Achtung! Das Lehrangebot ist noch nicht vollständig und wird bis Semesterbeginn laufend ergänzt.
070340 UE Globalgeschichtliche Arbeitstechniken (2020S)
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
- Anmeldung von Mo 03.02.2020 09:00 bis Mo 17.02.2020 12:00
- Anmeldung von Fr 21.02.2020 09:00 bis Fr 28.02.2020 12:00
- Abmeldung bis Di 31.03.2020 23:59
Details
max. 25 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lehrende
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
This course has switched to remote learning and uses moodle as a hub for assigments, providing info & study material, and discussions. For details, please check the info available in the moodle course.
- Dienstag 03.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 10.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 17.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 24.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 31.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 21.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 28.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 05.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 12.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 19.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 26.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 09.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 16.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 23.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
- Dienstag 30.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 4, Währinger Straße 29 1.UG
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
- assessment of active participation as performance evaluation
- weekly assignments
- a short written paper (7-8 pages)
- presentation of major findings in class
See also https://www.univie.ac.at/geschichte/studienplan-wiki/index.php?title=Grundlagen_der_Globalgeschichte#KU_Globalgeschichtliche_Arbeitstechniken under "Prüfungsmodalitäten")
- weekly assignments
- a short written paper (7-8 pages)
- presentation of major findings in class
See also https://www.univie.ac.at/geschichte/studienplan-wiki/index.php?title=Grundlagen_der_Globalgeschichte#KU_Globalgeschichtliche_Arbeitstechniken under "Prüfungsmodalitäten")
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
- active participation (includes preparation work) - a maximum of two missed classes/sessions is accepted
- a short written piece/case-study (7-8 pages)
- presentation in class
See also https://www.univie.ac.at/geschichte/studienplan-wiki/index.php?title=Grundlagen_der_Globalgeschichte#KU_Globalgeschichtliche_Arbeitstechniken under "Prüfungsmodalitäten")
- a short written piece/case-study (7-8 pages)
- presentation in class
See also https://www.univie.ac.at/geschichte/studienplan-wiki/index.php?title=Grundlagen_der_Globalgeschichte#KU_Globalgeschichtliche_Arbeitstechniken under "Prüfungsmodalitäten")
Prüfungsstoff
See "Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab"
Literatur
A detailed list of readings will be available (via the moodle course) at the beginning of the course.Sebastian Conrad/Andreas Eckert/Ulrike Freitag (ed.): Globalgeschichte (Frankfurt am Main: Campus 2007) or
Sebastian Conrad: What is Global History (2016)
Dannelle D. Stevens, Joanne E. Cooper: Journal Keeping. How to Use Reflective Writing for Learning, Teaching, Professional Insight, and Positive Change (Sterling, Va. 2009), 75-108.
Sebastian Conrad: What is Global History (2016)
Dannelle D. Stevens, Joanne E. Cooper: Journal Keeping. How to Use Reflective Writing for Learning, Teaching, Professional Insight, and Positive Change (Sterling, Va. 2009), 75-108.
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
MA Globalgeschichte: Grundlagen der Globalgeschichte (3 ECTS).
Letzte Änderung: Mo 07.09.2020 15:20
Readings will be mostly in English, however, we will work with (short) source materials in other languages (e.g. Latin, German).
Students will be expected to engage in continuous work throughout the course. This includes weekly reading and writing assignments. Writing assignments will involve short essays, abstracts, comments, reviews etc. In addition, students will write a short paper on a topic of their choice using primary sources retrieved from edited source material and/or online repositories. A draft for this paper has to be handed in in early December for peer feedback or feedback from the instructor (participant's choice). The key findings will be presented in an oral presentation in class. A revised version of the paper is due January 29.