Universität Wien

490003 VO Didactics and Classroom Research (2020S)

3.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Angesichts der sich ausweitenden Coronakrise, der damit verbundenen Ansteckungsgefahr und der aktuellen offiziellen Vorgaben, werden die Präsenztermine in einen Online Hörsaal auf Moodle verlegt. Der große Hörsaal im NIG bleibt bis auf Weiteres geschlossen.

1. Prüfungstermin: DI 05.05.2020 - Absage aufgrund Umstellung des Lehrbetriebs, SARS CoV-2.

1. Prüfungstermin - ONLINE
FR 19.06.2020, 13.15-14.15 Uhr.
Dieser Termin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Genaue Informationen zum Format siehe unten unter UPDATE.
Anmeldungen sind von 22.05.2020, 10:00 Uhr bis 12.06.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 17.06.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.

2. Prüfungstermin - ONLINE
FR 10.07.2020, 15.00-16.00 Uhr.
Dieser Termin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Genaue Informationen zum Format siehe unten unter UPDATE.
Anmeldungen sind von 12.06.2020, 10:00 Uhr bis 03.07.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 08.07.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.

3. Prüfungstermin - ONLINE
DI 15.09.2020, 15.00-16.30 Uhr.
Dieser Termin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Genaue Informationen zum Format siehe unten unter UPDATE.
Anmeldungen sind von 11.08.2020, 10:00 Uhr bis 08.09.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 13.09.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.

4. Prüfungstermin - ONLINE
MO 09.11.2020, 17:00-18:30 Uhr
Dieser Termin findet zur angegebenen Prüfungszeit ONLINE via Moodle statt. Genaue Informationen zum Format siehe unten unter UPDATE.
Anmeldungen sind von 12.10.2020, 10:00 Uhr bis 02.11.2020, 10:00 Uhr über u:find möglich.
Abmeldungen sind bis 07.11.2020, 22:00 Uhr über u:find möglich.

Bitte beachten Sie, dass Sie OHNE Anmeldung nicht an der Prüfung teilnehmen können! Weitere Informationen diesbezüglich finden Sie unter: https://slw.univie.ac.at/studieren/studienorganisation/anmeldung-zu-lehrveranstaltungenpruefungen/

Saturday 14.03. 09:45 - 12:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Saturday 21.03. 09:45 - 12:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Saturday 28.03. 09:45 - 12:45 Hörsaal I NIG Erdgeschoß

Information

Aims, contents and method of the course

Goals and content:
The orientation internship should enable accompanied practical experience and guarantee a structured introduction to school practice oriented to occupational research.
In this sense, the orientation internship and the accompanying courses pursue three goals:
1. an introduction to the basics of didactics and teaching research in the context of the orientation course lecture
2. research-based learning through observation and reflection of teaching within the framework of a proseminar accompanying the orientation internship
3. the direct involvement of the supervising teachers or mentors as organisational and personnel development measures and thus institutional gain for schools and universities through the creation of efficient cooperation structures.
Lecture and accompanying proseminar refer to a common text corpus. The obligatory basic literature is used as a basis for the module examination at the end of the semester. Further goals can be found on Moodle.
Contents:
1. Observing lessons
2. classroom management and the professional role of the teacher
3. Lesson plans: What do we know about successful learning processes?
4. feedback and performance evaluation
5 How do lessons work?
You can find more information about the content on Moodle.
Methods:
Lecture, discussion, practice of class observation with the help of video recordings of lessons, self-organized learning with learning paths, self-check and flipped classroom elements.

Assessment and permitted materials

Type of performance assessment: Multiple Choice Test, MC and SC
Allowed aids: none.
30 questions: both Single Choice and Multiple Choice
For a positive grade, 15 of them must be answered correctly.
The calculation is based on partial points.
Enough: 50 - 64 correctly answered questions
Satisfactory: 65 - 79 correctly answered questions
Good: 80 - 90 correctly answered questions
Very good: 91 - 100 correctly answered questions

Please note the new regulations on the registration and deregistration of examinations and their legal consequences!
Information at:http://studentpoint.univie.ac.at/durchs-studium/pruefungswesen/modul-fach-und-lv-pruefungen/

Minimum requirements and assessment criteria

Miminum requirements and assessment standard
Students have acquired initial skills in observing lessons and are able to independently carry out and document smaller observation sequences as part of their internship. They can distinguish between describing and interpreting observed teaching sequences.
They have gained initial experience in planning lessons and can link and justify their planning concepts as well as short sequences they have taught themselves with findings from teaching and learning research. They have begun to develop a concept of their professional role as a teacher.

Examination topics

Examination material: Lecture and obligatory basic literature
Please note that the contents of the lecture as well as the compulsory literature are also contents of the accompanying proseminar.
You will find the examination material incl. the basic literature on Moodle.

Reading list

Berliner, D. C. (2004). Describing the Behavior and Documenting the Accomplishments of Expert Teachers. Bulletin of Science, Technology & Society, Vol. 24, No. 3, June 2004, S. 200-212. DOI: 10.1177/0270467604265535
Breidenstein, G. (2012). Zeugnisnotenbesprechung. Opladen, Berlin & Toronto: Barbara Budrich.
De Boer, H. & Reh, S. (Hrsg.) (2012). Beobachtung in der Schule - Beobachten lernen. Wiesbaden: Springer VS. (Ausgewählte Texte: de Boer: Pädagogische Beobachtung, S. 65-84, Beck & Scholz: Die Schule als Beobachtungsfeld, S. 85-114, Heinzel: Der Blick auf Kinder, S. 173 – 188, Bennewitz: Der Blick auf Lehrer/innen, S. 203-214, de Boer: Der Blick auf sich selbst, S. 215-228)
Rabenstein, K. & Schrittesser, I. (Hrsg.) (2014). Beobachten. Journal für LehrerInnenbildung 14. Jg.(1). Wien: Facultas WUV.
Schrittesser, I. (2013). Die vielen Gesichter der Leistungsbeurteilung. Über Potentiale, Ansprüche und übliche Praktiken. Keynote ÖFEB-Tagung „Leistungsbeurteilung zwischen Selektions- und Förderauftrag“, Universität Salzburg.
Schrittesser, I. , Köhler, J. & Holzmayer, M. Lernen Verstehen – Unterricht gestalten. Lernen und Unterrichten aus pädagogischer Perspektive. Handreichung BMBWF 2019.

Vorschläge zur Vertiefung (optional und nicht Teil des Prüfungsstoffes):
Atteslander, P. (2010). Beobachtung. In ders.: Methoden der empirischen Sozialforschung. Berlin: Erich Schmidt Verlag, S. 73-107;
Esslinger-Hinz, I. & Sliwka, A. (2011). Schulpädagogik. Weinheim und Basel: Beltz.
Gruschka, A. (2011). Verstehen lehren. Ein Plädoyer für guten Unterricht. Stuttgart: Reclam.
Schrittesser, I., Fraundorfer, A. & Krainz-Dürr, M. (Hrsg) (2012). Innovative Learning Environments. Fallstudien zu pädagogischen Innovationsprozessen. Wien: Facultas WUV.
Trautmann, Matthias & Wischer, Beate (2011). Heterogenität in der Schule. Eine kritische Einführung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Willingham, D.T. (2009). Why Don't Students Like School? A Cognitive Scientist Answers Questions About How the Mind Works and What It Means for the Classroom. San Francisco: Jossey Bass.

Association in the course directory

Last modified: Fr 12.05.2023 00:27