Universität Wien FIND

Bedingt durch die COVID-19-Pandemie können kurzfristige Änderungen bei Lehrveranstaltungen und Prüfungen (z.B. Absage von Vor-Ort-Lehre und Umstellung auf Online-Prüfungen) erforderlich sein. Melden Sie sich für Lehrveranstaltungen/Prüfungen über u:space an, informieren Sie sich über den aktuellen Stand auf u:find und auf der Lernplattform moodle. ACHTUNG: Lehrveranstaltungen, bei denen zumindest eine Einheit vor Ort stattfindet, werden in u:find momentan mit "vor Ort" gekennzeichnet.

Regelungen zum Lehrbetrieb vor Ort inkl. Eintrittstests finden Sie unter https://studieren.univie.ac.at/info.

Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.

040789 UK Rethinking Public Economics (MA) (2013W)

8.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 4 - Wirtschaftswissenschaften
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first serve").

Details

max. 50 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Montag 07.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 08.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 14.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 15.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 21.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 22.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 28.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 29.10. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 04.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 05.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 11.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 12.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 18.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 19.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Montag 25.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 26.11. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 02.12. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 03.12. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 09.12. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 10.12. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 16.12. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 17.12. 16:00 - 18:00 Hörsaal 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 1.Stock
Dienstag 07.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 13.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 14.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 20.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 21.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Montag 27.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 3 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Dienstag 28.01. 16:00 - 18:00 Hörsaal 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course offers a fresh perspective on Public Economics by asking how Behavioral Economics promotes our knowledge and understanding of Public Economics.
Public Economics traditionally addresses issues like government taxation and spending and efficiency-based reasons for government intervention. In a broader perspective, public economics also covers all aspects of public policy and political economy. Behavioral Economics incorporates insights from neighboring disciplines like psychology, social psychology, political science, and sociology to make economics a more powerful science of human behavior.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Depending on the number of participants, students will present and discuss papers individually or in work groups (max. 3 students). Students working in groups are graded individually insofar as their individual performance can be clearly assessed. Otherwise, all students in a group get the same grade. We determine the “Group in Charge” for each paper/topic in the first session. It is therefore imperative to participate in the first session where I briefly summarize the papers and students pick which ones to present. Students who cannot (for a good reason) participate in the first session should send me an e-mail listing at least three papers from the reading list which they are committed to present on week before the first session.

Each part i) to iv) below is graded on a scale 1 to 5 and the final grade is the weighted average of these grades according to the weights indicated below.

i) Presentation: The Group in Charge presents the paper or topic of the day in about 30’ and answers questions for clarification by the participants and the instructor (about 15’). Send me your slides by e-mail. Deadline: 1 p.m. (40% of final grade). See guidelines on my webpage.
ii) Guiding discussion: The Group in Charge prepares questions for discussion. Send me a sheet (max. 1 page) with questions for discussion on the topic of the day (by e-mail, deadline: 1 hour before presentation) and distribute copies to students in class. The Group in Charge leads/navigates the discussion. Note that we may discuss a (long, interesting or difficult) paper on more than one session. (20% of final grade).
iii) Each student submits questions for discussion to at least one topic we discuss in class (max. 3 questions per topic). Best grade counts. Briefly comment on your question (i.e. provide a short motivation why the question may be relevant or interesting to discuss, max. 1 page per question). Deadline: 24 hours before the day of the respective seminar, by e-mail to me (30% of final grade). I will forward the question to the Group in Charge. See guidelines on my webpage.
iv) Grading is also based on active participation. Students must not miss more than two sessions else they are graded "fail" on this part (10% of final grade).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Students learn to be critical consumers of current research in behavioral economics. Students learn to contrast the empirical and theoretical findings behavioral economics with conventional approaches and results in selected topics of public economics. Students critically reflect on the challenges for theory and policy applications of conventional public economics. The course provides ample opportunity for students to foster their presentation techniques, writing and debating skills.

Prüfungsstoff

Students present and discuss recent research in behavioral public economics in class. They also provide short papers which summarize and critically reflect on selected recent research.
Additional information will be provided on my webpage http://homepage.univie.ac.at/jean-robert.tyran/Teaching/overview.htm

Literatur


Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:29