080029 VO Museums, Exhibitions, Conservations (2025S)
Labels
An/Abmeldung
Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
Details
Sprache: Englisch
Prüfungstermine
Lehrende
- Noémie Etienne
- Julia Spitaler (TutorIn)
Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert
- Mittwoch 05.03. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 19.03. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 26.03. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 02.04. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 09.04. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 30.04. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 07.05. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 14.05. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 21.05. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 28.05. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 04.06. 09:15 - 10:45 Digital
- N Mittwoch 11.06. 09:15 - 10:45 Digital
- Mittwoch 18.06. 09:15 - 10:45 Digital
Information
Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
This lecture will discuss key issues in the fields of museum studies, conservation, the history of collections, and provenance research. We will examine historical examples of early institutions, such as curiosity cabinets, and trace the evolution of museums over time, incorporating modern and contemporary examples from Africa and the Middle East. The course will consider specific museums across Europe and the United States, focusing on how discourses of memory and heritage are embedded within museum displays. We will consider various types of institutions, including art museums, historical museums, natural history museums, archives, and ethnographic and anthropological museums. Particular attention will be paid to the materiality of exhibitions and storages, including the production of casts and dioramas, and the politics surrounding these spaces. Furthermore, this lecture emphasizes the complexity of museums as institutions, with a wide range of people interacting within multilayered and hierarchical structures. We will develop a nuanced approach, focusing on key players, close analyses of institutions, and the specific historical contexts that shape them.
Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
- schriftliche Prüfung (multiple choice)
- erlaubte Hilfsmittel: Wörterbücher (für Nichtmuttersprachler/innen)
- erlaubte Hilfsmittel: Wörterbücher (für Nichtmuttersprachler/innen)
Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Mindestanforderung und Beurteilungsmaßstab:
- für eine positive Note müssen mindestens 50% der Punkte erreicht werden.
- Notenschlüssel: 87% bis 100%: 1; 75% bis 86,99%: 2; 63% bis 74,99%: 3; 50% bis 62,99%: 4; 0% bis 49,99: 5.
- für eine positive Note müssen mindestens 50% der Punkte erreicht werden.
- Notenschlüssel: 87% bis 100%: 1; 75% bis 86,99%: 2; 63% bis 74,99%: 3; 50% bis 62,99%: 4; 0% bis 49,99: 5.
Prüfungsstoff
Prüfungsstoff ist der Inhalt der Lehrveranstaltung.
Literatur
Short Bibliography:Margrit Berner, Anette Hoffman, Britta Lange, Sensible Sammlungen. Aus dem anthropologischen Depot, Hamburg, Philo Fine Arts, 2011.
Donna Haraway, Staying with the Trouble. Making kin in the Chthulucene, Durham, Duke University Press, 2016.Sumaya Kassim, “The Museum will not be Decolonized,” Media Diversified, 2017.
https://mediadiversified.org/2017/11/15/the-museum-will-not-be-decolonised/Kryzstof Pomian, “Medals/Shells=Erudition/Philosophy.” In Collectors and Curiosities: Paris and Venice, 1500-1800: Origins of the Museum. Cambridge, U.K.: Cambridge, Mass., USA: Polity Press, 1991, 121-138.Alois Riegl, Der Moderne Denkmalkultus. Sein Wesen und seine Entstehung. Wien: W. Braumüller, 1903, 1-21.Linda Tuhiwai Smith, Decolonizing Methodologies. Research and Indigenous People (1999), London and New York, ZED books, 2021 (third edition).
Donna Haraway, Staying with the Trouble. Making kin in the Chthulucene, Durham, Duke University Press, 2016.Sumaya Kassim, “The Museum will not be Decolonized,” Media Diversified, 2017.
https://mediadiversified.org/2017/11/15/the-museum-will-not-be-decolonised/Kryzstof Pomian, “Medals/Shells=Erudition/Philosophy.” In Collectors and Curiosities: Paris and Venice, 1500-1800: Origins of the Museum. Cambridge, U.K.: Cambridge, Mass., USA: Polity Press, 1991, 121-138.Alois Riegl, Der Moderne Denkmalkultus. Sein Wesen und seine Entstehung. Wien: W. Braumüller, 1903, 1-21.Linda Tuhiwai Smith, Decolonizing Methodologies. Research and Indigenous People (1999), London and New York, ZED books, 2021 (third edition).
Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis
Letzte Änderung: Di 04.03.2025 10:06