Universität Wien

120007 SE MEd 02: SE Practicum Course: Forschendes Lernen im Praxisfeld (2024W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 12 - Anglistik
Prüfungsimmanente Lehrveranstaltung

Zusammenfassung

2 GEMISCHT Mehlmauer-Larcher , Moodle
Mo 21.10. 17:00-20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
4 GEMISCHT Martinek , Moodle
Do 24.10. 15:00-18:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
5 GEMISCHT Mehlmauer-Larcher , Moodle
Di 22.10. 17:00-20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

An/Abmeldung

Hinweis: Ihr Anmeldezeitpunkt innerhalb der Frist hat keine Auswirkungen auf die Platzvergabe (kein "first come, first served").
An/Abmeldeinformationen sind bei der jeweiligen Gruppe verfügbar.

Gruppen

Gruppe 1

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 08.10. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Dienstag 05.11. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Dienstag 19.11. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Dienstag 03.12. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Dienstag 17.12. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Dienstag 14.01. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Dienstag 28.01. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A

Gruppe 2

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Montag 07.10. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 28.10. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 11.11. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 25.11. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 09.12. 17:00 - 20:00 Digital
  • Montag 13.01. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Montag 27.01. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 3

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Freitag 11.10. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 15.11. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 22.11. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 29.11. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 13.12. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 17.01. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Freitag 24.01. 15:00 - 18:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 4

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Donnerstag 10.10. 15:00 - 18:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
  • Donnerstag 07.11. 15:00 - 18:00 Raum 2 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-09
  • Donnerstag 21.11. 15:00 - 18:00 Digital
  • Donnerstag 05.12. 15:00 - 18:00 Digital
  • Donnerstag 09.01. 15:00 - 18:00 Digital
  • Donnerstag 30.01. 15:00 - 20:00 Seminarraum 12, Kolingasse 14-16, OG01

Gruppe 5

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Dienstag 08.10. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 29.10. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 12.11. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 26.11. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 10.12. 17:00 - 20:00 Digital
  • Dienstag 14.01. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13
  • Dienstag 28.01. 17:00 - 20:00 Raum 3 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-EG-13

Gruppe 6

max. 16 Teilnehmer*innen
Sprache: Englisch
Lernplattform: Moodle

Lehrende

Termine (iCal) - nächster Termin ist mit N markiert

  • Mittwoch 09.10. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Mittwoch 06.11. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Mittwoch 20.11. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Mittwoch 04.12. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Mittwoch 15.01. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A
  • Mittwoch 29.01. 17:00 - 20:00 Seminarraum 6 Anglistik UniCampus Hof 8 3E-O1-22.A

Information

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung

The aim of this course (4 ECTS) is to assist and support student teachers during their Master practicum phase (9 ECTS) with regard to observation skills, discussions of ELT teaching issues and the evaluation of their observations and teaching experiences. The course draws on the students’ methodological knowledge of previous courses and aims at the integration of their professional knowledge when planning, conducting, reflecting, and discussing their ELT practice. To this aim student teachers are introduced to the concept of Action Research (AR) and will be assisted in carrying out an AR Project during their field experience.
Core Content: applying theoretical concepts in practice; subject-specific observation techniques; professional reflection procedures (individual and collaborative) principles and procedures of Action Research.
Methods: reading tasks, interactive class with student participation in small-group and all-class discussions of topics related to participants' observations, teaching experience and students' action research projects. The main instrument for observation, reflection and discussion is the EPOSTL - European Portfolio for Student Teachers of Languages.

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel

1) Attendance of all blocks/online sessions is mandatory;
2) Active participation in class and online, assignments, presentation of Action Research project;
3) Debriefing session at an individually arranged date towards the end of the semester (documents and notes can be used);
4) Action Research project report;
5) Upload of complete Practicum Documentation Pack (Praktikumspass).

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab

REQUIREMENTS ('zwingend vorgeschriebene Leistungen'):

- Being present and active in all sessions - you may miss a
maximum of one session only!
- Submission of all written assignments
- Submission of an action research (AR) project proposal
- Presentation of your AR project
- Submission of an AR project report
- Submission of practicum documentation pack (incl. Praktikumspass)
- Summarizing and discussing your reflections on practicum in an individual debriefing session

ASSESSMENT

1. Full and active participation, home assignments (readings, etc.), debriefing session (20%)
2. AR proposal (20%)
3. Brief presentation of AR project (15%)
4. AR project report (45%)

Prüfungsstoff

Continuous assessment:
- class participation, preparation tasks, Action Research Proposal;
- project presentation and project report (Action Research Project);
- reflection tasks (Teaching Practice);
- debriefing session.

Details on assignments are provided in class and on Moodle.

Literatur

Borg, S. (2016). Action research: Not just about ‘results’. Cambridge English Research Notes, 66, 3-5.
Burns, A. (2010). Doing Action Research in Language Teaching: A Guide for Practitioners. NY: Routledge.
Burns, A. (2015). Action Research. In J. D. Brown & C. A. Coombe (eds.), The Cambridge guide to research in language teaching and learning (p. 99-104). Cambridge University Press.
Burton, Jill (2009). Reflective Practice. In Anne Burns and Jack C. Richards (eds.). The Cambridge Guide to Second Language Teacher Education. Cambridge University Press.
Wipperfürth, M., & Mehlmauer-Larcher, B. (2022). Special Issue Introduction: Action Research projects in ELT teacher education. CELT Matters. https://anglistik.univie.ac.at/research/departmental-publications/celt-matters/contributions/

Zuordnung im Vorlesungsverzeichnis

MEd 046 / 507
Modul 2
LI: 12-0624

Letzte Änderung: Fr 04.10.2024 21:45