Universität Wien

040138 UK ABWL Marketing II (2024S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
VOR-ORT

Zusammenfassung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Montag 04.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 11.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 18.03. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 08.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 15.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 22.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 29.04. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 13.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 27.05. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 03.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 10.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Montag 17.06. 08:00 - 09:30 Hörsaal 14 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Diese Lehrveranstaltung vertieft die in der Lehrveranstaltung VO ABWL Marketing 1 vermittelten Lehrinhalte. Die dort erlernte Terminologie und die grundlegenden Konzepte des Marketings werden nun anhand realer Marketingprobleme angewandt. Mittels Fallstudien kommt es zur Analyse von realen Unternehmen. Die in Gruppen erarbeiteten Ergebnisse und Lösungsvorschläge werden anschließend im Plenum präsentiert und diskutiert. Die Lehrveranstaltung soll zur weiteren Beschäftigung mit dem Fach Marketing und der Betrachtung von Marketingentscheidungen aus der Sicht des Managements ermuntern.

Die Lehrveranstaltung behandelt bereits bekannte Themenbereiche des Marketings in vertiefender Form und soll dazu beitragen, das Verständnis für komplexe Praxis-Entscheidungen im Bereich Marketing zu schärfen.

Im Rahmen des strategischen Marketings werden folgende Themenbereiche näher betrachtet:
▪ Marketingumfeld
▪ Konsumentenverhalten
▪ Marktforschung
▪ Marktsegmentierung und Marktpositionierung

In der zweiten Hälfte der Lehrveranstaltung werden Entscheidungen des operativen Marketings untersucht:
▪ Produktpolitik
▪ Distributionspolitik
▪ Kommunikationspolitik
▪ Preispolitik

Weitere Informationen hier: https://marketing.univie.ac.at/studium/bachelor/lehrveranstaltungen/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Es handelt sich um eine prüfungsimmanente Lehrveranstaltung, die Leistungsbeurteilung erfolgt auf Basis folgender Teilleistungen:
Kleine Fallstudie 10%
Ausarbeitung und Präsentation der großen Fallstudie 40%
Mitarbeit 20% (Feedbackgruppe, Wortmeldungen während der Einheiten)
Endtest 30%

Die 20 % Mitarbeit werden erreicht, wenn sich Studierende regelmäßig, aktiv und sinnvoll einbringen und Ihren Kollegen im Rahmen der Feedbackgruppe konstruktives Feedback geben. Der Fokus des Endtests liegt auf der Anwendung der in der VO ABWL Marketing 1 erlernten Konzepte. Der Endtest besteht aus offenen Fragen und Multiple Choice Fragen (eine Antwort ist korrekt).

In der ersten Einheit wird das zentrale Studienziel des Moduls, nämlich die eigenständige und korrekte Anwendung der erlernten Marketingkonzepte für einen Marketingplan herausgestellt. Weiterhin werden Gruppen gebildet, die für eine kleine und eine große Fallstudie zusammenarbeiten werden. Bei beiden Fallstudien werden die Studierenden Teilaufgaben eines Marketingplans ausarbeiten.

In Einheit 2 und 3 werden, im Rahmen einer Wiederholung der wichtigsten Punkte eines Marketingplans, die kleinen Fallstudien von den Studierenden vorgestellt und im Plenum diskutiert. Durch diesen Austausch soll das in Vorsemestern erworbene theoretische Wissen anhand konkreter Anwendungsfälle aus der Marketingpraxis vertieft werden. Die so gewonnenen Erkenntnisse sollen von den Studierenden in die Ausarbeitung der großen Fallstudie miteinfließen.

In den Einheiten 4 bis 11 stellen die Studierenden ihre großen Fallstudien vor die im Plenum diskutiert werden. Hierbei wird von den Studierenden erwartet, dass sie sich kritisch mit ihren Inhalten auseinandersetzen können und ihre Entscheidungen und Schlussfolgerungen (evtl. mit Quellen) gut begründen können.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Mindestanforderung: Anwesenheit, aktive Mitwirkung bei Diskussionen, Gruppenarbeit & Vorbereitung der Präsentation (die Präsentation kann nur durch einzelne Gruppenmitglieder erfolgen!).

Für eine positive Absolvierung des UK Marketing sind insgesamt mindestens 50 % notwendig. In den Einheiten besteht Anwesenheitspflicht. Studierende, die öfter als dreimal abwesend sind, werden negativ beurteilt. Bei der Präsentation der eigenen Fallstudie wird eine Anwesenheit vorausgesetzt!

Sehr gut ≥ 88%
Gut ≥ 75%
Befriedigend ≥ 63%
Genügend ≥ 50%

Prüfungsstoff

Prüfungsstoff sind die Inhalte des Kurses sowie die angegebene Literatur, auf die sich die einzelnen Einheiten des Kurses inhaltlich stützen.
Für die Prüfungsvorbereitung werden den Studierenden Kursunterlagen, die die Inhalte des Lehrbuchs den Kurseinheiten folgend aufbereiten, online (via Moodle) zur Verfügung gestellt.

Literatur

Lehrbuch: Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., He, H., & Moser, P. (2022). Grundlagen des Marketing (8., aktualisierte Auflage). Hallbergmoos: Pearson.

Bitte beachten Sie im Rahmen der Ausarbeitung der Fallstudien die Regeln des korrekten wissenschaftlichen Arbeitens und zitieren Sie Ihre verwendeten Quellen:
https://www.univie.ac.at/forschung/weitere-informationen/gute-wissenschaftliche-praxis/

Für weiterführende Informationen bezüglich korrekten Zitierens orientieren Sie sich bitte an folgendem Buch:
Ebster, C., Stalzer, L. (2017): Wissenschaftliches Arbeiten für Wirtschafts- und Sozialwissenschaftler.
5. Auflage, Wien, Facultas.

Gruppe 2

By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data (i.e. project work).

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 07.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Donnerstag 21.03. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Donnerstag 11.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 17 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 18.04. 09:45 - 13:00 Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 25.04. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Donnerstag 16.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Donnerstag 23.05. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Donnerstag 06.06. 11:30 - 13:00 Hörsaal 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The course seeks to apply key marketing concepts acquired in the ABWL Marketing I course to real-life examples as well as to provide new theoretical and practical knowledge on additional marketing topics such as Business-to-Business Marketing, Services Marketing, Global Marketing, and Sustainable Marketing.

Sessions 2 to 4 from 21/03/2024 to 18/04/2024 will be based on group presentations.
The second half of the course (Sessions 5 to 8, from 25/04/2024 to 23/05/2024) will consist of lectures covering new marketing topics such as business-to-business marketing, services marketing, etc.

More information here: https://marketing.univie.ac.at/en/teaching/bachelor/courses/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

The total performance of the course participants includes the following partial performances:
Group work/ Presentation (Team grade) (30%)
Written report based on presentations (Team grade) (25%)
Final Exam (45%)

Presentation topics and guiding questions will be assigned in the first session!

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students wishing to take this course must register via U: SPACE (with points) during the registration period. Registered students who, for whatever reason, are not able to take the course must de-register electronically.

The latest date by which this course can be dropped without penalty is 11th March 2024. Students who decide to drop the course after this deadline will be graded with 5 (failed).

All registered students must attend the first session (Introduction/ Vorbesprechung) on Thursday, March 7th, 2024, 11:30-13:00, as failure to do so will result in their exclusion from the course.

The course has “prüfungsimmanenten Charakter”, therefore attendance is compulsory throughout the semester (see also Admission and Attendance Policies on our homepage); more than three absences will automatically result in a “fail” grade.

Minimum requirements: attendance, active participation in discussions, group work & preparation.

The group presentations will involve groups of up to 5 students. The same grade will be awarded to all students of the same group (exceptionally, grades may vary in case of significant discrepancies during the presentation). All group members have to contribute and participate in both the presentation and later discussion.

Note: All presentations have to be done using PowerPoint (or a similar program) and every group member has to present. Group members who are absent or are not presenting, without prior confirmation from the course instructor, will be graded with zero points.

The assessment of the overall performance of the participants is determined as follows:
1- ≥ 80 %
2- 70 - 79 %
3- 60 - 69%
4- 50 - 59 %
5- < 50%

Students who fail the course must repeat the entire course (and must register in the usual way the next time the course is offered).

Prüfungsstoff

Group Presentation: Each group – formed by up to five students – has to prepare one presentation on a given market/company (see below). Students will have to apply theoretical frameworks taught in ABWL Marketing I to propose relevant solutions and/or recommendations to the case at hand. Each session will focus on the same marketing topic and will include two group presentations dealing with a different case. Each presentation is limited to 20 minutes and will be followed by questions and discussion from the instructor and the audience.

The written report will be based on the student presentations. After the presentation, each group should incorporate the feedback of both the instructor and their colleagues and deliver a brief report on their topic. The same grade will be awarded to all students of the same group (exceptionally, grades may vary in case of significant discrepancies during the presentation). All group members should contribute to the written report.

The final exam will be based on selected topics from the presentation sessions and the new topics covered by the instructor in the second half of the course. The relevant material includes the corresponding book chapters, the class material, and everything covered in the lectures.

More information about the assessment criteria will be given in the introductory session.

Literatur

Textbook:
Kotler, P., Keller, K.L. and Chernev, A. (2023): Marketing Management – Global Edition, 16th Ed., Pearson (ISBN-13: 9781292404936).

Additional articles:
In addition to the textbook, selected journal articles may be used to further support students’ understanding of the course’s content.

Gruppe 3

By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data (i.e. project work).

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 14.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 08.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Dienstag 09.04. 11:30 - 14:45 Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Mittwoch 10.04. 11:30 - 14:45 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Freitag 19.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 29.04. 13:15 - 16:30 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 21.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 14 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The course seeks to apply key marketing concepts acquired in the ABWL Marketing 1 course to real-life examples as well as to provide new theoretical and practical knowledge on additional marketing topics such as Business-to-Business Marketing, Services Marketing, International Marketing, Marketing Implementation and Control, and Sustainable Marketing. The course will also emphasize effective project management, time management, and presentation skills.

Sessions 2 - 6 from 08/04/2024 to 10/04/2024 will be based on group presentations.
The second half of the course (Sessions 7 - 11) will consist of lectures covering marketing topics such as B2B marketing, services marketing, international marketing, marketing implementation and control, and marketing ethics.

The course includes a combination of lectures, presentations, and group work. Students will be assigned into groups of five and will work toward a specific group project in accordance with the guidelines set by the course instructor.

More information here: https://marketing.univie.ac.at/en/teaching/bachelor/courses/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Performance in the course will be assessed as follows:
Group work/Presentation (group assessment) 35%
Participation (individual assessment) 20%
Final Exam (individual assessment) 45%

The group work/presentation assessment comprises the preparation and presentation of the group project. The same points will be awarded to students belonging to the same group.

Presentation topics and guiding questions will be assigned in the first session!

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prerequisites
Completed “ABWL Marketing 1” course. It is therefore not possible to complete ABWL Marketing 1 and ABWL Marketing 2 in the same semester.
A note for exchange students: You cannot complete ABWL Marketing 1 and ABWL Marketing 2 in the same semester. You are eligible for this course only if you have already successfully passed a basic marketing course at your home university. To be able to attend the course, you must submit a relevant transcript/certificate by March 18, 2024.

The course has “prüfungsimmanenten Charakter”. Attendance is compulsory throughout the semester (see also Admission and Attendance Policies on our homepage). More than three absences will automatically result in a “fail” grade.

Students wishing to take this course must register via u:space during the registration period. By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data (i.e. project work). The maximum number of participants is 50. Registered students who, for whatever reason, are not able to take the course must deregister electronically. The latest date by which the course can be dropped is March 20, 2024. Failure to meet this deadline will automatically result in a ”fail” grade.

It is absolutely essential that all registered students attend the first session on March 14, 2024 (Introduction/Vorbesprechung) as failure to do so will result in their exclusion from the course.

Minimum requirements: attendance, active participation in discussions, group work & presentation, and final exam.

Note: Each group member must present. Group members who are absent or are not presenting, without prior confirmation from the course instructor, will be graded with zero points.

A minimum of 50 percent of the points needs to be attained overall to pass the course. The grading system is as follows:
1 ≥ 80 %
2 70 – 79 %
3 60 – 69 %
4 50 – 59 %
5 < 50 %

Students who fail the course must repeat the entire course (and must register in the usual way next time the course is offered). No alternative formats of assessment or make-ups will be offered.

Prüfungsstoff

Each group – formed by five students – will prepare a presentation on a given company/brand (further information will be given in the first session). Students will have to apply theoretical frameworks attained in ABWL Marketing 1 to propose relevant solutions and/or recommendations to the case at hand. Each session will focus on one specific marketing topic and will include two group presentations dealing with a different case (i.e., brand). Each presentation will be limited to 25 minutes and will be followed by questions and discussion from the instructor and the audience.

The participation assessment will be based on the quality and quantity of students’ contribution to the sessions. Students are encouraged to participate regularly and actively in all sessions.

The final exam will be based on the topics covered in class. The relevant material includes the corresponding book chapters as well as material covered in the lectures. The final exam will last 45 minutes and will be held on site.

Literatur

Textbook
David Jobber and Fiona Ellis-Chadwick (2023). Principles and Practice of Marketing, 10th Edition, McGraw-Hill

Additional readings
Additional readings may be used to further support students’ understanding of a specific marketing topic.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 15.04.2024 10:45