Universität Wien

040055 KU Digital Economics - Micro (MA) (2025S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

The last two dates are meant to be used in case we need extra time for presentations

  • Mittwoch 05.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 19.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 26.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 02.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 09.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 07.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 14.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 21.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 28.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 04.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 11.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 18.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
  • Mittwoch 25.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course is an introduction in the economics of digital markets, with a special focus on platforms. The objective is to acquaint the student with the key characteristics of platform markets (network effects, intermediation, search and matching frictions) as well as with the regulatory challenges they involve. In addition, the course will attempt to offer a close connection between theoretical and empirical approaches.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Evaluation will be based on a presentation of a paper from the syllabus list (45%), a research proposal (45%), and participation (10%).
Presentation and proposal to be submitted in groups of three.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

85%, 1.
70-84%. 2
60-70% 3.
50-60% 4
Less than 50%, 5

Prüfungsstoff

1. Information and data for the digital economy
2. Digital platforms
3. Recommendation systems
4. Privacy and the economics of data
5. Regulation of digital markets
6. Digital ecosystems

Literatur

Selected articles from the relevant literature (available in Moodle).

Readings for the first lecture:
– Dale O Stahl. Oligopolistic pricing with sequential consumer search. American Economic Review, 1989
– Heski Bar-Isaac, Guillermo Caruana, and Vicente Cunat. Search, design, and market structure. American Economic Review, 2012

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Do 23.01.2025 11:05