Universität Wien

350121 UE Application of Quantitative Research Methods (2019S)

1.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 05.03. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 19.03. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 26.03. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 02.04. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 09.04. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 30.04. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 07.05. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock
  • Tuesday 14.05. 13:00 - 14:30 ZSU - USZ II, EDV Raum, 2. Stock
    ZSU - USZ II, Gruppenraum, 1.Stock

Information

Aims, contents and method of the course

Basics of empirical research methods, research designs and questionnaire design
Basics of statistics: descriptive statistics and inferential statistics
Introduction to SPSS, statistical data analysis with SPSS

Teaching methods: theoretical inputs, exercises, exercises in spss, E-Learning (Moodle)

Assessment and permitted materials

Grade results from:
2 homework exercises (50%, 20 points - 25%, 10 points each)
Final exam (50%, 20 points)

Minimum requirements and assessment criteria

Regular attendence (75%), active participation, 1/2 homework exercises, final exam
Achieving at least 21 out of 40 points

Examination topics

Will be announced in the course

Reading list

Atteslander, P. (2010). Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Bortz, J.; Döring, N. (2005). Forschungsmethoden und Evaluation für Human- und Sozialwissenschaftler. Heidelberg: Springer Verlag.
Bühl, A. (2006). SPSS 14. Einführung in die moderne Datenanalyse. München: Pearson.
Diekmann, A. (2011). Empirische Sozialforschung. Grundlagen, Methoden, Anwendungen. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
Mayer, H. (2003). Pflegeforschung. Elemente und Basiswissen. 3., verbesserte Auflage, Wien: Facultas.
Nicol, A.; Pexmann, P. (2010). Presenting Your Findings. A Practical Guide for Creating Tables (6th Edition). Washington, DC: American Psychological Association.
Raab-Steiner, E.; Benesch, M. (2012). Der Fragebogen. Von der Forschungsidee zur SPSS-Auswertung. Wien: Facultas WUV.
Rasch, B., Friese, M., Hofmann, W., Naumann, E. (2006). Quantitative Methoden Einführung in die Statistik Band 1. 2. erweiterte Auflage: Heidelberg: Springer Verlag.
Sahner, H. (2002). Schließende Statistik. Eine Einführung für Sozialwissenschaftler. 5. überarbeitete Auflage: Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.

Association in the course directory

Last modified: Th 11.08.2022 00:26