gwk/lehrplan/lpgw-unterstufe.pdf

Stefan Hinsch, Herbert Pichler, Thomas Jekel, Lars Keller & Fritz Baier: Semestrierter Lehrplan AHS, Sekundarstufe II, Ergebnis der ministeriellen Arbeitsgruppe.
http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_136_51_61_hinsch_pichler_jekel_keller_baier.pdf

Zeitschrift GW-Unterricht: www.gw-unterricht.at (online abrufbar)

Grundsatzerlässe:
Grundsatzerlass Politische Bildung 2015:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2015_12.pdf?5i83z5
Grundsatzerlass Umweltbildung für nachhaltige Entwicklung:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2014_20_ge_umwelt_de.pdf?5l52ux
Grundsatzerlass Sexualpädagogik 2015:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2015_11.pdf?5l5357
Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip Wirtschafts- und VerbraucherInnenbildung 2015:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2015_15_de.pdf?5te8i2
Grundsatzerlass Digitale Grundbildung:
https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/schule40/dgb/index.html
Unterrichtsprinzip: "Interkulturelles Lernen":
https://www.schule.at/portale/gender-und-bildung/rechtliches-statistik/national/lehrplaene-und-erlaesse/detail/das-unterrichtsprinzip-interkulturelles-lernen.html
Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip "Erziehung zur Gleichstellung von Männern und Frauen":
https://www.schule.at/portale/gender-und-bildung/rechtliches-statistik/national/lehrplaene-und-erlaesse/detail/grundsatzerlass-zum-unterrichtsprinzip-erziehung-zur-gleichstellung-von-frauen-und-maennern.html
Grundsatzerlass zur Berufsorientierungskoordination:
https://bildung.bmbwf.gv.at/ministerium/rs/2017_30.pdf?6cczmi
Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip Medienerziehung:
https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/unterricht/uek/medienerziehung_5796.pdf
AHS-Lehrpläne:
https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008568

Group 2

max. 50 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

INFO: Die Veranstaltung findet ab November ausschließlich digital statt.

Stand 30.09.2020 findet das Proseminar am 02.10.2020 im Hörsaal statt. Zu drei weiteren Terminen ist online-Anwesenheitspflicht. Zusätzlich müssen Arbeitsaufträge über Moodle abgegeben werden.

  • Friday 02.10. 09:45 - 13:00 Hörsaal 42 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 7
  • Friday 04.12. 09:45 - 13:00 Digital
  • Friday 11.12. 09:45 - 13:00 Digital
  • Friday 15.01. 09:45 - 13:00 Digital

Aims, contents and method of the course

The course is designed as a guideline which is meant to give students the opportunity to thoroughly reflect their choice of studies, to analyse the requirements of teacher training and teaching practice. Students have the

opportunity to challenge their choice of profession and will be prepared for continuative courses.

Reflection, monitoring and support of students at the crossroads between school and university education in GW.

Reflection on and challenge of students' motivation for choosing the particular field of study and the teaching profession.

Confrontation of students with the aims and requirements of teaching and the university education for becoming teacher in "geography and economics".

Various modern teaching methods will be used and tried out by students themselves, which will facilitate a reflection process (e.g. action research, open (student-centred) learning, project-oriented learning, design

of mental maps, pair- and group work, portfolio work)

Assessment and permitted materials

Präsentationen, aktive Beteiligung an Diskussionen, Portfolio (Lerntagebuch, Arbeitsaufträge, Reflexion)

The course requires compulsory attendance thorughout the semester with a maximum of 1,5 sessions which can me missed.

Reading list

Mayer, Hilbert (2009): Was ist guter Unterricht? Cornelsen: Berlin 192 S.

Pichler, Herbert (2013): Kritische Kompetenzorientierung konkret. Fachdidaktische Leitgedanken für die Umsetzung einer kritisch gewendeten Kompetenzorientierung im GW-Unterricht und für die Erstellung von Aufgaben für die kompetenzorientierte Reife- und (Diplom-)Prüfung. In: GW-Unterricht 130/2013, S. 15-22.

Pichler, Herbert, Christian Fridrich, Christian Vielhaber und Felix Bergmeister(2017): Der fachdidaktische Grundkonsens 2.0 in der Verbundregion Nordost – Perspektiven einer zukunftsfähigen Orientierungshilfe im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 146, S.60-62.

Salner-Gridling, Ingrid (2009): Querfeldein: individuell lernen – differenziert lehren. (Österreichisches Zentrum für Persönlichkeitsbildung und soziales Lernen.

AHS-Lehrpläne:
https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008568

GWK-Lehrplan AHS Sek II: https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/unterricht/lp/lp_neu_ahs_06_11858.pdf?61ebyi

GWK-Lehrplan AHS Sek I:
http://www.gym-hartberg.ac.at/gym/gwk/lehrplan/lpgw-unterstufe.pdf

Stefan Hinsch, Herbert Pichler, Thomas Jekel, Lars Keller & Fritz Baier: Semestrierter Lehrplan AHS, Sekundarstufe II, Ergebnis der ministeriellen Arbeitsgruppe.
http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_136_51_61_hinsch_pichler_jekel_keller_baier.pdf

Zeitschrift GW-Unterricht: www.gw-unterricht.at (online abrufbar)

Grundsatzerlässe:
Grundsatzerlass Politische Bildung 2015:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2015_12.pdf?5i83z5
Grundsatzerlass Umweltbildung fu?r nachhaltige Entwicklung:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2014_20_ge_umwelt_de.pdf?5l52ux
Grundsatzerlass Sexualpa?dagogik 2015:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2015_11.pdf?5l5357
Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip Wirtschafts- und VerbraucherInnenbildung 2015:
https://www.bmb.gv.at/ministerium/rs/2015_15_de.pdf?5te8i2
Grundsatzerlass Digitale Grundbildung:
https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/schule40/dgb/index.html
Unterrichtsprinzip: "Interkulturelles Lernen":
https://www.schule.at/portale/gender-und-bildung/rechtliches-statistik/national/lehrplaene-und-erlaesse/detail/das-unterrichtsprinzip-interkulturelles-lernen.html
Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip "Erziehung zur Gleichstellung von Männern und Frauen":
https://www.schule.at/portale/gender-und-bildung/rechtliches-statistik/national/lehrplaene-und-erlaesse/detail/grundsatzerlass-zum-unterrichtsprinzip-erziehung-zur-gleichstellung-von-frauen-und-maennern.html
Grundsatzerlass zur Berufsorientierungskoordination:
https://bildung.bmbwf.gv.at/ministerium/rs/2017_30.pdf?6cczmi
Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip Medienerziehung:
https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/unterricht/uek/medienerziehung_5796.pdf
AHS-Lehrpläne:
https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008568

Information

Minimum requirements and assessment criteria

There are several written and oral assessments which have to be done during the semester in order to pass the course.
Presentations, active participation in group discussions, work assignments – delivered on time.

Portfolio (learning journal, work assignments, reflection papers – please see power point slides for more details) handed in timely.

The format of the seminar is a course requiring attendance with a final exam. The first class will take place on site at the University of Vienna, all other classes will be online as e-learning courses. Three classes will be conducted as online conferences (4.12.2020, 11.12.2020 and 15.1.2021) and require compulsory attendance!

If you are registered for a course requiring compulsory attendance and do not attend without unsubscribing, you will receive a negative grade for this class. In that case, the entire course has to be taken again.

Examination topics

Various modern teaching methods will be used and tried out by students themselves, which will facilitate a reflection process (e.g. action research, open (student-centred) learning, project-oriented learning, design of mental maps, pair- and group work, portfolio work)

Association in the course directory

(L1-STEOP) (BA UF GW 02)

Last modified: Fr 12.05.2023 00:22