Universität Wien

490085 KU KU Social and Personal Competencies (2020S)

2.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 49 - Lehrer*innenbildung
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Friday 08.05. 13:15 - 20:00 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05
Saturday 09.05. 08:00 - 14:15 Seminarraum 3 Porzellangasse 4, EG05

Information

Aims, contents and method of the course

Ziel ist den systemischen Ansatz im Zusammenhang mit Persönlichkeit und Beruf vorzustellen. Als Methode wird gruppenorientiert gearbeitet.

Assessment and permitted materials

mündliche (30 Prozent) und schrifliche Leistungskontrolle (70 Prozent)
Update vom 17.05.2020: Aufgrund der aktuellen Sit erfolgt e schrifliche Leistungskontrolle (100 Prozent)

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheitspflicht
Update vom 17.05.2020: Aufgrund der aktuellen Sit erfolgt e schrifliche Leistungskontrolle (100 Prozent)

Examination topics

Gallagher, S. (2011). (Ed.). The Oxford Handbook of the Self. New York: Oxford University Press. (Introduction & ein Kap. als Basis f schriftliche Arbeit)
Pervin, L., Cervone, A., John, O. (2018). Personality (14. Ed.). New York: Wiley.
Willemse, J., Ameln, F. (2018). Die Systemtheorie Watzlawicks und Luhmanns verständlich erklären. Berlin: Springer. (Kap I, S. 3-55)
Youyou, K. et al (2015). Computer-based personality judgments are more accurate than those made by humans. PNAS, Vol. 112, No 4., S. 1036-1040.
Update vom 17.05.2020, Näheres im Podcast II

Reading list

Brentano, F. (1874). (Auflage 2008). Psychologie vom empirischen Standpunkte. Von der Klassifikation der psychischen Phänomene. Frankfurt: Ontos.
Gauchchet, M. (1985). Die Entzauberung der Welt. Das Religiöse nach der Religion. In C. Frey, U. Hebekus, D. Martyn (Hrsg.) (2020). Säkularisierung (S. 631-644). Frankfurt/Main: Suhrkamp.
Hampe, M. (2006). An ihren Früchten sollt ihr sie erkennen. Die Bedeutung des Sozialen in der Religionsphilosophie von Peirce und Dewey. In: Hampe, M. (2006). Erkenntnis und Praxis, S. 292-320. Frankfurt: Suhrkamp.
Hofman, W., Friese, M., Müller, J., Strack, F. (2011). Zwei Seelen wohnen, ach, in meiner Brust. Psychologische und philosophische Erkenntnisse zum Konflikt zw Impuls und Selbstkontrolle. Psychologische Rundschau, 62 (3), 147-166.
Metzinger, T. (2015). Der Ego Tunnel (4. Aufl.). München: Piper [Kap. 9/Eine neue Art von Ethik].
Metzinger, T. (2018). Das Selbst. In M. Schrenk (Hrsg.). Handbuch Metaphysik, (177-183). Stuttgart: (Metzler) Springer.
Neyer, F. (2018). Umwelt und Beziehung. In F. Neyer & J. Asendorpf (2018) (Hrsg.) Psychologie der Persönlichkeit (6 Aufl.) (S. 237-276). Heidelberg: Springer.
Pervin, L., Cervone, A., John, O. (2018). Personality (14. Ed.). New York: Wiley (insbesondere Kap. 14).
Smith, E. (2019). Stop beeing reasonable. London: Scribe.

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 10:49