Universität Wien FIND

Get vaccinated to work and study safely together in autumn.

To enable a smooth and safe start into the semester for all members of the University of Vienna, you can get vaccinated without prior appointment on the Campus of the University of Vienna from Saturday, 18 September, until Monday, 20 September. More information: https://www.univie.ac.at/en/about-us/further-information/coronavirus/.

Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

350157 VU Studies on Teaching Practice 2: Multi-Perspective Approach, Reflecting and Evaluating (2016W)

(= Schulpraktische Studien 3)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Die Konzepte der LehrerInnenbildung setzen stark auf die positive Wirkung von Lehrveranstaltungen des Typs Schul- und Unterrichtspraktische Studien (SPS, UPS). Dabei bestehen auf der einen Seite Befürchtungen, dass es durch die intensive Praxisnähe bei den Studierenden des Lehramts zu einer Abwendung von einer wissenschaftlich aus-gerichteten Ausbildung zu Gunsten einer Meisterlehre ohne einen ernst zu nehmenden theoretischen Anspruch komme. Auf der anderen Seite bestehen berechtigte Hoffnungen auf eine bessere Theorie-Praxis-Vermittlung und die positive Einschätzung von Studierenden, die die UPS in der Regel als hilfreiche Berufsvorbereitung erle-ben, um ihren späteren Beruf auch zufriedenstellend bewältigen zu können.
Vor diesem Hintergrund werden den teilnehmenden Studierenden konkrete schulpraktische Lernangebote gemacht und Verarbeitungsprozesse angeregt, um eine anspruchsvolle und reflektierte Wissensbefruchtung durch Praxiserfahrung nachhaltig zu gewährleisten.
Die Unterrichtung von Schülerinnen und Schüler ist eine verantwortungsvolle Aufgabe, die mit Sensibilität, Umsicht, Kompetenz, Vielfalt, Spaß und Freude ausgeübt werden soll. Die Reflexion der eigenen Unterrichtstätigkeit und das didaktische Theoretisieren als Methode bilden wichtige Elemente des Lernens im Rahmen dieser Lehrveranstaltung. Der theoriegestützte Austausch über die Unterrichtsvorbereitungen und praktisch durchgeführten Arrangements in schriftlicher (elektronischer) Form zwischen den teilnehmenden Studierenden unterstützt das eigene Lernen.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 15 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

INFORMATION zur obigen LV:

Die verpfl. VB u. 1. Einheit findet am

MITTWOCH, 05.10.2016, 12.00 - 14.00 Uhr im Konferenzzimmer

statt.

zusätzlich findet diese Einheit am Mittwoch, 13:30 - 14:00 Uhr im Seminarraum 1 + 2, 1. Stock, USZ I statt.

Wednesday 12.10. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 19.10. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 09.11. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 16.11. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 23.11. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 30.11. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 07.12. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 14.12. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 11.01. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 18.01. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Wednesday 25.01. 12:00 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG

Information

Aims, contents and method of the course

After completing the lecture Grundlagen der Bewegungs- und Sportdidaktik; as well as the course; Unterrichtspraktische Studien 1 (UPS-1), the focus of UPS 2 lies multiperspectivity, a theoretically reasoned and specifically sports-methodological concept. Multiperspectivity as a didactic principle is first and foremost a principle of showing. A change in perspective provokes the question whether exercise and sports can likewise be viewed from a different perspective and thus be arranged differently (comp. constructivism).
Based on the curriculum, the subject of sportive exercise presents itself in the following practice-oriented perspectives:
- exercise as movement of purpose, form and expression
- exercise in intentional and situative relations
- exercise in heterogenous meaning contexts
- exercise between draft and experience
- exercise as an improvement of perceptive differentiation
- exercise as a structuring of spatial perception

Assessment and permitted materials

- formal criteria (attendance, citation, lesson planning)
- agreements (keeping due-dates, participation on moodle)
- content criteria (differentiated multi-perspective planning of selected topics (planning competence: 30%); conduction of lessons (teaching: 20%); observations (10%); keeping a research diary (40%);
- personal and process-oriented criteria (e.g. participation in feedback processes and discussions, reflective competence)

Minimum requirements and assessment criteria

In the course UPS-2, so-far attained knowledge from other disciplines of sports science are being connected and extended under the aim of the course in a theory-based and practice-relevant manner.
The students
- are well-informed about safety and legal norms (supervision, safety, clothing, piercings, etc.) and can competently apply them in their teaching.
- know the curriculum of the respective age groups.
- are capable of planning, conducting, situationally adapting and evaluating their lessons (including measures of movement correction and social hierarchy dynamics, etc.)
- have diligently dealt with specific scientific literature regarding the course
- are capable of thematizing sports-related exercise based on topic-oriented peda-gogic perspectives (Kurz, Ehni, Stibbe), planning content- and time-schedule-wise, conduct lessons in a methodological manner, as well as evaluate in a pupil-centered manner.

Examination topics

- methodological theorization (initiation of didactic thinking)
- reflection of contingency
- contingency of reflection

Reading list

- Diederich, Jürgen (1988): Didaktisches Denken. E. Einf. in Anspruch u. Aufgabe, Möglichkeiten u. Grenzen d. allg. Didaktik. Weinheim: Juventa-Verl (Grundlagentexte Pädagogik).
- Kleiner, K. (2015). Grundlagen der Bewegungs- und Sportdidaktik. Lernbehelf. Wien.
- Laging, Ralf (2006): Methodisches Handeln im Sportunterricht. Grundzüge einer bewegungspädagogischen Unterrichtslehre. 1. Aufl. Seelze-Velber, Stuttgart: Kallmeyer; Klett (Sportpädagogik).
- Neumann, Peter; Balz, Eckart (Hg.) (2004): Mehrperspektivischer Sportunterricht. Schorndorf: Hofmann (Beiträge zur Lehre und Forschung im Sport, 144).
- Scherler, Karlheinz (2004): Sportunterricht auswerten. Eine Unterrichtslehre. Hamburg: Czwalina (Sportwissenschaft und Sportpraxis, 138).

Association in the course directory

Last modified: Th 10.09.2020 00:27