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070216 SE Forschungsseminar - Angewandte Globalgeschichte: Globalgeschichte im Museum (2019W)

10.00 ECTS (4.00 SWS), SPL 7 - Geschichte
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

An/Abmeldung

Details

max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

First Meeting October 10. Program and work plans will be communicated at the first Meeting, depending on the students' interests.

Donnerstag 10.10. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 17.10. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 24.10. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 31.10. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 07.11. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 14.11. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 21.11. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 28.11. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 05.12. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 09.01. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 16.01. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 23.01. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß
Donnerstag 30.01. 08:30 - 11:15 Seminarraum WISO 1 (ZG1O2.28) Hauptgebäude, Stiege 6 Zwischengeschoß

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

This course
1) Investigates how non European, global topics are presented in museums
2) How is European colonialism, imperialism and orientalism addressed in museums?
3) How the lines of inclusion and exclusion are drawn between the “we” and the “other”
4) How global connections are made visible (or neglected) for topics of apparently local, or national reach
5) What does “museum” mean, what should it be, how does the institution change against the background of global change? Are there significant regional differences in addressing the global in museums?
6) What are the impacts of a global approach on the stories that are told in museums?
Investigations will concentrate on museums with a focus on History and Society; a special focus is on the New World Museum WELTMUSEUM WIEN.
We will also investigate collection strategies and look behind the history and politics of acquisition.
The teaching and communication language will will be English. Basic German is recommended for visits in Viennese museums.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

Grading: based on active participation in class and in museums, common readings, oral presentations, final paper.

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

Regular participation

Prüfungsstoff

Literatur

Levitt Peggy, Artifacts and Allegiances: How Museums Put the Nation and
the World on Display. California 2015: Univ. of California Press http://www.peggylevitt.org/Artifacts-and-Allegiances.php
Jasanoff Maya, Collectors of Empire: Objects, Conquests and Imperial Self-Fashioning, in: Past & Present 184 (2004).
Sauer, Walter (Ed.): k.u.k. kolonial. Habsburgermonarchie und europäische Herrschaft in Afrika, 2nd Ed., Vienna/Cologne/Weimar 2002: Böhlau.

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

Letzte Änderung: Mo 30.09.2019 11:47