070325 UE Readings in the History of Historiography (2023W)
Medieval and Renaissance Studies
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 11.09.2023 09:00 bis Mo 25.09.2023 14:00
- Anmeldung von Mi 27.09.2023 09:00 bis Fr 29.09.2023 14:00
- Abmeldung bis Di 31.10.2023 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 11.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 18.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 25.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 08.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 15.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 22.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 29.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 06.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 13.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 10.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 17.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 24.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
- Mittwoch 31.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 30 Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 7
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
The primary language of the course is English. Written exercises in German are possible.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
1. Reading the assignment(s) for each class
2. Writing two short abstracts (250-500 words)
3. One oral presentation at the beginning of the class (5-10 minutes)
4. Final essay: history writing (ca. 8000 characters including spaces, 1½ space, 12 font size, footnotes, title page, bibliography, without images)
Possible topics:
- Middle Ages and Renaissance
- Reformation and Enlightenment
- Microhistory
- Annales school
- Marxist historiography
- Cultural history
-Gender history
-Global history
2. Writing two short abstracts (250-500 words)
3. One oral presentation at the beginning of the class (5-10 minutes)
4. Final essay: history writing (ca. 8000 characters including spaces, 1½ space, 12 font size, footnotes, title page, bibliography, without images)
Possible topics:
- Middle Ages and Renaissance
- Reformation and Enlightenment
- Microhistory
- Annales school
- Marxist historiography
- Cultural history
-Gender history
-Global history
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Grading will be based on three components:
1. Written exercises (40%)
2. Final essay (40%)
3. Oral presentation (20%)
two unjustified absences are allowedassessment of the essay:
1. clarity of expression
2. convincing argumentation
3. structure and formal requirements (footnotes, bibliography)
4. understanding of the literature and its historical context
5. language will be informally assessed; thus, it does not count into the final evaluation of the essay
1. Written exercises (40%)
2. Final essay (40%)
3. Oral presentation (20%)
two unjustified absences are allowedassessment of the essay:
1. clarity of expression
2. convincing argumentation
3. structure and formal requirements (footnotes, bibliography)
4. understanding of the literature and its historical context
5. language will be informally assessed; thus, it does not count into the final evaluation of the essay
Prüfungsstoff
Literatur
General literature
Werner Berthold, Klios Jünger, 100 Historiker-Porträts von Homer bis Hobsbawm, Leipzig 2011.
Volker Reinhardt (Hg.), Hauptwerke der Geschichtsschreibung, Stuttgart, 1997.
Companion to Historiography, ed. Michael Bentley, London, Routledge, 1997.
Katherine Pickering Antonova, The Essential Guide to Writing History Essays, Oxford University Press, 2019.Subject specific literature
1. The Eleventh and Twelfth Books of Giovanni Villani’s “New Chronicle”
Herausgegeben von: Rala I. Diakité und Matthew T. Sneider, 2022.
2. Villani's Chronicle Being Selections from the First Nine Books of the Croniche Fiorentine of Giovanni Villani
Villani, Giovanni, 1348 [Author] ; Selfe, Rose E. [Translator] ; Wicksteed, Philip H. (Philip Henry), 1844-1927 [Editor]
Project Gutenberg ; 2010, § 1-30.
3. Dino Compagni: Chronicle, Book 1.
4. Niccolò Machiavelli, Geschichte von Florenz, Zürich, 1993.
4. Jacob Burckhardt, Die Kultur der Renaissance in Italien, Stuttgart 1860.
5. Matthew C. Brown, Marx for Medievalists: Rethinking Feudalism and Historicism in Capital, Rethinking Marxism, 2011, Vol.23 (1), 12-21
6. Karl Marx, Ökonomische Schriften I, Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie, erster Band, Erstes Buch, Vorwort zur ersten Auflage XVII-XXI, pp. 3-10 (Die Ware), Anhang, Engels, Vorwort zur dritten Auflage, 941-943.
7. Fernand Braudel, Das Mittelmeer und die mediterrane Welt in der Epoche Philipps II. (übersetzt von Günter Seib). 3 Bände, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1990
8. Peter Burke, Die Renaissance in Italien: Sozialgeschichte einer Kultur zwischen Tradition und Erfindung, Berlin, 1996.
9. Carlo Ginzburg: Der Käse und die Würmer, Berlin: Wagenbach, 2007.
10. Joan Kelly-Gadol, Did Women have a Renaissance? in Becoming Visible: Women in European History, ed., Renate Bridenthal and Claudia Koonz, Boston, 1977, 137-164.
11. Natalie Zemon Davis, Forum: revisiting Joan Kelly’s Did Women have a Renaissance? Early Modern Women: An Interdisciplinary Journal 2013, vol. 8, 241-247.
12. Francesca Trivellato, What Differences Make a Difference? Global History and Microanalysis Revisited, Journal of early modern history, 27 (2023) 7–31.
Werner Berthold, Klios Jünger, 100 Historiker-Porträts von Homer bis Hobsbawm, Leipzig 2011.
Volker Reinhardt (Hg.), Hauptwerke der Geschichtsschreibung, Stuttgart, 1997.
Companion to Historiography, ed. Michael Bentley, London, Routledge, 1997.
Katherine Pickering Antonova, The Essential Guide to Writing History Essays, Oxford University Press, 2019.Subject specific literature
1. The Eleventh and Twelfth Books of Giovanni Villani’s “New Chronicle”
Herausgegeben von: Rala I. Diakité und Matthew T. Sneider, 2022.
2. Villani's Chronicle Being Selections from the First Nine Books of the Croniche Fiorentine of Giovanni Villani
Villani, Giovanni, 1348 [Author] ; Selfe, Rose E. [Translator] ; Wicksteed, Philip H. (Philip Henry), 1844-1927 [Editor]
Project Gutenberg ; 2010, § 1-30.
3. Dino Compagni: Chronicle, Book 1.
4. Niccolò Machiavelli, Geschichte von Florenz, Zürich, 1993.
4. Jacob Burckhardt, Die Kultur der Renaissance in Italien, Stuttgart 1860.
5. Matthew C. Brown, Marx for Medievalists: Rethinking Feudalism and Historicism in Capital, Rethinking Marxism, 2011, Vol.23 (1), 12-21
6. Karl Marx, Ökonomische Schriften I, Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie, erster Band, Erstes Buch, Vorwort zur ersten Auflage XVII-XXI, pp. 3-10 (Die Ware), Anhang, Engels, Vorwort zur dritten Auflage, 941-943.
7. Fernand Braudel, Das Mittelmeer und die mediterrane Welt in der Epoche Philipps II. (übersetzt von Günter Seib). 3 Bände, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1990
8. Peter Burke, Die Renaissance in Italien: Sozialgeschichte einer Kultur zwischen Tradition und Erfindung, Berlin, 1996.
9. Carlo Ginzburg: Der Käse und die Würmer, Berlin: Wagenbach, 2007.
10. Joan Kelly-Gadol, Did Women have a Renaissance? in Becoming Visible: Women in European History, ed., Renate Bridenthal and Claudia Koonz, Boston, 1977, 137-164.
11. Natalie Zemon Davis, Forum: revisiting Joan Kelly’s Did Women have a Renaissance? Early Modern Women: An Interdisciplinary Journal 2013, vol. 8, 241-247.
12. Francesca Trivellato, What Differences Make a Difference? Global History and Microanalysis Revisited, Journal of early modern history, 27 (2023) 7–31.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
BA Geschichte (V2019): PM1 Quellen und Methoden - UE Lektüre historiographischer Texte und Historiographiegeschichte (4 ECTS).
BEd UF GP 05: Quellen und Methoden 1 - KU Lektüre historiographischer Texte und Historiographiegeschichte (4 ECTS)
BEd UF GP 05: Quellen und Methoden 1 - KU Lektüre historiographischer Texte und Historiographiegeschichte (4 ECTS)
Letzte Änderung: Mi 11.10.2023 12:07