Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
070236 UE Quellengattungen, qualitative und quantitative Methoden (2025S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Deutsch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- N Mittwoch 05.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 19.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 26.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 02.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 09.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 30.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 07.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 14.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 21.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 28.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 04.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 11.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 18.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 25.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
See German version.
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Minimum requirements and assessment criteriaGrading will be based on three components:
1. Written exercises (40%)
2. Final essay (40%)
3. Oral presentation (20%)
2 unjustified absances are allowed
1. Written exercises (40%)
2. Final essay (40%)
3. Oral presentation (20%)
2 unjustified absances are allowed
Prüfungsstoff
Examination topics1. Reading the assignment for each class
2. Familiarizing oneself with the online resources
3. Two in-class exercises on the basic concepts and possibilities of the source material in question and its possible biases. (250-500 words)
4. One oral presentation (ca. 10 minutes)
5. Seminar paper: the methodological analysis of one source (min. 25.000 characters including spaces, 1½ space, 12 font size, footnotes, title page, bibliography, without images)
2. Familiarizing oneself with the online resources
3. Two in-class exercises on the basic concepts and possibilities of the source material in question and its possible biases. (250-500 words)
4. One oral presentation (ca. 10 minutes)
5. Seminar paper: the methodological analysis of one source (min. 25.000 characters including spaces, 1½ space, 12 font size, footnotes, title page, bibliography, without images)
Literatur
General literature:
- Howell, Martha und Walter Prevenier: Werkstatt des Historikers: eine Einführung in die historischen Methoden. Köln, Wien: Böhlau, 2004. /Howell, Martha and Walter Prevenier: An Introduction to Historical Methods
- Eder, Franz X. und Kühschelm, Oliver: Bilder – Geschichtswissenschaft – Diskurse, in: Eder, Franz X.; Kühschelm, Oliver und Linsboth, Christina (Hg.): Bilder in historischen Diskursen. Theorie und Methode. Wiesbaden 2014, 3-44.
- Jäger, Margarete: Diskursanalyse: Ein Verfahren zur kritischen Rekonstruktion von Machtbeziehungen, in: Becker, Ruth und Kortendiek, Beate: Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. 2. Auflage Wiesbaden 2008, 378-383.
- Mayring, Philipp: Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. 11. Auflage, Weinheim u. a. 2010 .
- Thaller, Manfred: Digital Humanities als Wissenschaft, in: Jannidis, Fotis; Kohle, Hubertus und Rehbein, Malte (Hg.): Digital Humanities. Eine Einführung. Stuttgart 2017, 13-18.
- Howell, Martha und Walter Prevenier: Werkstatt des Historikers: eine Einführung in die historischen Methoden. Köln, Wien: Böhlau, 2004. /Howell, Martha and Walter Prevenier: An Introduction to Historical Methods
- Eder, Franz X. und Kühschelm, Oliver: Bilder – Geschichtswissenschaft – Diskurse, in: Eder, Franz X.; Kühschelm, Oliver und Linsboth, Christina (Hg.): Bilder in historischen Diskursen. Theorie und Methode. Wiesbaden 2014, 3-44.
- Jäger, Margarete: Diskursanalyse: Ein Verfahren zur kritischen Rekonstruktion von Machtbeziehungen, in: Becker, Ruth und Kortendiek, Beate: Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie. 2. Auflage Wiesbaden 2008, 378-383.
- Mayring, Philipp: Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. 11. Auflage, Weinheim u. a. 2010 .
- Thaller, Manfred: Digital Humanities als Wissenschaft, in: Jannidis, Fotis; Kohle, Hubertus und Rehbein, Malte (Hg.): Digital Humanities. Eine Einführung. Stuttgart 2017, 13-18.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
BA Geschichte (Version 2019): M1 Quellen und Methoden, UE Quellengattungen, qualitative und quantitative Methoden (5 ECTS).
Letzte Änderung: Di 21.01.2025 12:25
By the end of the course, students will be familiar with the different types of documents, both public and private ones. They will learn how to analyze both written and visual sources to build a convincing analysis. Students will also acquire a basic understanding of how to participate in scholarly discussions and produce academic texts. The course content will include examples of quantitative and qualitative research, microhistory, and interdisciplinary methods. The course material will focus on sources produced in late medieval and Renaissance Italy between the fourteenth and the sixteenth centuries. The primary language of the course is English. Written exercises and final essays in German and in some other languages are possible.