Universität Wien FIND

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052200 VU Foundations of Computer Graphics (2021S)

Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first serve").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

Until further notice, the course will be given online (lectures and exams).
Further details and syllabus available on the course website: http://vda.univie.ac.at/Teaching/Graphics/21s/schedule.html

Dienstag 02.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 04.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 09.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 11.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 16.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 18.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 23.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 25.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 13.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 15.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 20.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 22.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 27.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 29.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 04.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 06.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 11.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 18.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 20.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 27.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 01.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 08.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 10.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 15.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 17.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Donnerstag 24.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG
Dienstag 29.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3, Währinger Straße 29 3.OG

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

Computer graphics provides the tools to model mostly 2D and 3D data and processes, to generate photo-realistic (or at least believable) or artistic renderings of the models, to interact with them through graphical user interfaces, and to create visualizations and animations for communication, education and entertainment. This course offers an introduction to the modeling and rendering aspects of computer graphics. The mathematical concepts and techniques behind the development of various computer graphics algorithms will be covered. You will also learn to implement some of these algorithms through programming assignments using WebGL (OpenGL for browsers and smart phones).
* basic raster graphics algorithms for drawing 2D primitives, antialiasing
* 2D and 3D geometrical transformations, 3D projections/viewing
* polygonal and hierarchical models
* hidden-surface removal
* basic rendering techniques (colour, shading, raytracing)
* interaction techniques
* textures

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Assignments: 50%
Midterm: 20%
Final: 25%
Other: 5%

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Pre-requirements ("Teilnahmevoraussetzungen"): StEOP, PR2, MG2, THI, MOD, ADS

A total minimum grade of 50% must be earned on both Lab 1 (Prep1+1a+1b+1c combined) and Lab 2 (Prep2+2a+2b combined).
The grading scale for the course will be:
1: at least 87.5%
2: at least 75.0%
3: at least 60.0%
4: at least 40.0%

Prüfungsstoff

1. Discuss the light transport problem and its relation to numerical integration i.e., light is emitted, scatters around the scene, and is measured by the eye.
2. Describe the basic graphics pipeline and how forward and backward rendering factor in this.
3. Create a program to display 3D models of simple graphics images.
4. Derive linear perspective from similar triangles by converting points (x, y, z) to points (x/z, y/z, 1).
5. Obtain 2-dimensional and 3-dimensional points by applying affine transformations.
6. Apply 3-dimensional coordinate system and the changes required to extend 2D transformation operations to handle transformations in 3D.
7. Contrast forward and backward rendering.
8. Explain the concept and applications of texture mapping, sampling, and anti-aliasing.
9. Explain the ray tracing/rasterization duality for the visibility problem.
10. Implement simple procedures that perform transformation and clipping operations on simple 2-dimensional images.
11. Implement a simple real-time renderer using a rasterization API (e.g., WebGL) using vertex buffers and shaders.
12. Compare and contrast the different rendering techniques.

Literatur

Angel and Shreiner: "Interactive Computer Graphics with WebGL", 7th ed., Addison-Wesley, 2015.
Marschner and Shirley: "Fundamentals of Computer Graphics", 4th ed., CRC Press, 2016.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Module: GFX VIN VMI

Letzte Änderung: Di 02.03.2021 12:08