Universität Wien

040383 UK Industrial Organization 1 (E) (2011W)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 11.10. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 11.10. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 18.10. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 18.10. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 25.10. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 25.10. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 08.11. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 08.11. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 15.11. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 15.11. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 22.11. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 22.11. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 29.11. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 29.11. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 06.12. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 06.12. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 13.12. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 13.12. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 10.01. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 10.01. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 17.01. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 17.01. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 24.01. 10:30 - 12:00 Hörsaal 6
  • Dienstag 24.01. 12:00 - 14:00 Hörsaal 5
  • Dienstag 31.01. 13:00 - 16:00 Großer Hörsaal 1

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Target group: Master students

Course description: The course provides a broad introduction to Industrial Organization -- the theory of the behavior of firms in markets, the structure of markets and the interaction of these two. We will analyze the behavior of firms under different industrial structures: competitive, oligopolistic, monopolistic with a strong emphasis on firm behavior in imperfectly competitive markets. We will cover both how the structure of
markets constrains firm behavior as well as how firms behave so as to influence the market environment or their standing within markets. Specific topics the course will cover are: basic game theory tools; pricing, quantity-choice, and product differentiation strategies of firms; the range of products a firm produces; the quality of a firm's products; competitive and non-competitive relationships between firms; strategic behavior of firms such as entry deterrence and exclusionary behavior; cartelization;
horizontal merger; causes and consequences of vertical integration; product and process innovations and a firm's incentives to engage in research and development.

Preliminaries: Microeconomics

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Prüfungsstoff

Literatur

Course textbook:

Lynne Pepall, Daniel J. Richards and George Norman: Industrial Organization: Contemporary Theory & Practice, Thomson, South-Western

Additionally, I recommend reading: R. Preston McAfee: Competitive Solutions: The Strategist's Toolkit, Princeton University Press.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:29