040428 UK ABWL Marketing II (2024W)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
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Zusammenfassung
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 09.09.2024 09:00 bis Do 19.09.2024 12:00
- Abmeldung bis Mo 14.10.2024 23:59
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.
Gruppen
Gruppe 1
Bitte beachten Sie: Es ist kein Gruppentausch möglich!Sie müssen zur ersten Einheit erscheinen, sonst werden Sie von dem Kurs abgemeldet!!
max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Montag 07.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 14.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 21.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 04.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 11.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 18.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 25.11. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 02.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- N Montag 09.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 16.12. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 13.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 20.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
- Montag 27.01. 11:30 - 13:00 Hörsaal 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Es handelt sich um eine prüfungsimmanente Lehrveranstaltung, die Leistungsbeurteilung erfolgt auf Basis folgender Teilleistungen:
▪ Kleine Fallstudie 10 %
▪ Ausarbeitung und Präsentation der großen Fallstudie 40 %
▪ Mitarbeit 30 % (Feedbackgruppe, Wortmeldungen während der Einheiten)
▪ Endtest 20 %Die 30 % Mitarbeit werden erreicht, wenn sich Studierende regelmäßige, aktiv und sinnvoll einbringen und Ihren Kollegen im Rahmen der Feedbackgruppe konstruktives Feedback geben. Der Fokus des Endtests liegt auf der Anwendung der in der VO ABWL Marketing 1 erlernten Konzepte. Der Endtest besteht aus offenen Fragen und Multiple Choice Fragen (eine Antwort ist korrekt). Für eine positive Absolvierung des UK Marketing sind insgesamt mindestens 50 % notwendig. In den Einheiten besteht Anwesenheitspflicht. Studierende, die öfter als dreimal unentschuldigt abwesend sind, werden negativ beurteilt. Bei der Präsentation der eigenen Fallstudie wird eine Anwesenheit vorausgesetzt!Die Gesamtleistung der Kursteilnehmer*innen umfasst folgende Teilleistungen:
(Teilleistung TL 1) Kleine Fallstudie 10 %
(Teilleistung TL 2) Ausarbeitung und Präsentation der großen Fallstudie 40 %
(Teilleistung TL 3) Mitarbeit 30 % (Feedbackgruppe, Wortmeldungen während der Einheiten)
(Teilleistung TL 4) Endtest 20 %
▪ Kleine Fallstudie 10 %
▪ Ausarbeitung und Präsentation der großen Fallstudie 40 %
▪ Mitarbeit 30 % (Feedbackgruppe, Wortmeldungen während der Einheiten)
▪ Endtest 20 %Die 30 % Mitarbeit werden erreicht, wenn sich Studierende regelmäßige, aktiv und sinnvoll einbringen und Ihren Kollegen im Rahmen der Feedbackgruppe konstruktives Feedback geben. Der Fokus des Endtests liegt auf der Anwendung der in der VO ABWL Marketing 1 erlernten Konzepte. Der Endtest besteht aus offenen Fragen und Multiple Choice Fragen (eine Antwort ist korrekt). Für eine positive Absolvierung des UK Marketing sind insgesamt mindestens 50 % notwendig. In den Einheiten besteht Anwesenheitspflicht. Studierende, die öfter als dreimal unentschuldigt abwesend sind, werden negativ beurteilt. Bei der Präsentation der eigenen Fallstudie wird eine Anwesenheit vorausgesetzt!Die Gesamtleistung der Kursteilnehmer*innen umfasst folgende Teilleistungen:
(Teilleistung TL 1) Kleine Fallstudie 10 %
(Teilleistung TL 2) Ausarbeitung und Präsentation der großen Fallstudie 40 %
(Teilleistung TL 3) Mitarbeit 30 % (Feedbackgruppe, Wortmeldungen während der Einheiten)
(Teilleistung TL 4) Endtest 20 %
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Mindestanforderung: Anwesenheit, aktive Mitwirkung bei Diskussionen, Gruppenarbeit & Vorbereitung der Präsentation (die Präsentation kann nur durch einzelne Gruppenmitglieder erfolgen!).Die Beurteilung der Gesamtleistung der Teilnehmer*innen beruht auf nachfolgendem Schlüssel:
1- Sehr gut ≥ 88%
2- Gut ≥ 75 %
3- Befriedigend ≥ 63%
4- Genügend ≥ 50 %
5- Nicht genügend < 50%
1- Sehr gut ≥ 88%
2- Gut ≥ 75 %
3- Befriedigend ≥ 63%
4- Genügend ≥ 50 %
5- Nicht genügend < 50%
Prüfungsstoff
Prüfungsstoff sind die Inhalte des Kurses sowie die angegebene Literatur, auf die sich die einzelnen Einheiten des Kurses inhaltlich stützen. Für die Prüfungsvorbereitung werden den Studierenden Kursunterlagen, die die Inhalte des Lehrbuchs den Kurseinheiten folgend aufbereiten, online (via Moodle) zur Verfügung gestellt.
Literatur
Lehrbuch: Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., Piercy, N. (2019): Grundlagen des Marketing, siebte Edition., Pearson Education Deutschland GmbH.Bitte beachten Sie im Rahmen der Ausarbeitung der Fallstudien die Regeln des korrekten wissenschaftlichen Arbeitens und zitieren Sie Ihre verwendeten Quellen:
http://studienpraeses.univie.ac.at/informationsmaterial/sicherung-der-guten-wissenschaftlichen-praxis/Für weiterführende Informationen bezüglich korrekten Zitierens orientieren Sie sich bitte an folgendem Buch:
Ebster, C., Stalzer, L. (2017): Wissenschaftliches Arbeiten für Wirtschafts- und Sozialwissenschaftler.
5. Auflage, Wien, Facultas.
http://studienpraeses.univie.ac.at/informationsmaterial/sicherung-der-guten-wissenschaftlichen-praxis/Für weiterführende Informationen bezüglich korrekten Zitierens orientieren Sie sich bitte an folgendem Buch:
Ebster, C., Stalzer, L. (2017): Wissenschaftliches Arbeiten für Wirtschafts- und Sozialwissenschaftler.
5. Auflage, Wien, Facultas.
Gruppe 2
Please note: Group exchange is not possible!You must attend the first session; otherwise, you will be deregistered from the course!!
max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 02.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Dienstag 29.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Mittwoch 30.10. 16:45 - 20:00 Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Donnerstag 31.10. 15:00 - 18:15 Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
-
Mittwoch
13.11.
16:45 - 20:00
Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Seminarraum 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock -
Mittwoch
20.11.
16:45 - 20:00
Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Seminarraum 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock - N Mittwoch 11.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 14 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Objectives & Content
The course seeks to apply key marketing concepts acquired in the ABWL Marketing 1 course to real-life examples as well as to provide new theoretical and practical knowledge on additional marketing topics such as Business-to-Business Marketing, Services Marketing, International Marketing, and Sustainable Marketing. The course will also emphasize effective project management, time man-agement, and presentation skills.Course Structure
Sessions 2 - 6 will be based on group presentations. Each group will prepare a presentation on a given company/brand (further information will be given in the first session). Students will have to apply theoretical frameworks attained in ABWL Marketing 1 to propose relevant solutions and rec-ommendations to the case at hand. Each session will focus on one specific marketing topic and will include two group presentations dealing with a different case (i.e., company/brand). Each presen-tation will be limited to 25 minutes and will be followed by questions and discussion from the in-structor and the audience.
Note: Each group member must present. Group members who are absent or are not presenting, without prior confirmation from the course instructor, will be graded with zero points.
Presentation topics and guiding questions will be assigned in the first session!
The second half of the course (Sessions 7 - 11) will consist of lectures covering additional marketing topics such as B2B marketing, services marketing, international marketing, and marketing ethics. The detailed schedule is presented below.
The course includes a combination of lectures, student presentations, case studies and group work. Students will be assigned into groups and will work toward a specific group project in accordance with the guidelines set by the course instructor.
The course seeks to apply key marketing concepts acquired in the ABWL Marketing 1 course to real-life examples as well as to provide new theoretical and practical knowledge on additional marketing topics such as Business-to-Business Marketing, Services Marketing, International Marketing, and Sustainable Marketing. The course will also emphasize effective project management, time man-agement, and presentation skills.Course Structure
Sessions 2 - 6 will be based on group presentations. Each group will prepare a presentation on a given company/brand (further information will be given in the first session). Students will have to apply theoretical frameworks attained in ABWL Marketing 1 to propose relevant solutions and rec-ommendations to the case at hand. Each session will focus on one specific marketing topic and will include two group presentations dealing with a different case (i.e., company/brand). Each presen-tation will be limited to 25 minutes and will be followed by questions and discussion from the in-structor and the audience.
Note: Each group member must present. Group members who are absent or are not presenting, without prior confirmation from the course instructor, will be graded with zero points.
Presentation topics and guiding questions will be assigned in the first session!
The second half of the course (Sessions 7 - 11) will consist of lectures covering additional marketing topics such as B2B marketing, services marketing, international marketing, and marketing ethics. The detailed schedule is presented below.
The course includes a combination of lectures, student presentations, case studies and group work. Students will be assigned into groups and will work toward a specific group project in accordance with the guidelines set by the course instructor.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The group work/presentation assessment comprises the preparation and presentation of the group project. The same points will be awarded to students belonging to the same group.The participation assessment will be based on the quality and quantity of students’ contribution to the sessions. Students are encouraged to participate regularly and actively in all sessions.The final exam will be based on the topics covered in class. The relevant material includes the cor-responding book chapters as well as material covered in the lectures. The final exam will be 45 minutes long and will contain open-ended questions.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Minimum requirements: attendance, active participation in discussions, group work & presenta-tion, and final exam.Performance in the course will be assessed as follows:Group work/Presentation (group assessment) 35%
Participation (individual assessment) 20%
Final Exam (individual assessment) 45%A minimum of 50 percent of the points needs to be attained overall to pass the course. The grading system is as follows:1 ≥ 80 %
2 70 – 79 %
3 60 – 69 %
4 50 – 59 %
5 < 50 %Students who fail the course must repeat the entire course (and must register in the usual way next time the course is offered). No alternative formats of assessment or make-ups will be offered.
Participation (individual assessment) 20%
Final Exam (individual assessment) 45%A minimum of 50 percent of the points needs to be attained overall to pass the course. The grading system is as follows:1 ≥ 80 %
2 70 – 79 %
3 60 – 69 %
4 50 – 59 %
5 < 50 %Students who fail the course must repeat the entire course (and must register in the usual way next time the course is offered). No alternative formats of assessment or make-ups will be offered.
Prüfungsstoff
Examination material is the content of the course and the specified literature on which the content of the individual units of the course is based.Course documents, which prepare the contents of the textbook according to the course units, are made available to students online (via Moodle) for exam preparation.
Literatur
Textbook
David Jobber and Fiona Ellis-Chadwick (2023). Principles and Practice of Marketing, 10th Edition, McGraw-HillAdditional readings
Additional readings may be used to further support students’ understanding of a specific marketing topic.
David Jobber and Fiona Ellis-Chadwick (2023). Principles and Practice of Marketing, 10th Edition, McGraw-HillAdditional readings
Additional readings may be used to further support students’ understanding of a specific marketing topic.
Gruppe 3
Please note: Group exchange is not possible!You must attend the first session; otherwise, you will be deregistered from the course!!
max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Donnerstag 03.10. 11:30 - 13:00 Hörsaal 17 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 05.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Mittwoch 06.11. 16:45 - 20:00 Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Donnerstag 07.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
-
Donnerstag
14.11.
15:00 - 18:15
Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Seminarraum 5 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Seminarraum 6 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock -
Donnerstag
21.11.
15:00 - 18:15
Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Seminarraum 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Seminarraum 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock - N Mittwoch 11.12. 15:00 - 16:30 Hörsaal 14 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Objectives & Content
The course seeks to apply key marketing concepts acquired in the ABWL Marketing 1 course to real-life examples as well as to provide new theoretical and practical knowledge on additional marketing topics such as Business-to-Business Marketing, Services Marketing, International Marketing, and Sustainable Marketing. The course will also emphasize effective project management, time man-agement, and presentation skills.Course Structure
Sessions 2 - 6 will be based on group presentations. Each group will prepare a presentation on a given company/brand (further information will be given in the first session). Students will have to apply theoretical frameworks attained in ABWL Marketing 1 to propose relevant solutions and rec-ommendations to the case at hand. Each session will focus on one specific marketing topic and will include two group presentations dealing with a different case (i.e., company/brand). Each presen-tation will be limited to 25 minutes and will be followed by questions and discussion from the in-structor and the audience.
Note: Each group member must present. Group members who are absent or are not presenting, without prior confirmation from the course instructor, will be graded with zero points.
Presentation topics and guiding questions will be assigned in the first session!
The second half of the course (Sessions 7 - 11) will consist of lectures covering additional marketing topics such as B2B marketing, services marketing, international marketing, and marketing ethics. The detailed schedule is presented below.
The course includes a combination of lectures, student presentations, case studies and group work. Students will be assigned into groups and will work toward a specific group project in accordance with the guidelines set by the course instructor.
The course seeks to apply key marketing concepts acquired in the ABWL Marketing 1 course to real-life examples as well as to provide new theoretical and practical knowledge on additional marketing topics such as Business-to-Business Marketing, Services Marketing, International Marketing, and Sustainable Marketing. The course will also emphasize effective project management, time man-agement, and presentation skills.Course Structure
Sessions 2 - 6 will be based on group presentations. Each group will prepare a presentation on a given company/brand (further information will be given in the first session). Students will have to apply theoretical frameworks attained in ABWL Marketing 1 to propose relevant solutions and rec-ommendations to the case at hand. Each session will focus on one specific marketing topic and will include two group presentations dealing with a different case (i.e., company/brand). Each presen-tation will be limited to 25 minutes and will be followed by questions and discussion from the in-structor and the audience.
Note: Each group member must present. Group members who are absent or are not presenting, without prior confirmation from the course instructor, will be graded with zero points.
Presentation topics and guiding questions will be assigned in the first session!
The second half of the course (Sessions 7 - 11) will consist of lectures covering additional marketing topics such as B2B marketing, services marketing, international marketing, and marketing ethics. The detailed schedule is presented below.
The course includes a combination of lectures, student presentations, case studies and group work. Students will be assigned into groups and will work toward a specific group project in accordance with the guidelines set by the course instructor.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
The final exam will be based on the topics covered in class. The relevant material includes the cor-responding book chapters as well as material covered in the lectures. The final exam will be 45 minutes long and will contain open-ended questions.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Minimum requirements: attendance, active participation in discussions, group work & presenta-tion, and final exam.Performance in the course will be assessed as follows:Group work/Presentation (group assessment) 35%
Participation (individual assessment) 20%
Final Exam (individual assessment) 45%A minimum of 50 percent of the points needs to be attained overall to pass the course. The grading system is as follows:1 ≥ 80 %
2 70 – 79 %
3 60 – 69 %
4 50 – 59 %
5 < 50 %Students who fail the course must repeat the entire course (and must register in the usual way next time the course is offered). No alternative formats of assessment or make-ups will be offered.
Participation (individual assessment) 20%
Final Exam (individual assessment) 45%A minimum of 50 percent of the points needs to be attained overall to pass the course. The grading system is as follows:1 ≥ 80 %
2 70 – 79 %
3 60 – 69 %
4 50 – 59 %
5 < 50 %Students who fail the course must repeat the entire course (and must register in the usual way next time the course is offered). No alternative formats of assessment or make-ups will be offered.
Prüfungsstoff
Examination material is the content of the course and the specified literature on which the content of the individual units of the course is based.Course documents, which prepare the contents of the textbook according to the course units, are made available to students online (via Moodle) for exam preparation.
Literatur
Textbook
David Jobber and Fiona Ellis-Chadwick (2023). Principles and Practice of Marketing, 10th Edition, McGraw-HillAdditional readings
Additional readings may be used to further support students’ understanding of a specific marketing topic.
David Jobber and Fiona Ellis-Chadwick (2023). Principles and Practice of Marketing, 10th Edition, McGraw-HillAdditional readings
Additional readings may be used to further support students’ understanding of a specific marketing topic.
Gruppe 4
Please note: Group exchange is not possible!You must attend the first session; otherwise, you will be deregistered from the course!!
max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Dienstag 05.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 12.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 19.11. 14:00 - 15:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
- Dienstag 19.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 26.11. 15:00 - 18:15 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 26.11. 18:30 - 20:00 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- N Dienstag 03.12. 15:00 - 18:15 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Dienstag 10.12. 15:00 - 18:15 Hörsaal 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Donnerstag 12.12. 16:45 - 18:15 Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This course expands upon the material covered in VO ABWL Marketing 1; the marketing fundamentals learned there are now applied to a real-world marketing scenario. The course intends to improve students’ ability to develop a marketing plan and enhance their critical thinking on different types of marketing decisions. This course uses an interactive format composed of students’ presentations and subsequent discussions with the class.The course follows the structure of a marketing plan:
▪ Situational Analysis
▪ Consumer Behavior
▪ Market Research
▪ STP
▪ 4Ps - Product
▪ 4Ps – Price
▪ 4Ps – Place
▪ 4Ps - Promotion
▪ Situational Analysis
▪ Consumer Behavior
▪ Market Research
▪ STP
▪ 4Ps - Product
▪ 4Ps – Price
▪ 4Ps – Place
▪ 4Ps - Promotion
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
Performance in the course will be assessed as follows:
▪ Presentation Marketing Plan 30 %
▪ Unilever Challenge 30%
▪ Q&A presentation 20%
▪ Test 20 %Presentation Marketing Plan: Students should present their Marketing Plans, in a maximum of 30 minutes. The evaluation criteria will include content quality, content clarity, originality and presentation skills. Each group will be composed of 4 members (exceptionally 3 members). Delivery deadline on moodle: 2/12 for all groups.Q&A presentation: Students should present their answer to the question proposed (10 min for each group). The evaluation criteria will include content quality, content clarity, originality and presentation skills. Each group will be composed of 4 members(exceptionally 3 members). Delivery deadline on moodle: 18/11 for all groups.Unilever Challenge: Students should deliver a few slides with the outcome of the class work. Delivery deadline on moodle: 1 week after the class work.Test: The final exam will contain multiple-choice questions; content-wise, it will rely on the lectures, group presentations and class discussions. Attendance is compulsory in the units. Students who are absent more than three times are judged negatively. Attendance is required for your own group presentation!
▪ Presentation Marketing Plan 30 %
▪ Unilever Challenge 30%
▪ Q&A presentation 20%
▪ Test 20 %Presentation Marketing Plan: Students should present their Marketing Plans, in a maximum of 30 minutes. The evaluation criteria will include content quality, content clarity, originality and presentation skills. Each group will be composed of 4 members (exceptionally 3 members). Delivery deadline on moodle: 2/12 for all groups.Q&A presentation: Students should present their answer to the question proposed (10 min for each group). The evaluation criteria will include content quality, content clarity, originality and presentation skills. Each group will be composed of 4 members(exceptionally 3 members). Delivery deadline on moodle: 18/11 for all groups.Unilever Challenge: Students should deliver a few slides with the outcome of the class work. Delivery deadline on moodle: 1 week after the class work.Test: The final exam will contain multiple-choice questions; content-wise, it will rely on the lectures, group presentations and class discussions. Attendance is compulsory in the units. Students who are absent more than three times are judged negatively. Attendance is required for your own group presentation!
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grades will rely on the following scale:
▪ 1 ≥ 88%
▪ 2 ≥ 75%
▪ 3 ≥ 63%
▪ 4 ≥ 50%
▪ 1 ≥ 88%
▪ 2 ≥ 75%
▪ 3 ≥ 63%
▪ 4 ≥ 50%
Prüfungsstoff
Students are provided with course materials (lectures) and their colleagues’ presentations on Moodle. Students can also read the recommended literature.
Literatur
Kotler, P. & Keller, K. L. (2016), Marketing Management (15th Edition), Pearson, Global
Edition.
Edition.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Fr 15.11.2024 13:25
▪ Marketingumfeld
▪ Konsumentenverhalten
▪ Marktforschung
▪ Marktsegmentierung und MarktpositionierungIn der zweiten Hälfte der Lehrveranstaltung werden Entscheidungen des operativen Marketings untersucht:
▪ Produktpolitik
▪ Distributionspolitik
▪ Kommunikationspolitik
▪ PreispolitikKursaufbau
In der ersten Einheit wird das zentrale Studienziel des Moduls, nämlich die eigenständige und korrekte Anwendung der erlernten Marketingkonzepte für einen Marketingplan herausgestellt. Weiterhin werden Gruppen gebildet, die für eine kleine und eine große Fallstudie zusammenarbeiten werden. Bei beiden Fallstudien werden die Studierenden Teilaufgaben eines Marketingplans ausarbeiten.In Einheit 2 und 3 werden, im Rahmen einer Wiederholung der wichtigsten Punkte eines Marketingplans, die kleinen Fallstudien von den Studierenden vorgestellt und im Plenum diskutiert. Durch diesen Austausch soll das in Vorsemestern erworbene theoretische Wissen anhand konkreter Anwendungsfälle aus der Marketingpraxis vertieft werden. Die so gewonnenen Erkenntnisse sollen von den Studierenden in die Ausarbeitung der großen Fallstudie miteinfließen.In den Einheiten 4 bis 11 stellen die Studierenden ihre großen Fallstudien vor die im Plenum diskutiert werden. Hierbei wird von den Studierenden erwartet, dass sie sich kritisch mit ihren Inhalten auseinandersetzen können und ihre Entscheidungen und Schlussfolgerungen (evtl. mit Quellen) gut begründen können.