Universität Wien

040386 KU Building Blocks of Marketing: Marketing Research (MA) (2024S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
VOR-ORT

Zusammenfassung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

Mit der Anmeldung zu diesem Kurs erklären Sie sich damit einverstanden, dass die automatisierte Plagiatssoftware Turnitin Ihre Daten (z. B. Projektarbeiten, Seminararbeiten, Prüfungen etc.) verarbeitet und speichert.

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Donnerstag 07.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 14.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 21.03. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 11.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 18.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 25.04. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Donnerstag 23.05. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 06.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 13.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 20.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Donnerstag 27.06. 15:00 - 16:30 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Ziel der Lehrveranstaltung ist das Verstehen der verschiedenen Stufen des Marktforschungsprozesses, das Erstellen eines Forschungsdesigns, die Behandlung grundlegender statistischer Methoden der Marktforschung und die Anwendung der gelernten Inhalte im Rahmen einer Projektarbeit.

Dieser Kurs richtet sich insbesondere an Studierende des Masterstudiums Betriebswirtschaft, die „Marketing & Internationales Marketing“ als Major bzw. Minor gewählt haben sowie an Studierende des Masterstudiums Internationale Betriebswirtschaft, die in der wirtschaftswissenschaftlichen Vertiefungsphase „Marketing & Internationales Marketing“ gewählt haben.
Dieser Kurs steht zudem auch Studierenden anderer Studienrichtungen sowie Gaststudierenden offen, die eine Spezialisierung im Marketing anstreben und die studienrechtlichen Voraussetzungen erfüllen.

Mehr Information hier: https://marketing.univie.ac.at/studium/master/lehrveranstaltungen/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Folgende Teilleistungen ergeben die Endnote:
• Kurztest zur Semestermitte 10 Punkte
• Abschlusstest zum Semesterende 30 Punkte
• Projekt (Präsentation und schriftliche Ausarbeitung) 30 Punkte

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Für eine positive Absolvierung des Kurses sind insgesamt mindestens 35 Punkte notwendig. Möglichkeiten zur Wiederholung versäumter oder mangelhaft absolvierter Teilleistungen können nicht angeboten werden. Die Projektarbeit erfolgt innerhalb einer Projektgruppe. Alle Mitglieder einer Projektgruppe erhalten dieselbe Punkteanzahl für die Projektarbeit. Der Kurs verwendet Turnitin zur Plagiatsprüfung.
Der positive Notenbereich wird zu gleichen Anteilen aufgeteilt.

Prüfungsstoff

Da nicht alle Inhalte im Rahmen des Vortrags abgedeckt werden, ist das begleitende Studium der angegebenen Literatur erforderlich.

Literatur

Iacobucci, D., Churchill, G. A. Jr. (2022): Marketing Research – Methodological Foundations, 13th ed., Earlie Lite Books, Nashville.

Gruppe 2

By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data (i.e. project work, seminar papers, exams, etc.).

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Dienstag 05.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 19.03. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 09.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 16.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 30.04. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 14.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 21.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 28.05. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 04.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 11.06. 16:45 - 18:15 Hörsaal 14 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Target audience

This course is aimed in particular at students of the Master's degree in Business Administration who have chosen "Marketing & International Marketing" as a major or minor and at students of the Master's degree in International Business Administration who have chosen "Marketing & International Marketing" in the in-depth phase.

This course is also open to students from other programs as well as guest students who are aiming for a specialization in marketing and who meet the study requirements.

Erasmus students must have successfully completed a basic/introductory marketing course at their home university. To be able to attend the course they must hand in a relevant transcript/certificate by March 6th, 2024.

Objectives & Content

The course seeks to introduce core concepts and techniques associated with the design and execution of marketing research projects. It focuses particularly on the research process, data collection issues, questionnaire design, sampling and measurement.

Course structure

Theoretical content will be explained in a lecture.

More information here: https://marketing.univie.ac.at/en/teaching/master/courses/

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Theoretical content will be explained in a lecture. Please note: the accompanying study of the literature is absolutely necessary, since not all content can be covered within the framework of the lecture.

This course is a continuing university course with an ongoing examination. The total performance assessment is based on the following partial performances:

Participation 20%
Midterm exam 35 %
Final Exam 45 %

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

By registering for this course, you agree that the automated plagiarism software Turnitin processes and stores your data (i.e. project work, seminar papers, exams, etc.).

Registered students who, for whatever reason, are not able to take the course must de-register elec-tronically. The latest date by which the course can be dropped is March 12th. Students who decide to drop the course after this deadline will be graded with 5 (failed).

It is absolutely essential that all registered students attend the first session on March 5th 2024 (Introduc-tion) as failure to do so will result in their exclusion from the course. Students should also regularly check our homepage for any changes in dates/times or locations.

The assessment of the overall performance of the participants is determined as follows:

1 ≥ 88 %
2 ≥ 75 %
3 ≥ 63 %
4 ≥ 50 %
5 < 50 %

Students who fail must repeat the entire course (and must register in the usual way next time the course is offered). There are no opportunities for make-ups offered.

Prüfungsstoff

- textbook
- additional readings
- material covered in class

Please note: the accompanying study of the literature is absolutely necessary, since not all content can be covered within the framework of the lecture.

Literatur

Selected journal articles and/or videos may be used to further support students’ understanding of marketing research. These articles and videos will be placed on Moodle and students informed accordingly.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Do 29.02.2024 10:45