Universität Wien

070184 UE Methodological course - Digital Humanities Skills: TEI Text Encoding and Analysis (2022S)

5.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 01.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 08.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 15.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 22.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 29.03. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 05.04. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 26.04. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 03.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 10.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 17.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 24.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 31.05. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 14.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 21.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9
  • Dienstag 28.06. 09:00 - 10:30 Seminarraum Geschichte 3 Hauptgebäude, 2.Stock, Stiege 9

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course is intended to provide a theoretical and practical introduction to XML encoding and data modelling according to the Text Encoding Initiative (TEI) standard. After reviewing the empirical and theoretical framework of textual criticism, we will explore computational methods that have been devised for the creation of digital scholarly editions over the last decades. This is mainly a practice-based class: students will acquire the necessary knowledge through hands-on work and practices on both provided real-text sources and material familiar to them.

Students will be required to bring a laptop computer running either the Windows or Macintosh operating system. Please note that tablets are not suitable.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Participation in class discussion and preparation, assigned exercises, two intermediate tests and a final project consisting of the creation of the edition of a short text of the student's choice (to be proposed and agreed beforehand) which will also be documented in writing.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

First intermediate test (25%), second intermediate test (25%), final project (40%), active participation in class (10%). Each performance is assessed independently. Minimum requirement for positive evaluation is a grade of 60% in each of the assessment categories.

Prüfungsstoff

Literatur

The following material will be made available on the Moodle prior to the beginning of the course (other readings may arise during the class).

TEI Consortium, eds. TEI P5: Guidelines for Electronic Text Encoding and Interchange. Version 4.3.0. Last updated on 31st August 2021. TEI Consortium. http://www.tei-c.org/Guidelines/P5/.

Burnard, Lou. What Is the Text Encoding Initiative? How to Add Intelligent Markup to Digital Resources. Marseille: OpenEdition Press, 2014.

Vogeler, Georg et al. “XML.” In Digital Humanities: Eine Einführung, edited by Fotis Jannidis, Hubertus Kohle, and Malte Rehbein, 128–144. Stuttgart: J.B. Metzler, 2017.

Patrick, Sahle. “What Is a Scholarly Digital Edition.” In Digital Scholarly Editing: Theories and Practices, edited by Matthew J. Driscoll and Elena Pierazzo, 19–40. Cambridge: Open Book Publishers, 2016.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

SP Digital Humanities
DH-S II

MA Geschichte (2019): 5 ECTS

Letzte Änderung: Do 03.03.2022 15:28