Universität Wien

010111 SE An Introduction to Christian Iconography (2018S)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 28.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Montag 28.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Dienstag 29.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Mittwoch 30.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Mittwoch 30.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Freitag 01.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 2 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Montag 04.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Mittwoch 06.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Donnerstag 07.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG
  • Freitag 08.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum 1 (Kath) Schenkenstraße EG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The goals of the course are to understand and perceive the importance of the visual arts in religious cultures, especially in Christianity. In the seminars, students learn about basic concepts of iconography, iconology, iconic, and they are introduced into the analysis of iconographic themes. Through visual presentation, students can identify the main iconographic themes of the eras of Christian art. They understand the connection between artwork and the intention of the Church, to transmit the teachings of theology and religious ideology. The seminars include rich pictures representation prepared with Power Point and handouts.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Active participation, contribution with own presentation

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students choose a topic (recommended in the third seminar) to write a short assignment about, which they submit in the tenth seminar. The assignment is a summary of an analysis of a work of art, using the terminology of iconography and iconology (40%). Active participation (20%). In the last two seminars, students present and analyze iconographic themes (chosen by them) on the basis of the acquired skills and special literature (40%).

Prüfungsstoff

Literatur

• Eberlein, Johann Konrad (2008) 'Inhalt und Gehalt: Die ikonografish-ikonologische Methode' [Content and substance: The iconographic-iconological method], in H. Belting, H. Dilly, W. Kemp. W. Sauerlander and M. Warnke (eds.), Kunstgeschichte. Eine Einführung [Art History. An Introduction]. Berlin: Dietrich Reimer Verlag. pp. 175–197.
• Straten, Roelof van (1994) An introduction to iconography. Yverdon, Switzerland; Langhorne, Pa.: Gordon and Breach.
• Kirschbaum, Engelbert ed. (1968–1976.) Lexikon der christlichen Ikonographie. Rome: Herder.
• Florensky, Pavel (1922 / 1996) Iconostasis. Oakwood Publications.
• Schiller, Gertrud (1971–1972) Iconography of Christian Art. Greenwich, Conn.: New York Graphic Society. (Ikonographie der christlichen Kunst)
• Belting, Hans (1996.) Likeness and presence : A history of the image before the era of art. Chicago Univ. P., (Bild und Kult)

Additional literature will be given in the seminars.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

für 011 (15W) FTH 17 oder FTH 26, 066 800 M21, 198 418 BA UF RK 16, 196 055 MA UF RK 02 oder RK 05, 033 195 (17W) BRP 18krp, BRP 12ktb, BRP 18ktb, auslaufende Studienpläne: für 011 (11W) D31 oder DAM, 033 195 (15W) BAM 13, 066 796 (15W) MRP 9, 033 195 (13W) und 033 193 (11W), Seminar oder (freies) Wahlfach 020

Letzte Änderung: Sa 01.03.2025 00:07