Universität Wien

040055 KU Digital Economics - Micro (MA) (2024S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
GEMISCHT

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 05.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Mittwoch 13.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 19.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Mittwoch 20.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 09.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Mittwoch 10.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 16.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Mittwoch 17.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 23.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Mittwoch 24.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 30.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course is an introduction in the economics of digital markets, with a special focus on platforms. The objective is to acquaint the student with the key characteristics of platform markets (network effects, intermediation, search and matching frictions) as well as with the regulatory challenges they involve. In addition, the course will attempt to offer a close connection between theoretical and empirical approaches.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Evaluation will be based on an open-books exam (40%), class participation (20%) and a group project in which students have to produce a report on a topic related to the course and record a presentation on it (40%)

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

85%, 1.
70-84%. 2
60-70% 3.
50-60% 4
Less than 50%, 5

Prüfungsstoff

1. Two-sided markets
2. Marketplaces
3. Matching platforms
4. Privacy and the economics of data.
5. Advertising

Literatur

Peitz and Belleflamme, Economics of Platforms.
Peitz and Belleflamme, Industrial Organization.

Selected articles from the relevant literature (available in Moodle)

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Do 22.02.2024 09:05